Жените, които променят лидерството: Михаела Лашова, FORTON/CUSHMAN&WAKEFIELD

Жените, които променят лидерството: Михаела Лашова, FORTON/CUSHMAN&WAKEFIELD

КОГАТО ОГЛАВИХ FORTON, най-голямото предизвикателство бе да променя себе си. Вече познавах бизнеса. По-важно беше да спечеля колегите. Ако довчера си бил равен с някого, обикновено е проблем той да те приеме на нова, по-висока позиция. Изпитала съм го на свой гръб в миналото и много добре ги разбирах. Трябваше да подходя към всеки колега индивидуално, за да съм сигурна, че се чувстват комфортно, и да спечеля доверието им.

МНОГО БЪРЗО НАУЧИХ, че ако досега съм била изцяло ориентирана към клиентите, изведнъж мои "клиенти" са служителите, екипът ми. Трябваше да преобразувам енергията си и да я насоча към тях - да знам какви са нуждите им, тревогите им, амбициите им и заедно да намерим начин да сме по-успешни. Когато си човек, ориентиран към клиенти и продажби, разчиташ предимно на себе си, докато преминаването на лидерска позиция изисква съвсем различен тип умения. Не става въпрос само да делегираш отговорности. Заставайки начело на шест различни отдела, все едно управляваш шест различни компании - клиентите са едни и същи, но подходът към тях е коренно различен в зависимост от това дали става въпрос за консултиране и оценки, инвестиционни продажби, логистични, офис или търговски площи например. В известна степен беше късмет, че през първата година след промяната в компанията имотният пазар беше стабилен. След това дойде банковата криза и нещата се промениха, но ние вече се бяхме формирали като нов екип, като цели, възможности и мисля, че се справихме успешно.  

ЗА ДА БЪДЕШ ДОБЪР В ТОЗИ БИЗНЕС, трябва да познаваш пазара в детайли, да се вслушваш в нуждите и желанията на клиентите. Този бизнес е много личен и човешкият фактор е изключително важен. Ако загубиш добрите служители, губиш и бизнеса. Те са най-важният капитал за Forton и затова се стремим служителите ни да се чувстват добре, да им създаваме приятелска среда в офиса с различни инициативи - плодови дни, "час за сладолед", тиймбилдинги, партита по различни поводи. Така, от една страна, екипите заздравяват връзките помежду си, от друга - изграждаме емоционална ангажираност на служителите с компанията.

СИЛАТА НА ЕКИПА НИ е в това, че е много разнообразен. Хората имат различни мотивация, лични и професионални цели, но знаем в какви ситуации всеки от нас може да е полезен и кои са най-силните му страни. Обединяват ни лоялността и отговорността. Нашите хора отговарят на нуждите на клиентите си адекватно, вдъхват доверие, предразполагат. Щастлива съм, че имам опитен и успешен екип, на който мога винаги да разчитам.

ЦЕЛИТЕ НА FORTON сa всяка година да разработваме поне два-три нови продукта в ниша или пазар, които сме идентифицирали; голямата ни цел е да предложим на клиентите ни цялостно обслужване - one stop shop. От тази година предлагаме т.нар. lease contract management - управление на договорите за наем на компании, които имат много локации, но нямат вътрешна система за управление на тези договори. Инвестицията в подобна система и обучението на хора, които да работят с нея, изискват много време и ресурси - например, ако имаш 200 договора с 200 локации, е нужен цял екип от хора, за да ги управлява. В големите компании всеки отдел работи в рамките на своите задачи и отговорности, помежду си не обменят информация, което поражда рискове. Ние им предлагаме именно такова решение, което им пести пари и намалява до минимум опасността от грешки. 

ЛИДЕРЪТ ТРЯБВА да влага всичко от себе си. Това важи не само за хората на ръководни позиции, а за всеки човек, който иска да е наистина добър в това, което прави, независимо с какво се занимава и на какво ниво е в организацията. Лично аз съм изключително целенасочена, самомотивираща се и не приемам "не" за отговор. Това ми помага да вървя напред и имам същите очаквания към колегите си. За себе си мога да кажа, че съм полифункционална, бързо вземам решения, интуитивна съм. 

В бизнеса с имоти определено има джендър стереотипи, открай време това е мъжки бизнес, особено в чужбина. На партньорски срещи на Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България и Македония е Forton, ми се е случвало да попадна сред 200 мъже и 5 жени. Мъжете са с черни костюми и червени вратовръзки, а жените са цветни и като че ли не на правилното място. Отначало се притеснявах, но след това открих, че ако демонстрираш своите силни качества и познания, много бързо се вписваш в средата и печелиш доверие.

ЖЕНИТЕ МЕНИДЖЪРИ в много по-голяма степен от мъжете търсим баланс и се опитваме да създадем повече комфорт на служителите си - в работната среда, взаимоотношенията и допълнителните придобивки. Наскоро имах среща с клиент чужденец, който дълги години е работил в България. Той смята, че тук жените се справят по-добре в бизнеса от мъжете. Попитах го защо е така и той отговори, че средата не е много добре структурирана и организирана и на подобен пазар жените се адаптират по-успешно, защото са по-интуитивни, умеят да работят едновременно по много задачи и това им помага по-бързо да вземат правилните решения. Действително има много такива примери на жени - лидери на банки, IT компании и различни знакови бизнеси. Това важи в голяма степен и за бизнеса с имоти, който в България няма над 100-годишна история и традиции, както в Лондон. Съответно няма подготвени кадри, подходящо образование и всяка от компаниите в нашата сфера се явява един вид университет за такива кадри.

КОГАТО ПОГЛЕДНА НАПРЕД, виждам, че пазарът на имоти се развива и ще продължи да се развива. Все по-професионално е управлението на сградите, участниците на пазара са по-образовани - от опита, грешките или добрите примери. Средата все пак има нужда от повече обучение, образование и приемане на международни стандарти - това е една от причините да стана посланик на RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors - водеща международна професионална организация в областта на недвижимите имоти и строителството - бел. ред.) за региона. Определено смятам, че трябва да се инвестира в повишаване на качеството на нашите услуги, като ползваме международните практики.

ГОРДА СЪМ, че за 10-те години от създаването си Forton порасна заедно с пазара и в същото време екипът ни успя да предвиди и да се възползва от редица възможности за бизнес. В кризата например успешно беше предоговарянето на договори за наем на банкови клонове, офиси на мобилни оператори и др. Това беше много добра и успешна услуга в условия на падащ пазар. Друга такава, включително и в момента, е стратегическото консултиране на големи клиенти, които имат много имоти, но не ги използват ефективно. Ние ги консултираме как да ги оптимизират, да си намалят разходите и дори евентуално да си увеличат приходите от тях. 

ИЗВЪН КОМПАНИЯТА СЪМ пътешественик. Обожавам да пътувам, смятам, че "човекът е човек, когато е на път". Обичам да откривам нови дестинации и по правило на нови места никога не ходя детайлно подготвена, за да изживея повече емоции. Харесват ми екстремните спортове и дивите места. През последните години посещавам кайт дестинации в региона. Пленява ме това, че хората са там само заради вятъра, той ги обединява. Няма ограничения, няма пошлост, много разтоварващо преживяване е. 

От новия брой на сп. "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Настъпва ли обратното броене при биткойна?
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера