Бизнес перспективи: Забраната на ЕС за двигателите с вътрешно горене е напът да отиде в историята

Бизнес перспективи: Забраната на ЕС за двигателите с вътрешно горене е напът да отиде в историята

Визията на ЕС за прекратяване на продажбите на автомобили, отделящи парникови газове до 2035 г., е подложена на  критика. Идеята беше основен приоритет на предишната Европейска комисия, която беше посветена на борбата с изменението на климата. Но войната в Украйна, популистката реакция, икономическата стагнация и кървящата автомобилна индустрия принуждават Брюксел да отстъпи, съобщава POLITICO.

Европейските автомобилни производители постигнаха огромна политическа победа тази седмица, когато прeдседателят на Европейската комисия  Урсула фон дер Лайен отстъпи на молбите им за снизходителност по отношение на целите за емисии, които влязоха в сила тази година, и за по-ранен преглед на законодателството за 2035 г. като част от нейния план за спасяване на закъсалата автомобилна индустрия.

Подкрепени от този успех, производителите на автомобили и техните политически поддръжници искат повече.

„Дайте един инч на автомобилната индустрия и те ще вземат цяла миля. Преди мастилото да изсъхне върху автомобилния план, имаше призиви за технологична отвореност“, каза Джулия Полисканова, старши директор за превозни средства в зелената неправителствена организация „Транспорт и околна среда“. „Зелената сделка ще претърпи смърт от хиляди съкращения, освен ако законодателите не я подкрепят.“

Въпреки че първоначалната мярка беше одобрена през 2023 г. от всички страни членки (въпреки съпротивата от Германия в последния момент), тя се превърна в политическа "боксова круша".

През последната година изборите в ЕС показаха, че националните правителства, лобистите и автомобилните производители подхванаха призива да го отслабят или обърнат.

Европейската народна партия ( EHП )- част от политическото семейство на фон дер Лайен и най-голямата група в Европейския парламент - обеща да отмени закона.

В Германия тревогата от упадъка на автомобилния сектор помогна да подхранва печелившата кампания на християндемократа Фридрих Мерц, чиято партия също има за цел да отмени законодателството.

Германия желае изключение за електронните горива - синтетична алтернатива на бензина, но много по-скъпа от изкопаемите горива, която не се произвежда в големи количества.

Италия иска законът да бъде променен, за да направи изключение за биогоривата, въпреки опасенията за обезлесяването, загубата на биологично разнообразие и ерозията на почвата от използването на горивото. Полша също подкрепя тази идея.

Шампанско за победата във Франция

Френските политици,  включително вицепрезидентът на Еврокомисията Стефан Сежурне – направиха победна обиколка в завод на Renault миналата седмица. Те празнуваха съобщението на Комисията, че ще смекчи тазгодишните цели за емисии, след като производителите на автомобили се оплакаха, че могат да платят милиарди глоби за пропускане на целта. Сега, вместо целта да се основава на продажбите за тази година, тя ще е базирана на тригодишна средна стойност, което улеснява постигането на целите от компании, направили по-малко, за да почистят своите автопаркове.

„Вероятно бях първият, който вдигна ръка за това“, каза изпълнителният директор на Renault Лука Де Мео пред POLITICO в завода в Дуе в Северна Франция. Като бивш президент на автомобилното лоби на ЕС -  ACEA, Де Мео биеше барабана за снизходителност по отношение на целите за емисиите.

Де Мео също така приветства подкрепата на ЕК за технологична неутралност - което означава, че не само колите, захранвани с батерии, могат да постигнат екологичните цели - въпреки че настоя, че не иска да отмени мярката за 2035 г.

„Това отваря прозорец към една логика, която винаги сме поддържали. Кажете ни къде искате да отидем, но не ни казвайте как“, каза той, като отбеляза, че „врагът не е технология, а друга – врагът е CO2“.

