Гренландия и митата: Датчаните бойкотират американските стоки

Гренландия и митата: Датчаните бойкотират американските стоки

Разгневени от позицията на президента на САЩ Доналд Тръмп по отношение на Гренландия и големите търговски мита, датските купувачи обръщат гръб на американските продукти в демонстрация на национален протест.

Малката европейска страна и дългогодишен съюзник на САЩ напоследък е под прицела на американския държавен глава на фона на неговите амбиции за Гренландия –  полуавтономен датски остров. Междувременно новите мита на САЩ, наскоро намалени до 10%, сега възпрепятстват износа на ЕС към един от ключовите му пазари.

Тръмп многократно е казвал, че САЩ трябва да поемат контрола над Гренландия, където има и американски военни съоръжения, в интерес на националната сигурност. Датските власти пламенно отхвърлиха идеята и сега - подобно на Канада, която Тръмп би искал да направи 51-ия щат на САЩ,е потребителите също изразяват позиция, пише Си Ен БИ Си.

„Това е единственият начин купувачите да протестират срещу Тръмп“, каза пред медията Сане, служител в магазин в копенхагенски клон на датската верига магазини за хранителни стоки Føtex.

Salling Group, която притежава Føtex и други вериги супермаркети Bilka и Netto, направи процеса на избягване на американски продукти по-лесен, като миналия месец въведе звездичка в ценовите етикети на всички европейски марки в своите над 1700 магазина в Дания, Германия и Полша.

Говорител на Salling Group каза, че този ход не е за „бойкотиране“ на американски продукти, а е в отговор на редица скорошни запитвания от купувачи, търсещи „по-ясна информация за европейска собственост“.

Купувачи са споделиха пред Си Ен Би Си, че приветстват този ход.

„Бих предпочел европейските продукти пред американските, не само заради конфликта, но и заради стандартите. Сега, когато конфликтът е такъв, какъвто е, това важи още повече", каза Саня, чиято майка е на посещение от Австралия. Тя  добави, че също планира да избягва американските продукти у дома.

Друг купувач, Ева, се съгласи: „Да, бих избягвала американски продукти. Мисля, че имат нужда от нов президент“.

Бойкотирането на продуктите от САЩ се отразява и на други места в Европа, като #BoycottUSA се разпространява в социалните мрежи и се появяват групи във Facebook, за да помогнат на потребителите да намерят регионално произведени стоки. Това следва подобни ходове на купувачите в Канада, където кафетата „Американо“ бяха преименувани на „Канадиано“.

Големите марки в САЩ също се сблъскаха с негативна реакция, като едно френско проучване сочи отбягване на брандове като Starbucks, McDonald's и Coca Cola. Може би най-засегната е обаче Tesla, който отбеляза значителен спад на продажбите в региона, като някои представителства на компанията в Германия, Италия и Швеция бяха вандализирани в отговор на политическите ходове на изпълнителния директор на компанията Илон Мъск.

Миналата седмица Тръмп наложи 20% мита върху целия внос от Европа като част от по-широки реципрочни мита срещу повече от 180 страни. Този ход, който предизвика дни на пазарни сътресения, по-късно беше временно отложен, но въпреки това се очаква да преобърне глобалните вериги за доставки и потребителските навици за харчене по целия свят.

Йенс Лунд, главен изпълнителен директор на датската логистична фирма DSV, каза пред Си Ен Би Си миналата седмица, че някои търговски въздействия вече се усещат от митата, но други може да отнеме повече време, за да се появят.

„Времето ще покаже как ще реагира потребителят, защото потребителят е този, който ще реши в края на деня“, каза Лунд. „При по-големите артикули, например автомобили, има по-малко продажби.“

Въпреки това той отбеляза, че някои протести може да са краткотрайни, тъй като потребителите в крайна сметка се връщат към нормалните си навици.

За купувачката на Føtex Лурдес, родом от Франция, реалността е такава: „Ако има звезда [обозначаваща европейски продукт], но цената е по-висока, ще избера по-евтиния вариант“.

Избягване на пътувания в САЩ

Промяната в моделите на пазаруване сочи към по-широка промяна в настроенията на потребителите, като данните предполагат, че пътниците все повече загърбват пътуванията до САЩ на фона на търговската политика на Тръмп, неблагоприятните колебания на валутата и задържанията на притежатели на визи.

Най-голямата канадска авиокомпания Air Canada заяви миналата седмица, че резервациите за трансгранични полети от Канада до градове в САЩ са намалели с 10% за периода април-септември в сравнение с миналата година. Междувременно доставчикът на пътнически данни OAG съобщи, че резервациите за полети Канада-САЩ са намалели със 70%.

Това следва по-ранни коментари от заместник-председателя на канадския превозвач WestJet, който каза, че граничните пунктове между САЩ и Канада са намалени, тъй като пътниците „се пренасочват от САЩ към други дестинации“.

Подобни тенденции изглежда се появяват и в Европа. Главният изпълнителен директор на Accor Себастиен Базен каза пред Блумбърг миналата седмица, че летните резервации от Европа за САЩ са с 25% по-ниски.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Почти всички училища в Англия забраниха изполването на мобилни телефони
Уиткоф се срещна с Путин, Тръмп призова Русия да „размърда“ по отношение на прекратяването на огъня в Украйна
На днешната дата, 12 април. Лазаровден
Тръмп твърди, че се е справил отлично с когнитивен тест по време на годишения си медицински преглед
Колко би струвал произведен в САЩ iPhone?
Генералният секретар на НАТО: Русия може да разположи ядрени оръжия в космоса
Гренландия и митата: Датчаните бойкотират американските стоки
Шефът на испанския клон на Siemens и семейството му загинаха при катастрофа на хеликоптер в Ню Йорк