13% от пътниците избягват нискотарифните авиокомпании, за да се чувстват по сигурни, сочи проучване

13% от пътниците избягват нискотарифните авиокомпании, за да се чувстват по сигурни, сочи проучване

Цената на самолетния билет, времето на заминаване, продължителността на полета - това са обичайните съображения за пътниците, които искат да резервират полет. Сега обаче все повече хора обръщат внимание на нов фактор: самолета. Според проучване, проведено през юни от компанията за дигитални анализи Quantum Metric, един от всеки петима пътници заявява, че прави повече проучвания за самолета, с който може да лети, преди да резервира, а малко повече (22%) заявяват, че ограничават пътуванията със самолет до края на годината, предаде CNBC.

Като цяло 55 % от пътниците са заявили, че са променили начина, по който резервират полети, поради последните новини за самолетите и авиокомпаниите, показва проучването.  В проучването не се споменава директно Boeing, но постоянният поток от медийни материали за компанията - от контрола на качеството до бизнес етиката - доминира в заглавията, откакто на 5 януари 2024 г. панел на вратата се откъсна от самолет по време на полет на Alaska Airlines.

Тези истории насочиха вниманието на потребителите към самолетите на Boeing, на които пътниците не обръщаха внимание, казва Даниел Харви, глобален вицепрезидент и ръководител на стратегията за пътувания и гостоприемство в Quantum Metric. „Нашето проучване показва, че пътниците правят повече проучвания, за да разберат и евентуално да избегнат самолетите на Boeing“, каза тя. Проучването показва също, че 13% от анкетираните избягват нискотарифните превозвачи, за да се чувстват по-сигурни при летене.

Но това всъщност няма никакъв смисъл, казва Брендън Соби, независим авиационен анализатор и основател на Sobie Aviation. „На първо място, има повече нискотарифни превозвачи, които оперират с Airbus (A320), отколкото с Boeing (737), особено в Азия“, каза той. „А проблемите с Boeing, разбира се, засягат всички авиокомпании, независимо от техния бизнес модел.“  Тези истории насочиха вниманието на потребителите към самолетите на Boeing, на които пътниците не обръщаха внимание, казва Даниел Харви, глобален вицепрезидент и ръководител на стратегията за пътувания и гостоприемство в Quantum Metric.

„Нашето проучване показва, че пътниците правят повече проучвания, за да разберат и евентуално да избегнат самолетите на Boeing“, каза тя.

Проучването показва също, че 13% от анкетираните избягват нискотарифните превозвачи, за да се чувстват по-сигурни при летене. Но това всъщност няма никакъв смисъл, казва Брендън Соби, независим авиационен анализатор и основател на Sobie Aviation. „На първо място, има повече нискотарифни превозвачи, които оперират с Airbus A320, отколкото с Boeing 737, особено в Азия“, каза той. „А проблемите с Boeing, разбира се, засягат всички авиокомпании, независимо от техния бизнес модел.“

Страховете се увеличават, рисковете намаляват


Според Арнолд Барнет, професор по статистика в Масачузетския технологичен институт и съавтор на изследователски документ за рисковете при търговските полети, колкото и тревожни да са последните заглавия за Боинг, авиационната безопасност се подобрява с всяко десетилетие.

В статията, публикувана в Journal of Air Transport Management през август, се посочва, че рискът от смърт по време на търговски полет в световен мащаб е 1 на 13,7 милиона качвания на пътници в периода 2018-2022 г. - значително подобрение в сравнение с предходното десетилетие и далеч от един смъртен случай на всеки 350 000 качвания, наблюдаван в периода 1968-1977 г.

Стандартите за безопасност на търговските полети могат да бъдат оценявани по различни показатели - от изминати километри до летателни часове - но според MIT News Барнет е избрал „смъртните случаи на един пътнически борд“, защото те отговарят на един прост въпрос: Ако имате бордна карта за полет, какви са шансовете ви да загинете?

Според MIT News Барнет предполага, че няколко фактора са направили полетите по-безопасни, включително „технологичен напредък, като например системите за избягване на сблъсъци в самолетите; широкообхватно обучение; и стриктна работа на организации като Федералната авиационна агенция на САЩ и Националния съвет за безопасност на транспорта“. Но според доклада, който разделя света на три нива по отношение на безопасността на полетите, съществуват географски различия:

Ниво 1: Съединените щати, Европейският съюз и други части на Европа, както и Австралия, Канада, Китай, Израел, Япония и Нова Зеландия.
Ниво 2: Бахрейн, Босна, Бразилия, Бруней, Индия, Йордания, Катар, Кувейт, Малайзия, Мексико, Сингапур, Тайван, Тайланд, Турция, Филипините, Чили, ЮАР и Обединените арабски емирства
Ниво 3: Всяка друга държава
Според изследователите на MIT за държави от ниво 1 и ниво 2 рискът от смърт при полети в периода 2018-2022 г. спада до 1 на 80 милиона качвания на пътници. В държавите от ниво 3 рискът от смъртност е 36 пъти по-висок от този в държавите от ниво 1 в периода 2018-2022 г., според доклада. Но дори и сред тези държави смъртните случаи на качване на борда на самолет са намалели почти наполовина през този период от време, отбелязва Барнет. 

Проучването представлява исторически анализ на безопасността на търговските полети, който не предвижда как проблемите на Boeing могат да се проявят в бъдеще.

Но Барнет посочи, че е уверен в бъдещето на търговската авиация. „Въпреки че инцидентът с  Alaska Airlines със сигурност е бил извънреден, пилотите са реагирали незабавно и са приземили самолета безопасно. По този начин събитието показва, че дори когато нещата се объркат ужасно, други елементи на системата за въздушна безопасност обикновено предотвратяват катастрофата“, каза той пред CNBC.

„Разгледан в цялост, инцидентът говори повече за безопасността на полетите, отколкото за опасностите, които крие“, каза той.

Защо е трудно да се избягва Boeing


Въпреки че конкуренцията между авиокомпаниите е ожесточена, производството на самолети отдавна е доминирано от вековната компания Boeing в САЩ и нейния европейски конкурент Airbus. Двете компании заедно произвеждат почти всички големи пътнически самолети.

Следователно избягването на самолети, произведени от Boeing, е възможно, но не е задължително да е лесно. Все пак редица платформи, от Kayak до Alternative Airlines, позволяват на пътниците да филтрират полетите по самолети - опция, добавена след като два самолета Boeing 737 Max се разбиха в рамките на шест месеца през 2018 и 2019 г.  

Сред тези, които искат да летят само с Airbus или се стремят да избегнат самолетите 737 Max на Boeing, за някои това ще бъде по-лесно, отколкото за други, казва Харви. „Някои авиокомпании имат значителен брой самолети Boeing в своя флот, така че това може да означава, че хората ще трябва да сменят авиокомпанията“, каза тя. „За средностатистическия пътник това не е проблем, но за често пътуващите, които се стремят да си изградят статут, това може да се окаже по-малко привлекателно и следователно по-трудно.“ 

Все пак нищо не е гарантирано. След като полет 302 на Етиопските авиолинии се разби на 10 март 2019 г.,семейство плати допълнителна четирицифрена сума за полета на семейство от Сингапур до Съединените щати, за да не пътувам с Boeing 737 Макс. Преди датата на излитане авиокомпанията изпрати имейл с незначителни промени в часа на излитане и една друга промяна, която преди това не би била проблем: промяна на самолета.

Новият самолет? Boeing 737 Max.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