Неизвестно за известните: Първият магнетофон на основателите на Sony тежал 35 килограма

Снимка: Getty images / Масару Ибука
Снимка:Shutterstock
Снимка: Getty images

Днес компанията е световния гигант Sony. Но за да се стигне до тук има дълга предистория. Тя е вълнуваща и интересна, а създателите й вдъхновяват със своя пример хиляди хора по света.  Sony е основана от двама души -  инженерът  Масару Ибука и физикът Акио Морита. Те започват своя бизнес проект със скромните 190 хил. японски йени и наемат 20 служители през 1946 година, за да достигнат няколко десетилетия по-късно невиждани върхове и да надминат и най-смелите си мечти.

Гениалният изобретател Масару Ибука

Масару Ибука е роден на 11 април 1908 г. в град Никко, на 100 км от Токио. Баща му работи във водноелектрическа централа, а майка му е домакиня. Главата на семейството умира от токов удар, когато момчето е на 2 години. Заедно с майка му са принудени да се преместят в Кобе при родителите на Ибука-старши. Тъй като била млада, майката на Масару не искала да остане сама до края на живота си, затова се омъжила повторно, оставяйки сина си на грижите на дядо му и баба му.

От баща си бъдещият бизнесмен предава инженерния си талант и любовта си към научните изследвания. Когато е дете, той разглобява будилник, за да разбере какво има вътре, и след това поставя всички части обратно в кутията, но будилникът никога повече не работи. Дядото, който много обичал внука си, му разрешавал всичко, което не го наранявало, така че след неуспешния опит с будилника купил на Масару нов. Резултатът бил същият, но тук с третия опит момчето разбрало конструкцията на часовниковия механизъм. На 16-годишна възраст той експериментира с радиодетектори и постъпва във факултета по електротехника на университета "Васеда", момчето е толкова добро в обучението си, че съучениците му го наричат "гениалния изобретател". През 1933 г. дисертацията му за модулацията на сигнала в електронно-лъчева тръба печели награда на индустриалното изложение в Париж. През същата година той се дипломира с червена диплома.

След завършване на образованието си Масару започва работа във фотохимична лаборатория, която се занимава с изследвания в областта на записването на образ и звук върху филм. След 3 години Ибука се премества в Японската оптична и акустична индустриална компания, където участва в напредналото развитие на кинескопите.

По време на войната сглобявал системи за нощно виждане и радари

През 1940 г. Масару Ибука основава собствена компания за прецизни инструменти и тъй като по това време Япония е тотално милитаризирана  по време на Втората световна война ,Масару започва да произвежда функционални възли за системи за нощно виждане и радари.

Ибука искал талантливи и енергични специалисти, които да работят за него, затова проучил списъците на завършилите Имперския университет в Осака и поканил на интервю тези, които привлекли вниманието му. Така се запознава с младия физик Акио Морита, но не успяват да започнат съвместна работа. Разгромената от съюзниците следвоенна Япония е в плачевно състояние - само една десета от всички пътища са оцелели, в Токио се движат 60 автобуса и няколко камиона, в града върлуват болести, в болниците липсват бинтове и дезинфектанти, а рафтовете на магазините са празни.

Историята на Sony започва в задната стаичка на разрушен от войната магазин

В задната стаичка на разрушен от войната универсален магазин Масару Ибука се опитва да започне производство на електроуреди за дома, които биха заинтересували обеднелия след войната японски потребител. След тях била и печка за ориз, която не се харесала на клиентите.

В същото време бъдещият му съдружник  му Акио Морита се опитва да преподава физика в Токийския технологичен институт, но скоро на "сътрудниците на военнопрестъпници" им е забранено да преподават. 7 май 1946 г. е исторически ден за тях. На този ден Ибука и Морита, събрали заедно 190 хиляди хиляди йени, основават Tokyo Tsushin Kogyo. В началото съдружниците наемат двадесет инженери, които се познават от съвместната си работа в компания за прецизни инструменти по време на войната. Те сглобяват приставки към дълговълновите радиоприемници, така че устройствата да могат да приемат късовълнови станции. Въпреки че условията за производство не са най-представителните, компанията не получава оплаквания от качеството. Първият инвеститор е бащата на Акио, който неколкократно дава пари назаем на сина си, за да развие бизнеса си.

