Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Световните цени на дизела скочиха, след новите санкции на САЩ срещу Русия
Световните цени на дизела и маржовете на рафиниране се повишиха след последния кръг от санкции на САЩ срещу търговията с петрол на Русия поради очакванията, че мерките ще затегнат доставките, според анализатори и данни на LSEG, цитирани от Ройтерс.
Съединените щати наложиха най-строгите си санкции на руски производители и танкери досега на 10 януари, за да ограничат приходите на втория в света износител на петрол за войната му в Украйна.
Много от новонасочените кораби, част от това, което се нарича флот в сянка, който се стреми да заобиколи западните ограничения, са били използвани за превоз на петрол до Индия и Китай. Рафинериите в тези страни се възползваха от евтиния руски внос, който беше забранен в Европа след нахлуването на Москва в Украйна.
„ Маржовете на печалбата се повишиха след новините за санкциите и очакваме значителни прекъсвания на руския износ на дизел“, каза анализаторът на Energy Aspects Наталия Лосада. Тя добави, че най-малко 150 000 барела на ден (bpd) от руския износ на дизел от рафинериите на Gazprom Neft и Surgutneftegas са изложени на риск.
Премията на първия месечен европейски дизелов договор спрямо този шест месеца по-късно скочи до 50,25 долара за метричен тон в четвъртък, 10-месечен връх, показват данни на LSEG.
Пазарът на дизел вече беше в изоставане, терминът, използван за пазарна структура, при която близките договори се търгуват с премия спрямо по-късните договори за доставка. Това обикновено означава ограничено бързо снабдяване. Маржовете на рафинирането на дизелово гориво достигнаха най-високото си ниво от пет месеца и половина от 20 долара за барел в четвъртък. Студеното време в северното полукълбо вече подкрепяше дизеловите пазари. Маржовете на рафинирането на дизел в Азия скочиха с 8% в понеделник до над 17 долара за барел, най-голямото увеличение от септември, преди да се понижат до около 16,50 долара за барел в четвъртък.
Фючърсите на дизела в САЩ скочиха с повече от 5% на 10 януари, най-големите им дневни печалби от октомври, и достигнаха шестмесечен връх от $111 за барел в четвъртък. Дизелът за предния месец командва премия от над $10 спрямо договора за шестия месец, най-голямата премия от почти година.
Търговци и рафинерии отчитат по-високите разходи за суров петрол в цените на горивата и рафинирането, казаха двама базирани в Сингапур търговски източника, добавяйки, че по-ниските руски дизелови потоци е малко вероятно да окажат голямо влияние върху азиатските пазари директно.
Дори при по-високите маржове на дизела, сложните маржове на рафинирането в Азия са отслабнали, тъй като цените на суровия петрол са се увеличили с много по-бързи темпове от цените на рафинираните продукти, каза трети източник.
Цените в брой в Дубай се повишиха с 8,5% от миналия петък, докато суаповете за бензин в Сингапур през февруари се покачиха само с 5,5% през същия период от време.
Комплексните маржове на рафиниране в Сингапур, водещият в Азия, се задържаха на петмесечно дъно от 17 цента за барел в четвъртък, показват данни за цените на LSEG.
Европа, която преди западните санкции през 2022 г. беше най-големият купувач на руски дизел, премина към доставки от Индия, Близкия изток и Съединените щати, за да покрие недостига.
Въпреки че повечето от 183-те санкционирани кораба са били използвани за превоз на суров петрол и мазут, а не на дизел, има опасения, че санкциите могат да повлияят на работата на рафинериите в Индия и Китай, намалявайки тяхното производство на дизел и износа им за Европа, анализаторът на Sparta Commodities Джеймс Ноел-Бесвик каза.
Най-големите купувачи на дизел в Русия, Турция и Бразилия, ще трябва да намерят алтернативни продавачи като Съединените щати и страните от Близкия изток, в случай че руските доставки бъдат значително прекъснати, добави той, увеличавайки конкуренцията за европейските купувачи.
Други анализатори казват, че пазарът в крайна сметка ще се адаптира към новите санкции.
„Всъщност не очакваме да видим някакви големи промени в руските продуктови потоци, тъй като същите обеми могат да пътуват до същите дестинации, само с помощта на несанкционирани танкери“, каза анализаторът на FGE Energy Юджийн Линдел.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.