Неизвестно за известните: Как Хенри Хайнц превърна кетчупа в култ и отвори апетита дори и на Бъфет
В Шарпсбърг, щата Мериленд, на 11 октомври 1844 г. в семейството на германски емигранти се ражда първото дете, което в бъдеще е предназначено да стане основател на известната компания Heinz. Бащата Джон Хенри Хайнц дава на момчето името Хайнрих Йохан, въпреки че по-късно започват да го наричат Хенри Джон, като се налага американският изговор на името.
Четири години преди раждането на сина си, Хайнц емигрира в Съединените щати от Бавария. При пристигането си създава цех за производство на тухли и след това успешно се жени за германка Анна-Маргарита Шмид. След известно време семейството се премества в Питсбърг, щата Пенсилвания.
ГЕРМАНСКАТА ДИСЦИПЛИНА
Атмосферата на родната им Германия цари в къщата на Хайнц. Майката на Хенри винаги му говори на немски. Така наред с езика, той добре усвоява германската педантичност, на която остава верен през целия си живот. Момчето изненада родителите си с трудолюбието си още от детството. На 6-годишна възраст започва да помага на майка си в градината, а на 9-годишна възраст се научава да прави домашно приготвени туршии и продава настърган хрян, мариновани гъби и кисели краставици. Неговите буркани със зеленчукови консерви са постоянно търсени сред съседите и техните приятели.
Когато Хенри е на 12 години, той вече бере зеленчуци сам от 3,5 акра земя и ги доставя на градските хранителни магазини, три пъти седмично с количка. Така до 17-годишна възраст Хайнц-младши печели 2400 долара годишно от търговия, което за времето си е твърде добра сума. По този начин Хенри успява да плати обучението си в бизнес колежа. Когато го завършва, той започва работа в тухлената фабрика на баща си.
След известно време става съдружник във фирмата, но не се отказва от любимия си бизнес - зеленчуковия. Нещо повече, той решава, че е време да разшири бизнеса и заедно с приятеля си Кларънс Нобъл основават компанията Heinz & Noblele през 1869 г.. И техният първи продукт за продажба е същият настърган хрян.
ПРОБИВ С ХРЯН И БУРКАНИ
Снимка: Getty Images
По това време всички производители продават хрян в тъмни буркани - какво има вътре е можело да се види само чрез отваряне на съда. Хайнц решава да изпревари конкурентите си, като опакова хряна в прозрачни буркани и купувачите приемат неговия маркетингов ход с възторг. Асортиментът бързо се попълва с кисело зеле и кисели краставици, също в прозрачни буркани.
За щастие на партньорите, по това време в света се случват технологични открития в преработката и опаковането на хранителни продукти – открита е пастьоризацията.
Именно от нейните възможности се възползва Хенри, когато създава своя легендарен кетчуп. По това време американската кухня е блудкава, хората ядат много хляб, картофи, зеленчуци, сушени и пушени меса. И явно им липсваше сос със смел вкус. 1876 г. се приема за годината на създаването на легендарния кетчуп Heinz. Идеята за създаване на оригинален доматен сос не идва първо от Хайнц – „прародителят“ на Heinz е китайският древен сос „ке-циап“.
Снимка: Getty Images
Но именно Хенри Хайнц превръща кетчупа в култ, като експериментира с пропорциите на съставките му. Той успява да постигне тяхната отлична комбинация, да бутилира соса си в прозрачни бутилки и да го продаде на потребителите. След кетчупа се появяват чили сос, сос от червени и зелени чушки, ябълков сос, ябълков оцет, горчица, маслини в буркани, мариновани лук и карфиол, печен боб и др.
Американците се влюбват в продуктите на Heinz&Noblele и партньорите стават големи производители на храни. През 1877 г. приходите на компанията надхвърлят 1,5 милиона долара и тя започва да се разширява. Хенри купува нова работилница, земя за отглеждане на зеленчуци, фабрика за оцет и отваря представителства в Чикаго и Сейнт Луис.
ТЕЖЪК УДАР
Но година по-късно съществуването на Heinz & Noble неочаквано приключва. През 1873 г. в Съединените щати започва икономическа депресия. Но това не се отразява на бизнеса на Heinz&Noblele. Той е унищожен от огромната реколта от краставици през 1878 г. Heinz & Noble имат споразумение с фермерите, че ще изкупят всичките им краставици на фиксирана цена. Но те са толкова много, че средствата, запазени за купуването им, не са достатъчни и компанията не успява да изпълни задълженията си. В добавка, поради продължаващата депресия е почти невъзможно да получи заем и така фирмата фалира.
