Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: Проектът "Бромо"
Европейските компании Airbus, Thales и Leonardo проучват планове за създаване на нова съвместна космическа компания, която да се конкурира със Starlink на Илон Мъск, предаде Ройтерс.
„Проектът Бромо“, наречен на името на индонезийски вулкан, предвижда самостоятелен европейски сателитен шампион по модела на производителя на ракети MBDA, който е собственост на Airbus, Leonardo и BAE Systems, заявиха източници на Ройтерс.
Досега водещите европейски производители на спътници казваха само, че търсят възможности за съвместна работа, за да увеличат мащаба на сектора, белязан от големи загуби, тъй като бързият растеж на мрежата Starlink на Мъск доминира в ниска околоземна орбита.
Въпреки че все още са на ранен етап, разговорите са напреднали достатъчно, за да получат кодово име в рамките на Airbus и предпочитана структура с нова компания, която да комбинира сателитни активи, а не един партньор да купува активи от останалите, казват хората.
Главният изпълнителен директор на Leonardo Роберто Чинголани заяви пред Ройтерс, че разговорите включват различни технически дискусии и потвърди, че планираната структура ще се основава на модела на MBDA.
„Това е той; трудно е да бъде нещо друго“, каза той в рамките на събитие в Рим.
Airbus и Thales отказаха коментар.
Предложенията за сливане са отделно от съкращенията на работни места, които ще бъдат представени тази седмица, и могат да отнемат години за изпълнение, каза един от източниците. Но заедно те представляват многоскоростно усилие за привеждане на изпитващия затруднения европейски космически сектор в състояние да се справи с конкуренцията.
Най-големите европейски производители на сателити традиционно се фокусират върху сложни космически апарати в геостационарна орбита, но са засегнати от появата на евтини малки сателити в ниска околоземна орбита. Чинголани заяви, че спътниците ще станат 75% от космическата икономика.
Съкращения на работни места
Разговорите за преструктуриране на дългосрочната структура на индустрията се провеждат в момент, когато хиляди работници на Airbus очакват подробности за съкращенията на работни места в космическата индустрия и отбраната, които ще бъдат представени на синдикатите в сряда и четвъртък.
През октомври Airbus съобщи, че ще съкрати до 2500 работни места, или 7% от подразделението си за отбрана и космонавтика, до средата на 2026 г.
Thales, която има два съществуващи алианса с Leonardo в областта на спътниците и услугите, води преговори със синдикатите относно плановете си да съкрати 1300 позиции, свързани с космическите изследвания.
Очаква се по-голямата част от съкращенията на Airbus да паднат в бизнеса с космически системи на стойност 2 млрд. евро (2,10 млрд. долара), който се разминава с неотдавнашни разходи в размер на 1,5 млрд. евро, твърдят източници от индустрията.
Повечето от космическите дейности на Airbus се осъществяват във Франция. Щабът на подразделението „Отбрана и космос“ в Германия също се смята за вероятно да бъде намален, докато Великобритания е изправена пред опасения относно бъдещето на поне един завод. Испания е изправена пред натиск в областта на отбраната.
Четирите държави са основали Airbus преди повече от 50 години и делът на евентуалното намаляване на разходите е политически чувствителна тема.
Airbus заяви, че се очаква съкращенията да бъдат постигнати чрез доброволни схеми. Възникващата дружба между космическите компании чрез проекта „Бромо“ и неговата визия за европейски сателитен шампион се очаква да отнеме повече време след години на застой в усилията.
MBDA е създадена през 2001 г. чрез сливането на англо-френската Matra BAe Dynamics, френската Aerospatiale Matra Missiles и ракетните дейности на англо-италианската Alenia Marconi Systems. Тя е собственост на групи, произхождащи от основателите - Airbus, BAE и Leonardo, като първите две имат най-голям контрол.
Само няколко месеца след като помогна за създаването на втория по големина производител на ракети в света, тогавашният родител на Airbus - EADS - обеща да „продължи необходимото преструктуриране“ на космическата индустрия.
Повече от две десетилетия по-късно европейските сателитни фирми досега не са успели да преодолеят опасенията за конкуренцията, наред с други пречки, въпреки спорадичните разговори през този период. „Обсъжда се моделът на MBDA, но техническите аспекти на управлението могат да бъдат различни“, каза Чинголани
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.