През 1949 г. Акио Морита купува американски магнетофон и веднага го пуска в употреба. След това Ибука се запалва по идеята да създаде негов аналог, но по-евтин и по-надежден. Първите тестове са проведени с целофан, импрегниран със специални състави. С големи усилия успели да запишат звук върху такъв носител, следващият опит бил с хартия, а след това инженерите започнали да работят с пластмаса.

Убедили шефовете на Върховния съд да закупят магнетофони за стенографите

През 1950 г. Tokyo Tsushin Kogyo пуска на пазара първия магнетофон, чиято цена е 472 долара. Устройството се оказало обемисто и тежко, с тегло 35 kg. Поради това имало сериозни трудности с продажбата на двадесетте произведени G-Type. Морита измислил хитър изход от критичната ситуация и убедил Върховния съд на страната да закупи новостта, която щяла да освободи стенографите и да спести работата с документи от правописни и други грешки.

След 2 години е пуснат нов модел H-Type, чието тегло е намалено на 13 kg. Продажбите са слаби. Акио започнал да продава на пазара и успял да продаде 20 копия на Върховния съд на Япония, тъй като имало катастрофален недостиг на стенографи. След това той започва да продава касетофони на училищата в Токио.

През 1953 г. компанията придобива от американската Western Electric Co. за 25 хил. долара патент за производство на транзистори. Отнема една година, за да се организира масовото им производство, а година по-късно е готов първият транзисторен приемник в Япония - TR-55. Това прави голямо впечатление на японските конкуренти и в резултат на това те започват да купуват транзистори от Tokyo Tsushin Kogyo.

Джобният TR-63 се появява през 1957 г., а пускането му на пазара е съпроводено с безпрецедентна рекламна кампания. Морита се премества в Съединените щати, за да докаже на американците, че японското производство е гаранция за най-високо качество, и да договори споразумения с търговци.

Компанията се преименувана на Sony заради американския пазар

През 1958 г. компанията т Tokyo Tsushin Kogyo е преименувана на Sony. Преименуването е направено специално за американския пазар. В търсене на кратко и запомнящо се име решават да съчетаят три думи: латинската sonus, която означава "звук", и двете английски думи sunny ("слънчев") и sonny ("сони"). Четири огромни неонови букви, всяка от които тежаща 262 кг, и корпоративно лого, тежащо 2 тона, са окачени пред офиса на компанията.

През 1958 г. "Сони" представя първия в света телевизионен приемник с транзистор, който заменя вакуумните лампи. Още през 1961 г. компанията започва да продава първия преносим телевизор, който предизвиква истински фурор на пазара. През същата година американското представителство на компанията излиза на Нюйоркската фондова борса, като става първата японска компания, която се листва на борсата. Емисията на акции набира 4 милиона долара.

Масару Ибука се занимава с развойна дейност, оптимизиране на схемите, усъвършенстване на технологиите. Но освен това именно той съставя устава на компанията, който е в сила и до днес. В него се посочва, че Sony никога няма да генерира приходи по нечестен начин и ще се съсредоточи върху производството на сложни устройства, които ще бъдат от полза за обществото. Няма да разделя продуктите на механични и електронни, а ще се стреми да прилага знания и опит в двете области едновременно. Ще даде пълна независимост на онези предприятия, които ще си сътрудничат със Sony, и ще се стреми да укрепва и развива отношенията с тях. Ще подбира служителите си въз основа на техните способности и лични качества. В компанията няма да има официални длъжности. Ще изплаща бонуси на служителите пропорционално на приходите, получени от тяхната работа, и ще положи всички усилия да им осигури достойно съществуване, се казва още в устава на компанията.

Следващите няколко години са поредица от технологични и търговски  победи. През 1965 г. корпорацията IBM започва да използва магнитната лента на Sony в своите устройства за съхранение. През 1968 г. компанията пуска на пазара цветен кинескопичен телевизор. Четири години по-късно именно за него Sony получава наградата "Еми" от Националната филмова академия на САЩ.

През 1971 г. компанията представя нов U-matic формат на касетите. Филмът в тези касети е заобиколен от специална обвивка. корпус, който го предпазваше от повечето влияния на околната среда. на околната среда. 

Първият уокмен е пуснат през 1979 г.

През 1979 г. Sony пуска на пазара първия Walkman - преносим касетофон. Устройството се предлага с маркови слушалки и позволяваше да се слуша музика навсякъде, където това е удобно за потребителя. През1983 г., съвместно с Phillips, компанията представя на света първия компактен диск. Той съдържа  74 минути аудио, което се равнява на цяла симфония от Бетовен. За да стане това възможно, Sony трябвало да разшири диаметъра на диска от 11,5 см на 12 см.