И все пак не всеки автомобилен производител беше в празнично настроение. Шведската марка Volvo, която беше закупена от китайската фирма Geely през 2010 г., искаше целите да останат същите.

„Онези, които са си написали домашното, не трябва да бъдат ощетени от промените в последния момент на съществуващото законодателство, не на последно място през годината, в която влизат в сила“, се казва в изявление на компанията.

Париж все още защитава забраната на двигателите с вътрешно горене, но настоява, че смекчаването на тазгодишните цели за емисии ще помогне на производителите на автомобили да изпълнят крайния срок до 2035 г. „Беше парадоксално да искаме производителите да плащат глоби и в същото време да ги подкрепяме“, каза Сежурне в Дуе.

Натрупване

Еврокомисията също така се съгласи да преразгледа закона за 2035 г. от 2026 г. до тази година - друго ключово искане от производителите на автомобили, което улеснява подкопаването на цялостното законодателство. Противниците "надушват кръв във водата".

„Принудихме Комисията да премахне капана на глобите и да изпревари преразглеждането на регламента за CO2. Сега трябва незабавно да направим общ фронт, за да преодолеем лудостта на Зелената сделка“, каза министърът на индустрията на Италия Адолфо Урсо в писмено изявление.

Чешкият евродепутат Филип Турек от крайнодясната група Патриоти за Европа каза, че автомобилният план на Комисията бележи началото на края на забраната от 2035 г.

Новоизбраните християндемократи в Германия нарекоха съобщението на ЕК „половинчато и незадоволително“.

„Убеден съм, че най-голямата заплаха за европейския автомобилен пазар вече не са конкурентите от Китай, а потокът от европейски регулации“, каза Томас Барейс, говорител на комисията по транспорта в германския Бундестаг. „Целите за емисиите можеха да бъдат напълно отменени; досега никой не е успял да ми обясни убедително защо изобщо се нуждаем от цели за емисии за успешна защита на климата.

Поддържането на забраната, каза той, създава несигурност на пазара и забавя навлизането на алтернативни горива.

Барейс и други противници на законодателството зат 2035 г. се придържат към технологичната неутралност, за да отслабят още повече закона, който според някои автомобилни производители и политически групи трябва да позволи хибриди и други видове превозни средства, които комбинират двигатели с вътрешно горене и батерии.

Хилдегард Мюлер, президент на германското автомобилно лоби VDA, смята, че трябва да се направи повече за „прилагане на технологична отвореност. Това включва и по-голямо внимание към ролята на плъгин хибридите след 2035 г.“

Климатичните групи казват, че хибридите все още отделят CO2, нарушавайки закона. Защитниците на закона водят ариергардна битка, за да предотвратят законодателството да бъде толкова разводнено, че да стане безполезно.

Европейската комисия отваря кутията на Пандора, защото ЕНП иска да направи нещо повече от това просто да завърти няколко винта, тя иска напълно да отмени забраната на двигателите с вътрешно горене“, каза евродепутатът от Зелените Майкъл Блос.

Евродепутатът социалист Франсоа Калфон одобри пакета на ЕС за спасяване на автомобилите, но се опасява, че прегледът на Комисията може да се превърне в опит да се отмени забраната от 2035 г.

„Това трябва да бъде клауза за преразглеждане, а не клауза за отпадане и това е рискът“, каза той пред POLITICO във влака на връщане от завода на Renault.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Манчестър Юнайтед планира да построи най-великия стадион в света
Прост навик, който разделя най-успешните хора от всички останали
САЩ ще представят на Русия предложение за 30-дневно спиране на огъня в Украйна
САЩ ще правят заводи за преработка на полезни изкопеми във военните бази на Пентагона
Босненската прокуратура издаде заповед за арест за президента и премиера на босненската Република Сръбска
Mercedes ще разработва интелигентни автомобили с китайската Hesai
Росен Желязков: Започна спецакция в пунктовете за продажба на горива