Създават Регистър на лоялните търговци

Създават Регистър на лоялните търговци

Доходите на по-голямата част от българските потребители са силно ограничени и основният критерий при закупуването на стоки или ползването на услуги е ниската цена. В тази връзка Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) и Софийската търговско-промишлена палата обявиха първите стъпки, които се предприемат за създаването на Регистър на лоялните търговци, чиито основни цели ще бъдат ясен и прозрачен пазар и улесняване на потребителя в избора му при закупуване на продукт или услуга.

Нуждата от такъв регистър е обусловена от факта, че контролният орган не може да каже кои са нелоялните търговци, тъй като съществуват норми, които го възпират. В момента се създават механизмите, уточняват се принципите, критериите и законовите регламенти според които фирмите ще могат да бъдат включени в регистъра.

По-рано представителите на НАЗП и Софийската търговско-промишлена камара имаха среща с представители на браншовите организации. Търговците твърдят, че хората масово не четат инструкциите за употреба на продуктите, което от своя страна води до много неоснователни рекламации.

 От лоялните търговци ще се изисква да улесняват правото на избор, което означава да бъдат изведени най-важните неща за продукта, за да бъде потребителят по-добре информиран дали стоката, която възнамерява да закупи, е наистина това, което му трябва. Един от ангажиментите на НАЗП ще е да изготви съответните регламенти.

Дамян Лазаров, експерт в областта на потребителската защита, уточни пред БНР кои ще бъдат основните изисквания към лоялните търговци.

„Преди да получи правото да влезе в този списък, всеки търговец трябва да декларира няколко неща: това е информацията и етикетът да бъдат верни и пълни. Много важно е също така Законът за защита на потребителите да бъде спазен и времето за отстраняване на несъответствието няма да е един месец, а ще е по-кратко. Търговците ще трябва да декларират също, че няма да използват нелоялни търговски практики в своята дейност и търговецът няма да има неравноправни клаузи в Общите условия на договорите, които предлага на потребителя”, обясни Лазаров.

Софийската търговско-промишлена камара ще изпълнява арбитражна функция при противоречия между браншовите организации и НАЗП.

„Браншовите организации ще са тези, които ще одобрят критериите за лоялен търговец в даден бранш. Второ, те ще бъдат филтърът и гаранцията, че фирмите, минавайки през тези критерии и през тях като браншова организация, ще попаднат след това в регистъра. Разбира се може да има и лоялни търговци, които не са пожелали да влязат в него. Не казваме, че само включените в него са лоялни. Това е доброволен регистър”, обясни Георги Чернев, председател на камарата.

Регистърът ще е национален – ще включва всички браншове и ще е наличен в интернет. Ако браншовете сами са създали такива регистри, и ги предоставят със съответните критерии, те могат да бъдат използвани от Асоциацията. Ще има лого на лоялните търговци, което ще може да се постави в онлайн страницата на търговеца и стикер на логото в магазина.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