Парламентът пусна публично-частното парньорство на първо четене
Обекти от общодържавно значение като пътища, училища, болници, стадиони, гари и т.н. ще могат да се строят и с частни капитали. Това предвижда текст от законопроекта за публично-частно партньорство, приет днес на първо четене от парламента. Такива обекти ще бъдат реализирани на базата на договори между частни инвеститори от една страна и държавата или съответната община.
Документът предвижда схемите на публично-частно партньорство да се прилагат за изграждане на болници, училища, детски градини, затвори, спортни обекти, социални жилища, "безплатните" за потребителите обекти на техническата инфраструктура, като магистрали без ТОЛ такса, текущо и зимно поддържане на пътища, жп гари, обекти на жп инфраструктурата, събиране, депониране и преработване на битови отпадъци и др.
При обектите, които не генерират приходи, държавата и общината освен терена ще могат да участват и с финансиране, за да се реализира съответният проект, пише още в приетите текстове днес.
Законопроектът обаче предизвика няколкочасови бурни дебати и обструкции.
Независимият депутат Георги Терзийски коментира, че проектът сякаш е писан от „асистентка на Хари Потър": „Взета е една щипка от концесиите, една щипка от закона за обществените поръчки, една щипка от публичното партньорство и така се опитвате да сглобите закон за публично-частното партньорство, който в крайна сметка предизвиква вещерски бъркоч в целия този сектор".
Бившият транспортен министър и депутат от левицата Петър Мутафчиев пък заостри вниманието върху това, че се допуска публична държавна собственост, включително инфраструктура да се предлага за публично-частно партньорство. Според него това може да породи съмнения, че се създава паралелен, по-облекчен режим на закона за концесиите, който да улесни достъпа на „едни определи кръгове до общинската и държавната инфраструктура.
Лидерът на СДС и председател на икономическата комисия Мартин Димитров пък разкритикува заложения в документа текст, според който концесионерите ще могат да излизат до 50 на сто извън стойността на договорената концесия за строителство при непредвидени обстоятелства. Този текст е притеснителен, защото не е изяснено как ще се доказват непредвидените обстоятелства, заяви Димитров.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.