В  края на 80-те години на миналия век Sony навлезе в света на шоубизнеса и филмовата индустрия. През януари 1988 г. корпорацията купува звукозаписното студио CBS Records Inc., която по-късно се трансформира в Sony Music Entertainment.

Компанията придобива и американското филмово студио Columbia Pictures.

На 19 декември 1997 г. компанията получава тежък удар от съдбата - умира нейният създател и вдъхновител Масару Ибуки. Диагнозата на лекарите е сърдечен удар.

 Но  Sony не спира да пуска на пазара невероятни технически изобретения. През 1994 г. е ред на първата конзола за видеоигри на компанията - Playstation. Тя открива нови хоризонти пред бизнеса, като донася на Sony слава в игралната индустрия. А старите конзоли с касети остават в миналото, за да направят място на компактдисковете.

Същевременно другият основател Акио Морита се оттегля от поста ръководител на компанията по здравословни причини. На неговото място застава Норио Ога, чиято съдба не-е по-малко интересна от тази на създателите на компанията. На младини Норио е бил музикант и е и е бил недоволен от качеството на звука на продуктите на Sony. Той отишъл в магазина, за да изрази недоволството си, но продавачите не искали да изслушат младия мъж и го изпратили при централния офис. Там той изразил всичко пред служител на компанията, който се оказал Акио, който поканил Ога да заработи за Sony!  

Лаптопи, DVD, Playstation 2...

Техническите иновации не спират. Sony създава подмарката Vaio,  под която през 1997 г. пуска на пазара лаптопи, компютри и DVD плейъри.  Марката отпразнува новия век с пускането на пазара на на най-популярната конзола в историята - Playstation 2. Общи продажби в световен мащаб възлизат на 130 милиона копия. Година по-късно корпорацията обединява усилията си със шведската компания Ericsson и в продължение на няколко години те произвеждат надеждни и модерни телефони. Освен това много хора възприемаха телефоните като дете на шведската компания Ericsson, но на практика си бяха Sony. 

От 2005 до 2007 г. под марката Bravia се произвеждат плазмени телевизори, които през 2006 г. стават най-продаваните телевизори в света.  Успехът е подсилен от пускането на BluRay носителите. Година по-късно Sony представи първия OLED телевизор.         През 2011 г. Ericsson се съгласява да продаде собствения си дял. В резултат на това в активите на японската компания пълноценно мобилно подразделение Sony Mobile Communications,което произвежда смартфони под марката Xperia.

 Не най-благоприятната ситуация на пазара обаче довежда до това, че в периода от т 2012 до 2015 г. Sony става нерентабилна. Корпорацията трябваше да продава активи. Стига се дори до продажбата на небостъргачите на компанията. Но в момента, в който конкурентите бяха готови да погребат японския гигант, той се възроди, и обяви печалба от 77 млрд. евро за 2017 г. 

Sony навлиза смело във филмовата и звукозаписната индустрия

През 1989 г. компанията придобива ColumbiaPictures Entertainment за 3,4 млрд. долара от Coca-Cola Corporation. През 1991 г. Sony Pictures Entertainment е основана в базата. През 2005 г. влиятелната филмово студио се присъединява Metro-Goldwyn-Maye; подобно на предишното студио, то е закупено. Нетна стойност печалба на филмовия бизнес на корпорацията за 2018 г. е 4,13 млрд. долара.   Sony Music Entertainment, от друга страна. - втората по големина звукозаписна компания в света - създадена през 1987 г. през 1987 г., като купува CBS Records, с която по това време работи Майкъл Джексън. Сделката е на стойност 2 млрд. долара. През 2004 г. тя създаде съвместно предприятие с медийния концерн Bertelsmann, а през 2008 г. германците продават своя дял. През 2018 г. пък германската звукозаписна компания EMI става дъщерно дружество на Sony. Освен това през същата година концернът започна масово да масово производство на 3D фотоапарати. 

Сделките не спират до тук. През януари 2022 г. Sony купува базираното в САЩ студио Bungie, което разработва видеоигри. Сумата на сделката е 3,6 млрд. долара. Вероятно така ще е и в бъдеще, а имената на Масару Ибуки и Акио Морита ще останат завинаги със златни букви в историята на световния бизнес.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Цитат на деня