Саша Безуханова: Предразсъдъците все още са предизвикателство в бизнеса

Саша Безуханова: Предразсъдъците все още са предизвикателство в бизнеса

Директорът „Публична администрация” в НР за Централна и Източна Европа Саша Безуханова даде обширно интервю за сайта на компанията Boyden - глобален лидер в сектора за подбор на висши мениджъри и консултации в областта на човешките ресурси, която е създадена през 1946 г. и оперира с над 70 офиса в 40 страни по света.

„Лидерските умения на Саша Безуханова, детайлните й познания за ИТ индустрията и потенциала в Източна Европа и Азия правят това интервю много интересно четиво за мениджъри в бранша”, коментира Трина Гордън, Президент и Главен изпълнителен директор на Boyden World Corp.

Публикуваме интервюто със съкращения:

- Вие сте смятана за една от най-влиятелните бизнесдами в Европа. Кои черти мислите че са ви помогнали най-много, за да станете такъв успешен лидер?

- Следвам идеите, в които вярвам, карам екипа ми също да преследва тези общи цели. Заедно с колеги от различни организации правим така, че важните неща да се случват.

- Разкажете за някои уникални обстоятелства, довели да успеха ви.

- Има обстоятелства в комбинация с личностни качества, които са ми помагали да се развия в течение на времето и които вярвам, че са помогнали да изградя кариерата си. Щастлива съм, че рано в живота получих възможност да ми бъдат възложени важни задачи. Бях на 26 години, когато станах регионален мениджър на немска фирма в България. Това не само ми даде шанс да управлявам голяма компания, да съм начело на иновативни проекти и да имам свободата да прилагам идеи, но също така ми даде възможност да бъдат част от развитието на съвременна България. Правейки двете неща в професионално и социално измерение, заедно развиваш способността да виждаш цялостната картина и да намираш интересни решения.

- Какви са предизвикателствата и възможностите, които срещате в работата си, която обикновено е считана за "мъжки свят"?

- Предизвикателството е, че има предразсъдъци. Виждам професионално поле, застлано от мъже и мениджърски позиции, които обикновено са предназначени за мъже. Очевидно е, че трябва да бъдеш добър, за да успееш в тази среда. Възможността за жените, е че ако си добър и имаш добри идеи, получаваш много по-голяма публичност и шанс да изпълняваш целите си. Но разбира се, трябва да докажеш себе си и точно това е, което насърчавам младите работещи жени да правят. Не спирайте само защото тази среда не е направена за жени. Повярвайте и преследвайте своите идеи, докажете, че работите, бъдете професионалисти, в това което правите и ще успеете! Има много малко жени наоколо и ако сте добри, вашите успехи ще бъдат още по-видими.

- Кой е любимият ви цитат или фраза, които ви мотивират?

- Това, което казвам на моите служители, е: "Бъдете себе си, следвайте своите идеи, не се страхувайте да се борите за тях и да бъдете подготвени, когато имате възможност - или създайте възможности да ги представите." Това е моята формула за успех.

- Изследванията показват, че има очакван недостиг на квалифицирани кадри в областта на информационните и комуникационни технологии. Като регионален лидер на върха на глобална технологична компания, как се справяте с това и къде търсите своите таланти?

- Аз силно вярвам, че големите компании в световен мащаб имат за задача да създават и развиват таланти, като образоват следващото поколение. Това е, което правим в HP и което съм се старала да правя по време на цялата си кариера. В HP спонсорираме програми на местните университети, които предлагат ИТ курсове за млади специалисти и студенти. Работим с училищата за разработване на компютърна грамотност, бизнес и предприемачески умения на ранна възраст, така че децата да направят информиран избор за това какво могат да направят в професионално отношение.

Да, има проучвания, които отбелязват недостига на ИТ умения и това е, защото светът е станал толкова компютизиран. Днес информационните технологии не са самостоятелен отрасъл. Знанието е това, което е в основата на много мултидисциплинарни нужди. Днес има недостиг на таланти не само в технологичния сектор, но и на таланти, които могат да представят и тълкуват решенията за конкретните отрасли. Това със сигурност е предизвикателство не само за Европа, но и за целия свят. Това ще изисква много съвместна работа между различните отрасли да бъдат креативни в развиването на умения. 

