На 1000 жители у нас се падат 81 кв. м търговска площ
Общият обем търговски площи в страната достигна 594 400 кв.м. Към момента на 1000 жители у нас се падат по около 81 кв.м търговска площ, което все още отрежда на България едно от последните места в Европа. След отварянето на новите проекти на 1000 души в страната ни ще има по 105 кв.м. изчисляват от Forton. Най-много са търговските площи в столицата – 188 000 кв.м, следвани от тези във Варна – 130 000 кв.м, Пловдив – 67 000 кв.м и Бургас с 65 600 кв.м. Това посочва анализът на шестмесечието на консултанта по отдаването на площите в бургаския мол Forton International. По данни на компанията в процес на изграждане са общо 239 500 кв.м площи в молове. В това число са столичните Bulgaria Mall с 33 000 кв.м. и Paradise Center с площ от 80 000 кв.м, чието откриване се очаква скоро.
„Близо 50% от изграждащите се площи в София вече са договорени, което ни дава основание да вярваме, че новите търговски центрове ще стартират с добра заетост.”, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International. „Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял. С увеличения брой обекти те очакват да затвърдят пазарната позиция на брандовете си, дори и да не постигнат краткосрочно увеличаване на печалбите си.”
Според анализите на Forton International очакванията на наемателите за ръст на потреблението към момента на откриване на новите търговски центрове задържат наемните нива в познатите граници. Какъв ще бъде ефектът върху тях от пускането на новите значителни обеми нови площи ще зависи не само от стратегиите на инвеститори и наематели, но най-вече от развитието на общата икономическа среда.
Наемните нива в моловете остават без съществени промени и през първото полугодие на 2012 г. се задържат на нива около 27 евро на кв.м за обект с площ от около 100-150 кв.м. Търговските центрове в провинцията пък се отдават за около 18-20 евро на кв.м месечно. От друга страна наемите на бул. „Витоша” демонстрират спад от около 20% от началото на годината заради ремонта в района, посочват още от Forton. Към момента нивата на търговската улица са около 40 евро на кв.м. Доходността в столичните молове пък остава около 9%.
Според консултантите от Forton International макар все още да се говори с резерви за развитието на пазара на търговски площи у нас, той има своя потенциал, около него има и положителни новини. Интересът и реалното навлизане на международните имена като H&M и Debenhams са доказателство, че пазарът се развива и са добър индикатор за неговото бъдеще.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.