Объркването на тарифите на Тръмп може да остави доставките на самолети в безизходица

Автомобили, потребителски стоки и промишлено оборудване бяха забавени в пристанищата, заседнали във вагони и изтощени в складове на моменти през последните няколко месеца поради тарифната политика на Белия дом за включване и изключване.
Самолетите и техните двигатели обикновено се поръчват от американските купувачи години предварително и объркването на тарифите рискува да забави доставките, дори ако индустрията не е била пряко засегната от митата, казаха източници пред Ройтерс. Честите промени и допълнителните разходи натоварват веригата за доставки, която се бори с недостиг на части и работна ръка.
Извън Монреал, работниците в канадския завод на Airbus сглобиха еднопроходен самолет A220 през последните няколко месеца, въпреки че политиката на променящите се тарифи направи неясно дали самолетът ще отиде при предвидения клиент, Delta Air Lines, със или без 25% мито.
Бързо променящият се пейзаж означава, че Delta може да получи 130-местния самолет без мита или може да дължи мита на правителството на САЩ за части, произведени извън Съединените щати. Очаква се самолетът да бъде доставен през юни, според компанията за авиационни анализи Cirium.
Delta и Airbus отказаха коментар дали самолетът A220 ще бъде подложен на таксата.
Тарифите рядко са били проблем за космическата индустрия. Освен 18-месечната трансатлантическа тарифна война за субсидиите за Airbus и Boeing през 2020 г. и 2021 г., индустрията работи съгласно договор от 1979 г., гарантиращ търговия с нулеви мита, който включва САЩ и Канада, но не и Мексико.
Но честите промени на тарифите на президента Доналд Тръмп по време на сглобяването на този самолет A220 илюстрират как стратегията му добавя рискове както за производителите на самолети, така и за авиокомпаниите.
В началото на февруари, докато служители на Airbus в Мирабел, Квебек, работеха върху интериора на самолета близо до началото на монтажната линия, каза източник, Тръмп заплаши с 25% мито върху стоки, внасяни от Канада и Мексико. Налогът би повишил значително разходите за Delta за самолет на стойност около 40,5 милиона долара, според данните за доставките на Cirium от 2024 г.
Променящата се тарифна политика
Точно преди това мито да влезе в сила, Тръмп го отложи с 30 дни и след това каза, че стоките, които отговарят на договореното от Тръмп споразумение между САЩ, Мексико и Канада, ще бъдат освободени от мита. Тези изисквания принудиха канадските аерокосмически компании да се борят да подредят документите, от които не са се нуждаели преди.
Смята се, че този конкретен самолет, наскоро боядисан в цветовете на Delta, отговаря на споразумението от 2020 г. и следователно е освободен от мита, казаха източници от индустрията.
Канадската Bombardier заяви, че нейните самолети отговарят на изискванията и са били доставени на клиенти от САЩ без мита, каза един от източниците пред Ройтерс.
Но объркването беше толкова голямо, че на скорошна среща във фабриката Airbus каза на работниците, че ситуацията с тарифите е сложна и постоянно се развива, според източник, който е присъствал там.
Тарифите също могат да доведат до разгорещени преговори между производителите и авиокомпаниите за това кой плаща. Delta заяви в сряда, че ще отложи доставките, вместо да плаща тарифи, тъй като се опитва да контролира разходите в лицето на забавящото се търсене на пътувания.
„Единственото нещо, за което трябва да знаете, че няма да плащаме тарифи за никакви доставки на самолети“, каза главният изпълнителен директор Ед Бастиан пред анализатори. „Бяхме ясни с Airbus по този въпрос и ще работим и ще видим какво ще се случи.“
„Безпрецедентна несигурност“
Към края на 2024 г. Delta прогнозира, че ще получи 43 самолета от Airbus. Очакваше се редица от тези самолети да дойдат от производствените линии извън САЩ.
Изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори предупреди през февруари, че компанията може да даде приоритет на доставките за клиенти извън САЩ, ако митата нарушат вноса.
След като Тръмп обяви 90-дневна пауза на много мита в сряда, министърът на финансите Скот Бесент предположи, че Канада ще се сблъска с мита от 10% заедно с други страни, преди служител на Белия дом да изясни, че няма промяна.
Тарифното объркване разбуни индустрията. Някои доставки на двигатели RTX от едно от канадските й звена до клиенти в САЩ бяха временно отложени, тъй като компанията осигури документи, за да докаже съответствие с USMCA, казаха двама висши ръководители в индустрията. RTX отказа коментар.
Политиката на Тръмп предизвика „безпрецедентна несигурност“, която също спря търсенето на пътувания, каза Бастиан в сряда, предупреждавайки, че икономиката ще загуби сила, докато предизвиканата от митата несигурност не бъде разрешена.
„Надявам се, че нашите лидери във Вашингтон обръщат внимание“, каза той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.