Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Инфлацията в България се забавя за втори пореден месец
Годишната инфлация в България е 16,9% през ноември 2022 г., след като през октомври бе на ниво от 17,6%, сочат данни на Националния статистически институт (НСИ).
Понижението на инфлацията през ноември спрямо предходния месец е 0,8%, като бележи спад, макар и плах за втори пореден месец след като през октомври също бе отчетено намаляване на показателя с 0,9%. Октомври бе и месецът, в който бе отбелязан първи спад на инфлацията на годишна база от януари 2021 г. насам. Месец по-рано, през септември годишната инфлация удари връх от 18,7%, а месечната бе на ниво от 1,2%.
Инфлацията от началото на годината (ноември 2022 г. спрямо декември 2021 г.) е 15,8%, а средногодишната инфлация за периода декември 2021 - ноември 2022 г. спрямо периода декември 2020 - ноември 2021 г. е 14,6%.
През ноември 2022 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в следните потребителски групи са се променили, както следва:
Увеличение
- развлечения и култура - с 2,9%
- съобщения – с 2,7%
- здравеопазване – с 1,7%
- хранителни продукти и безалкохолни напитки – с 1,7%.
- ресторанти и хотели – с 1%
- жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на
- дома – с 0,7%
- разнообразни стоки и услуги – с 0,6%
- облекло и обувки – с 0,6%
- алкохолни напитки и тютюневи изделия – с 0,5%
- образование – с 0,4%
Намаление
- жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - с 1,5%
- транспорт - с 0,5%.
Храните, поскъпнали през ноември: краставици - с 13,6%, домати - с 12,0%, извара - с 8,5%, яйца - с 6,4%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко - с по 4,8%, гъби - с 4,1%, кашкавал - с 3,8%, сол - с 3,5%, плодови сокове - с 3,4%, зрял лук - с 2,9%, бира - с 2,9%, месо от едър рогат добитък - с 2,8%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 2,8%, замразена риба - с 2,7%, кисело мляко - с 2,7%, ориз - с 2,7%, трайни колбаси - с 2,6%, сушени зеленчукови подправки - с 2,5%, сирене - с 2,4%, зрял боб - с 2,0%, шоколад и шоколадови изделия - с 1,8%, макаронени изделия - с 1,6%, малотрайни колбаси - с 1,6 %, вина - с 1,4%, типов и ръжен хляб - с 1,3%, захар - с 1,3%, сладка, мармалади и мед - с 1,0%, оцет - с 0,9%, газирани напитки - с 0,7%, брашно - с 0,5%, бял хляб - с 0,5%, мляно месо (кайма) - с 0,4%, месо от домашни птици - с 0,1%, и други
Намаление на цените се наблюдава при следните хранителни продукти: зеле - с 14,7%, листни зеленчуци - с 9,0%, цитрусови и южни плодове - със 7,3%, ябълки - с 2,6%, зрял чесън - с 2,1%, минерална вода - с 2,0%, олио - с 1,6%, маргарин - с 1,4%, хляб „Добруджа“ – 1,0%, картофи - с 0,9%, млечни масла - с 0,5%, зелен лук и праз - с 0,5%, свинско месо - с 0,3%, маслини - с 0,1%, и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: топлинна енергия за отопление - с 24,1%, други пощенски услуги (куриерски услуги) - със 17,0%, финансови услуги на банки - с 5,7%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 5,6%, автомобилни застраховки - с 3,3%, други почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 2,5%, цветарство - с 2,3%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 2,2%, кина и театри - с 2,1%, отоплителни уреди - с 2.0%, перални и съдомиялни - с 1,2%, поддръжка и ремонт на ЛТС - с 1,2%, обувки - с 1,0%, дизелово гориво - с 1,0%, услуги по обществено хранене - с 1.,%, фризьорски услуги - с 1,0%, въглища - с 0,8%, нови автомобили - с 0,7%, услуги по краткосрочно настаняване - с 0,6%, облекло - с 0,5%, прахове за пране - с 0,3%, гуми за автомобили и велосипеди - с 0,3%, и други.
През ноември 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: централно газоснабдяване - с 41,2%, метан за ЛТС - с 36,7%, международни полети -със 7,5%, електрически уреди за лична хигиена и разкрасяване - с 2,9%, прахосмукачки - с 2,4%, лаптопи - с 2,3%, автомобилен бензин А95Н - с 1,8%, пелети - с 1,6%, продукти за лична хигиена - с 1,5%, автомобилен бензин А100Н - с 1,4%, телевизори - с 0,9%, козметични продукти - с 0,8%, материали за ремонт и поддържане на жилище - с 0,2%, дърва за отопление - с 0,1%, и други.
През ноември 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на лекарствените продукти с 2,2%. Цените на стоматологичните и лекарските услуги са се увеличи съответно с 0,8 и 0,6%.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.