Формули за успех от финалистите в "Мениджър на годината"

Формули за успех от финалистите в Мениджър на годината

Растеж, възстановяване или рецесия - каква е бизнес реалността в България в момента? Как се постига развитие на фона сложна геополитическа обстановка? Има ли успешна рецепта за поддържането на трайна по-добра ангажираност на служителите? Как се взимат едни от най-трудните решения - за инвестиции в условия на несигурност? Това бяха част от въпросите, на които отговориха финалистите в конкурса "Мениджър на годината" на специалната пресконференция в София днес. Те споделиха своите формули за успех като някои от тях се похвалиха с положителна тенденция за растеж. Други, че няма рецесия в техния сектор. А трети заявиха: "Сега е моментът за смели ходове".  

"Виждате ли признаци на възстановяване или на рецесия в сферата, в която оперира вашата компания?" беше въпросът, на който отговориха финалистите в основната категория на конкурса "Мениджър на годината".

"Мeниджмънт Файненшъл Груп" АД осъществява финансова и банкова дейност на седем европейски пазара. Интересното е, че на нито един от тях, изключвам украинския, не се наблюдават значителни признаци на промяна нито в посока възстановяване, нито в посока рецесия. Напротив, наблюдава се една постоянна стабилност в поведението на клиентите както по отношение на търсенето на финансови услуги, така и по отнашение на обслужване на техните финансови задължения. Стабилност има и в причините, поради които те се обръщат към нас - някакви неотложни нужди и непредвидени ситуации. Това навежда мисълта за една стабилност и баланс на пазара", обясни Антония Събева, главен изпълнителен директор на "Мeниджмънт Файненшъл Груп" АД. 

Снимка: Александър Николов

"Тенденциите през 2024 година на европейско ниво в по-малко степен се фокусира върху спестяванията на потребителите докато пазаруват. Това са 45% от потребителите, което е повишение със 7.8% спрямо миналата година, така че това е позитивна тенденция. Ако разгледаме бранша с онлайн доставките на хранителни стоки, виждаме, че тенденция на еманципация на офлайн доставките да продължава. Във Великобритания 37% от потребителите, които използват онлайн услуги, пазаруват онлайн в различен магазин от този, който посещават физически. Това за нас е положителна тенденция и показва възхода в нашата категория. Локално в България, ние, като пазарен лидер миналата година сме пораснали малко под 40%, а тази година сме над 40%, така че виждаме силно търсене на такава качествена услуга", каза Иван Александров, основател и изпълнителен директор, "Кънвиниънс" АД / eBag. 

Снимка: Александър Николов

"Автомобилната индустрия в Европа в момента е в рецесия. Причините за нея са комплексни и глобални и се очаква това да продължи още две години. Това е предизвикателство за всички компании в сектора, но на този фон "Група Бош" за България в последните пет години се представи изключително стабилно, с непрекъснат ръст на продажбите - миналата година с 24%, екипът ни нарасна на над 1000 души, огромна част от които са софтуерни инженери, които създават технологии за бъдещето. Така че ние в това отношение сме добре", каза Константин Конов, главен изпълнителен директор, "Роберт Бош", представител на "Група Бош" за България. 

Снимка: Александър Николов 

"В нашата сфера няма рецесия. Ние предлагаме продукти и услуги в медицината. Имам удоволствието да управлявам комания "Сентилион" ООД, която помага на деца, родили се без слух или на хора, загубили слуха си, да чуват отново. Ние произвеждаме електронни кохлеарни имплатни системи и над 400 души в България са си възвърнали слуха благодарение на нашите устройства. Друго направление, в което ние работим, е космическата индустрия. Там конкуренцията е огромна и ние създаваме електроника за сателитни системи, котио помагат за интернет свързаността. Ние сме в един тотален растеж", похвали се Николай Киров, изпълнителен директор, "Сентилион" ООД. 

Снимка: Александър Николов 

"В застраховането за тази година виждаме намалението на скоростта на ръста. Миналата година застраховането имаше ръст от 20%. Поддържа тази тенденция и тази година, но се намалява", каза Селин Едит Болар, главен изпълнителен директор, "Групама Застраховане" ЕАД и "Групама Животозастраховане" ЕАД. Като причина тя посочи намалението на инфлацията и намаляване на цените на продуктите, които се купуват от техните клиенти. Но няма рецесия, успокои тя и добави, че се очаква догодина ръстът да продължи, макар и да е по-бавно. Проникването на застраховането в България е 2-3%, докато средно в Европа е 7% и ние има накъде да растем. Важното при нас е, че има интерес и доверие в България към сферата на застраховането", добави Болар. 

