Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Анализатори: Volkswagen се стреми към "нова ера" със стари методи
Въпреки всичките си приказки за радикална промяна, сделката на водещия европейски автомобилен производител Volkswagen за намаляване на разходите в Германия, разчита в голяма степен на традицията на сътрудничество между мениджъри и работници, според източници на Ройтерс.
Това накара някои инвеститори и анализатори да се съмняват дали компанията може да изпълни обещанията за намаляване на капацитета и съкращаване на 35 000 работни места - промени, които според мениджърите са жизненоважни за оцеляването на бизнеса на фона на слабо търсене и евтина китайска конкуренция.
Сделката беше сключена дни преди Коледа и откакто работниците се завърнаха от ваканциите синдикатите провеждат срещи в германските фабрики - някои с участието на членове на борда - за да я обяснят, според два източника от работниците.
Споразумението включва всяка фабрика да получи собствена цел за намаляване на разходите, като проектни екипи от представители на работниците и мениджъри отговарят за измислянето как да я постигнат и да повишат производителността, измерена чрез броя произведени автомобили на работник, според два източника, близки до ръководството.
Високопоставени лица от двете страни ще дават доклади за напредъка на тримесечна среща, добавиха източниците от ръководството, подчертавайки, че ако междинните цели за намаляване на разходите не бъдат постигнати, може да се наложи преговорите да започнат отново. Това е модел, който носи всички отличителни белези на традицията на Volkswagen за сътрудничество и компромис, а не промяна, наложена от върха, която можеше да донесе повече сигурност, но също така рискуваше да причини вредни стачки.
Остават много въпроси - от това как автомобилният производител ще загуби толкова много работници, без да съкрати никого, до това кога ще се случат обещаните съкращения на производствения капацитет, до това какво очаква дългосрочното бъдеще на заводите с празни халета.
Това остави някои инвеститори недоволни, като акциите на Volkswagen се търгуваха под нивата, наблюдавани през октомври, преди рязък спад в тримесечните печалби.
„Хората нямат търпението да инвестират в автомобилни акции, които се търгуват предимно с печалбите от следващата година, с надеждата, че след 3-5 години компанията ще възстанови своята рентабилност“, каза Патрик Хъмел, автомобилен анализатор в UBS. Пазарът ще очаква от тях да говорят за градивните елементи - какво е крайното въздействие през 2025 г.?"
Залозите са големи. Докато групата Volkswagen обхваща марки от луксозната Audi до SEAT и Skoda за масовия пазар, нейната основна едноименна марка - по-голямата част от германския й бизнес - представлява повече от половината от продажбите на автомобили през 2023 г.
"Капацитет за орязване"
По време на продължителни разговори синдикатите казаха, че компанията е поставила перспективата за затваряне на три до четири фабрики. Volkswagen отказа да даде конкретна цифра, но каза многократно, че не може да изключи затварянето на заводи.
В окончателната сделка двете страни се съгласиха да прекратят производството през 2025 г. в съоръжение в Дрезден, в което работят 300 души, и през 2027 г. в завод в Оснабрюк, където работят около 2300, но се ангажираха да намерят алтернативни приложения за обектите, които биха могли да включват нови инвеститори.
Изцяло електрическа фабрика в Цвикау ще загуби една производствена линия, но ще получи нова инвестиция под формата на съоръжение за рециклиране на употребявани горивни и електрически превозни средства, което трябва да започне производство от 2027 г., според говорител на работниците от фабриката.
Но новите инвестиции зависят от постигането на целите за намаляване на разходите, както ясно посочи финансовият директор Арно Антлиц в скорошни коментари към инвеститорите.
Останалите намаления на капацитета ще дойдат от съкращаването на две производствени линии в централата на компанията във Волфсбург.
Инвеститорите и анализаторите не са ясни доколко този подход ще намали фиксираните разходи в сравнение със затварянето на заводите като цяло. Volkswagen заяви, че сделката ще спести 15 милиарда евро (15,6 милиарда долара) в „средносрочен план“, без да дава подробности.
„Трудно е да се изясни супер тежкият разказ за това, че сте достигнали повратна точка и сте започнали да гърмите с всички оръжия, с постигнатото споразумение“, каза Стивън Райтман, анализатор в Bernstein Research, който следва Volkswagen от десетилетия.
„Уязвим и отговорен“
Несигурно е и как компанията ще съкратии 35 000 работни места. Volkswagen обеща през 2016 г. да съкрати 30 000 работни места, но не успя да свие общия размер на работната сила - приблизително 120 000, тогава и сега - поради наемане в други области.
Надява се да постигне целта си, като не замества работниците, които се пенсионират, и предлага схеми за ранно или частично пенсиониране, каза говорител на труда, подчертавайки, че клауза в сделката, която гарантира работни места до 2030 г. - победа за синдикатите, след като Volkswagen отмени предишна гаранция за работа споразумение през септември - означаваше, че всяко напускане ще бъде доброволно.
Мориц Кроненбергер, портфолио мениджър в акционера на Volkswagen Union Investment, каза, че макар сделката да изглежда разочароваща отвън, тя прави по-дълбоки съкращения, отколкото някои очакваха, като се има предвид, че синдикатите и местните политици имат право на вето в надзорния съвет на Volkswagen.
„Главният изпълнителен директор Оливър Блум даде големи обещания и разбуни вихрушка, вътре и извън компанията“, каза Кроненбергер.
„Блум остава правилният главен изпълнителен директор и предприема правилните мерки. Но структурата на разходите на компанията трябва да изглежда много различна след две години. Volkswagen трябва да покаже, че е въоръжен за бъдещето и може да прави атрактивни продукти“, каза той, добавяйки : "Блум се е направил уязвим и отговорен."
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.