С последните си 3 хиляди долара Хайнц създава нова компания – F.J. Heinz, но не може да я ръководи сам поради фалита. Основатели и собственици са неговият брат и братовчед. Хенри изкупува техните дялове, когато изплаща дълговете си. Той бързо издига компанията до успешно ниво, благодарение на таланта си на предприемач.
НАПРЕД КЪМ ЛОНДОН И ЦЕЛИЯ СВЯТ
Снимка: Getty Images
През 1886 г. Хенри Хайнц, вземайки проби от продукти със себе си, отива в Лондон, за да се срещне с мениджъра по покупките на универсалния магазин Fortnum Mason - доставчик на британския кралски двор. Хенри е много доволен от резултатите от срещата. Англия става първият външен пазар за продуктите на Heinz. След 10 години продажбите там са нараснали толкова много, че той отваря офис в Лондон близо до кулата Тауър, а през 1905 г. построява фабрика в британския град Пекам. Така започна победоносното шествие на кетчупа по света.
През 1888 г. Хенри купува компанията директно от роднините си и я преименува на H.J. Heinz. От 1890 г. бутилките, в които е опакован кетчупът, са с тази форма и до днес - на гърлото им се появява етикет като лентичка, капачката започва да се отвива, а етикетът придобива формата на ключалка - символ на родното място на Хенри - щата Пенсилвания.
Но въпросът не се ограничава до опаковката. Хайнц провежда редовни дегустации на новите си продукти в магазините и раздава малки пробни бутилки на посетителите. Когато през 1896 г. на Хенри му хрумва идеята да въведе слогана „57 вариации“ в символите на компанията, числото 57 буквално запленява Съединените щати.
Когато компанията H. J. Heinz е основана през 1905 г., тя е струвала 4 милиона долара. По това време Хайнц вече притежава 28 предприятия в Съединените щати. Кетчупът остава основният продукт. През 1906 г. компанията произвежда 12 милиона бутилки кетчуп. През 1909 г. продажбите на H.J. Heinz са 6,13 милиона долара, а през 1914 г. - 12 милиона долара. Хенри работи до смъртта си - умира на 14 май 1919 г. от пневмония. Към този момент оборотът на Heinz надхвърля 20 милиона долара.
Бизнесът е продължен от неговия син Хауърд. При него контролът върху качеството на продуктите става по-строг и компанията се разраства. През 1941 г. той е наследен начело на Heinz от сина си - Хенри Джон Хайнц II. Той купува готова продукция от Холандия, а преди това компанията построява заводи от нулата. След това купува производствени мощности в Италия, Португалия, Мексико и САЩ. Серията от придобивания продължава до 1996 г., когато компанията навлиза на пазарите в Холандия, Индонезия, Филипините, Сингапур и Коста Рика.
ИНТЕРЕСЪТ НА БЪФЕТ
Снимка: Getty Images
В началото на новото хилядолетие Heinz се превръща в мултинационална корпорация с клонове, разположени на всички континенти на земното кълбо. Основният профил е отглеждането, производството, доставката и продажбата на изключителни и всекидневни хранителни продукти - от сосове до рибни консерви.
През 2013 г. бразилският инвестиционен фонд 3G Capital, заедно с фонда Berkshire Hahaway, собственост на милиардера Уорън Бъфет, обявяват намерението си да придобият Heinz. Бордът на директорите на Heinz единодушно одобрява предложените условия и сделката, оценена на 28 милиарда долара, се превръща в една от най-големите в историята на хранителната индустрия.
„Heinz има силен потенциал за растеж предвид високите стандарти на компанията за качество на продуктите, непрекъснатите иновации, отличното управление и страхотния вкус на продуктите“, каза 82-годишният Бъфет в специално изяление. Сделката е завършена през юни същата година.
През 2014 г. Heinz отпразнува своята 145-та годишнина. По това време нейният кетчуп спечелва любовта на милиони хора в повече от 50 страни. През март 2015 г. е обявено, че Kraft Foods Inc. и H.J. Heinz Company ще се слеят, за да образуват The Kraft Heinz Company. Акционерите на Heinz получават 51% от акциите, а Kraft Foods 49%. Това решение е единодушно одобрено от бордовете на директорите на двете компании. Приходите на Kraft Heinz за 2020 г. нарастват до 6,94 милиарда долара от 6,54 милиарда долара година по-рано, надминавайки консенсусната оценка от 6,82 милиарда долара. През второто тримесечие на 2021 г. цифрата намалава с 0,5% - до 6,615 млрд. долара.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.