Снимка: Александър Николов 

"Със сигурност на световния пазар нещата не са розови, така и в България - има икономически спад и криза и тя е във всички сектори. Интересното е, че независимо че има проблем с кадрите, има увеличаване на разходите, има стагнация в ИТ бизнеса, конкуренцията е голяма. ИТ бизнесът започва да вижда един възход и за следващите няколко години очакваме целия конвенционален бизнес сектор около 40% от разходите в ИТ да се насочат към iCloud и AI и въобще към сигурността. Това дава възможност на нашия бранш да се развиваме прекрасно. ИТ бизнесът предлага нови неща на пазара, нови услуги, което отваря вратата за още по-голямо развитие. За следващите 5 години очакванията ни са, че минималния ръст на лична база е да бъде поне 80%. Сега е моментът за смели ходове", отговори Тунио Зафер, изпълнителен директор, pCloud

Снимка: Александър Николов 

Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор, "СОФ Кънект" АД, операторът на летище София обясни, че по отношение на сектора на авиацията от "СОФ Кънект" АД са оптимисти, тъй като тази година се отбелязва 6% ръст в глобален план, а в Европа този ръст е между 5 и 6%. Това означава, че въздушният трафик се връща на нивата от преди ковид пандемията. В София сме много проактивни в тази сфера. Тази година сме инвестирали 9 млн. евро само в промотиране на държавата и на столицата като дестинация. Въздушният трафик за София е 10% над средното ниво за Европа. В последните три години отчитаме 25% ръст във въздушната свързаност и 1,3% повишаване на БВП само благодарение на този резултат. Имаме планирани инвестиции на стойност 1,2 млрд. за увеличаване на капацитета на Летище София, като само 500 млн. от тях ще бъдат за изграждането на новия терминал. Има и предизвикателства, голяма част от които са свързани с геополитическата ситуация. София има потенциала да се превърне в най-големия хъб както за пътуване в Европа, така и за поддръжда в авиоиндустрията", обясни Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор, „СОФ Кънект“ АД, операторът на Летище София. 

Снимка: Александър Николов 

В нашата индустрия дали на биохраните, дали на здравословните храни в България няма рецесия в момента, похвали се Яни Драгов, собственик и изпълнителен директор, "Смарт Органик" АД. "Няма спад на биохраните, но като цяло има изместване към това хората да пазаруват повече от собствените марки на магазините. Пазарът си расте, а ние се адаптираме спрямо потреблението. Трендът за здравословно хранене е устойчив. Трябва да има много голяма рецесия, за да се отрази на нашия бранш", посочи той.  

Снимка: Александър Николов 

На пресконференцията днес бяха представени и финалистите в две от четирите нови допълнителни категории на конкурса. В категория "Бизнес трансформация" компаниите финалисти са: "Билла България“, „Кооперация Панда“, „Кънвиниънс“ АД, „Сентилион“ ООД и “СОФ Кънект“ АД. Към тях Деница Димитрова, управител на "Мениджър Медия Груп" отправи друг въпрос - "За какъв период от време трябва да се възвърне една инвестиция в иновации в нови технологии, за да я въведете? Как взимате решения за въвеждането на иновации, когато в момента на взимането на решението не е напълно ясна възвръщаемостта от него?" 

"Една успешна инвестиция има риск, но и потенциал", отговори Николай Киров, изпълнителен директор на "Сентилион" ООД. Той се похвали, че тази година са успели да внедрят автомативна система за управление на произвоството, която събира цялата информация на едно място - от началото до края на производствения процес. Нещо повече, през 2023 г. са закупили високотехнологична машина и са спокойни, че произвеждат стоки с правилното качество. 

Снимка: Александър Николов 

"Ще обясня моят подход в процеса на вземане на решения. Има три нива на вземане на решения. Първият - когато възвръщаемостта е бърза и много очевидна. Вторият случай, когато са необходими от 3 до 5 години, ако има по-високи инвестиции, това решение често ангажира акционерите. Третото ниво е, когато се инвестира в технология, която не е добре развита", обясни Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор, "СОФ Кънект" АД, операторът на Летище София

Снимка: Александър Николов 

Ние измерваме инвестиционните решения спрямо дългосрочната визия на компанията, сподели Иван Александров, основател и изпълнителен директор, "Кънвиниънс" АД / eBag. "Това, което ни даде възможноста да стигнем дотук е софтуерът. Сега сме на следващата фаза, в котяо правим хардуерни автоматизации. Първата стъпка беше изграждането на умна поточна линия, което освен транспортиране на стоки, ни помогна за сортирането им, подобри услугата и намали разходите ни", добави той. 

