Над 93 000 направени скринингови теста отчете първата по рода си Национална кампания за рака на дебелото черво
Внушителни резултати отчита Националната скринингова кампания „Заедно срещу рака на дебелото черво“, организирана от Фондация „Лъчезар Цоцорков“, която се проведе тази пролет. Програмата предостави възможност за напълно безплатно лабораторно изследване, което може своевременно да сигнализира за коварното заболяване.
Това стана ясно по време на проведеното вчера заключително събитие, на което присъстваха представители на
Според оценката на въздействието, скрининговата програма има потенциал да допринесе към БВП с над 31 млн. лева и би спестила повече от 27 млн. лева здравни разходи до 2029 г., в резултат на избегнати случаи на напреднал стадий на болестта*.
„Само за 3 месеца успяхме да направим над 93 000 теста за окултно кървене. Този забележителен резултат, който достига заложеното в Националния противораков план за следващите 4 години ни изпълва с гордост и оптимизъм за бъдещето на превенцията и ранната диагностика на онкологичните заболявания в България. Мащабът, който постигнахме е безспорен - успяхме да покрием цялата страна, осигурихме достъп до над 300 лаборатории във всеки един областен град, включително и в по-малките населени места. Всичко това носи безспорни икономически ползи на страната ни. Нещо повече - то имаше огромен смисъл и заради всички истински човешки истории, които хората споделяха с нас по време на инициативата, и заради спасените животи“, коментира Елена Джамбазова, програмен директор „Здравеопазване” във Фондацията.
По данни на GLOBOCAN колоректалният рак представлява първото по честота раково заболяване в България, съставлявайки 15,5% от всички новодиагностицирани случаи на рак за 2022 г. То е и второто най-смъртоносно в нашата страна - единствената държава в Европейския съюз, в която се отчита увеличаване на смъртността от онкологични заболявания. Ракът на дебелото черво може да бъде напълно предотвратим, но тъй като често е безсимптомен, ранното му откриване има решаваща роля.
Успехът на кампанията повдига и друга важна тема: въпреки високата честота и смъртност при заболяването в България, въпреки препоръките на Европейския здравен съюз, който още през 2022 г. призовава за тестове при лицата на възраст 50-74 години, изследването все още не е част от Наредба 8 за Профилактичните прегледи и диспансеризацията. А това може да бъде животоспасяваща промяна и кардинална стъпка напред в борбата с “Тихия убиец”.
Кампанията се проведе със съдействието на Министерството на здравеопазването, основен медиен партньор бе Българското национално радио, а комуникационен партньор - аптеки СОфармаси.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.