Снимка: Александър Николов 

Крум Тошев, мениджър обучение и развитие в Office 1, Кооперация "Панда", обясни, че планират от 6 до 8 години възвръщаемост на инвестициите що се отнася до иновации. "Ако обаче иновациите са свързани с технологии и автоматизации, които пряко ще повляят върху процеса, тогава сме склонни да разгледаме дори и двойно по-големи срокове. Когато нямаме никаква информация по отношение на това каква ще бъде възвръщаемостта, се фокусираме върху анализ на влиянието на иновацията - колко от процесите в компанията би засегнала", добави той. 

Снимка: Александър Николов 

Финалистите, обявени в другата от допълнителните категории - "Екип на годината" са „DXC Technology“, „Аксенчър България“, „Експириън България“ ЕАД, „Сенсата Технолоджис България“ ЕООД и „Телерик Академия“. Към тях беше отправен въпроса: "Коя според вас е най-важната съставка във формулата за поддържане на високо ниво на ангажираност и продуктивност на екипа в дългосрочен план?" 

 "На първо място стои вдъхновението да помагаме на нашите клиенти", отговори Марин Трошанов, директор на "DXC Technology". "Помагаме им да създават автономно шофиране, в производството на шоколад и бира, грижим се за инфраструктурата на едни от най- бележитите футболни клубове и производители на автомобили. По този начин България е двигател във всички индустрии. Познати сме като най-даровитите, успешни и професионални ИТ специалисти", похвали се той. И добави, че при средно 17-18% в Европа, в компанията му работят 40% жени, като това се отнася и за ръководните постове. 

Снимка: Александър Николов 

По думите на Екатерина Недялкова, изпълнителен директор на "Experian", формулата е доста многослойна като състав, изпълнена с множество известни и неизвестни. "Има няколко константни съставки, за да поддържаме високи нива на ангажираност. Тези съставки са Свобода, Доверие и Благодаря. Създаването на среда на доверие изгражда екипност, общност и принадлежност. Свободата да реализираш идеи носи след себе си чувство на удовлетвореност и лична мотивация. А честата употреба на думичката "благодаря" носи усещане на признание. Тази култура на признание насърчаваме в нашата компания", добави тя. 

Снимка: Александър Николов 

По отношение на изграждането на успешен екип, директорът на "Сенсата Технолоджис България" ЕООД Томи Вер Елст обясни, че се фокусират върху философията, която са изградили. "Първото и най-важното е културата, базинарана на нашите ценности. Искаме хората да усещат сърцето на компанията и ние като лидерски екип да бъдем достъпни за тях. Втория стълб е фокус върху активността. Светът се промени в последните години - има външни фактори, които оказват влияние на компанията и нашият фокус е как да се адаптираме и да се борим един за друг. И на трето място - фокус върху ангажираността. Хората да знаят каква е тяхната роля в компанията и са свободни да дадат своя принос", сподели той.

Снимка: Александър Николов 

Ирина Лилова, която отговаря за подбора и развитието на таланта в "Телерик Академия" сведе основните съставки на формулата до точните хора на точните места и психологическа сигурност. "Още на ниво подбор да подсигурим напасването между хората и организацията и техните роли, така че човек да прави това, за което влиза в организацията. Психологическата сигурност е важна в дългосрочен план, защото както хората, така и организациите се променят и развиват", обясни Лилова. Тя добави, че над 35% от хората остават в компанията над четири години. 

Снимка: Александър Николов 

*********

Методология и оценка: Deloitte Bulgaria

Генерален спонсор на 17-oто издание на конкурса "Мениджър на годината" е A1

Основни спонсори са FibankAvendiJohnnie Walker.

Конкурсът за висши мениджърски постижения се осъществява и с подкрепата на: JTIBMW Бова кар.

Спонсори на категории: EOSAXPONestleМетрореклама.

Медийни партньори: bTV Media Group, БТАБНТБНРDir.bgДарик радиоBulFoto

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