- Как оценявате талантите в Централна и Източна Европа в сравнение с други световни региони във вашия сектор? Бихте ли казали, че сте сред най-добрите или пък трябва да наваксате?

- В тази област имаме много силни инженерни образователни програми, които действат от дълго време. Да, в нашия регион можете да намерите добри академични знания и квалифицирани таланти в областта на софтуера и информационните технологии. Там, където имаме да извървим още път е свързването на нуждите на бизнеса с образованието. Университетите трябва да развиват уменията на хората, така че да съотвестват на нуждите на бизнеса.

- Смятате ли, че талантливите кадри от Източна Европа трябва да напуснат региона, за да играят глобална роля? Имаше ли го този казус през последните години и това промени ли се?

- В миналото беше задължително за всеки, който е в качеството си на висш ръководител да премести седалището на дружеството си. Тези дни благодарение на развитието на технологиите това не е нужно. Днес имате телеконферентни технологии, можете да получите онлайн връзка навсякъде. Това осигурява по-добра платформа за вземане на решения, както и общуване с по-големи групи от хора. Просто прави бизнеса много по-ефективен и осигурява на талантливите лидери от Източна Европа баланс между работата и живота. Могат да живеят в собствената си страна и да гонят кариера. Аз съм примерът за това. Постоянно пътувам, но не се налага да се местя.

- Връщайки се към образованието има ли неща, които могат да се направят, за да се насочат повече млади хора към ИТ сектора?

- Важно е младите хора да се запознаят с инженерните и ИТ кариери колкото се може по-рано по време на образованието си, когато все още са гъвкави и не са направили житейския си избор. Това трябва да се направи по начин, който е разбираем и интригуващ за тях, който им показва възможностите. ИТ лидерите трябва да бъдат по-видими, да бъдат добри модели за подражание.

- Намирате ли за необходимо да въведете предприемачески стил в културата на HP в България или в други компании, в които сте работили в Централна и Източна Европа, и ако е така, предизвикателство ли е това?

- Това е предимството да работиш за HP, защото HP осигурява рамка и култура, има стил на управлние по целия свят. Аз се присъединих към компанията в България през 1997 г. - малко след началото на демократизацията, когато имаше много ограничена предприемаческа култура в страната. В такава среда, да предаваш водещи предприемачески умения ти дава огромно предимство. В тези години не само въвеждахме локалните ни партньори в бизнеса на HP, но и организирахме мениджърски академии. Това до голяма степен постави началото на информационната култура на предприемачеството.

Днес страната е на различен етап. Работим с програми като Junior Achievement, които развиват предприемачески умения и имат повече от 30 хил. млади студенти.

- Как мотивирате хората си и как ги държите отговорни?

- Ролята на мениджъра и лидера е да създава продуктивни системи, които гарантират бизнес резултати, в които мотивацията и изпълнението на хората играят ключова роля. Има четири аспекта при управлението на хора, на които трябва да се обърне внимание: компетентността, оперативното измерение, оценката и мотивацията. Стилът и редовността на комуникацията също е важен фактор. В мениджърската си практика съм успяла да създада добри екипи и да постигна добри резултати. Част от това е да разбираш хората в професионален и личен план. Мотивирам хората си, като им предоставям свобода на действие, пространство да управляват собствените си проекти. Обичам да ги включвам в иновативни проекти, където могат да изразят идеите си. Оценявам ги и подчертавам успехите им, което ги кара да се чувстват част от компанията.

- Какви са според вас основните неща, които трябва да се случат, в Централна и Източна Европа, за да продължат те да се развиват икономически и политически?

- Потенциалът за икономически растеж в Централна и Източна Европа е огромен. И вярвам, че финансовата криза дава нови възможности, от които да се възползваме. Всички европейски държави започнаха да се оптимизират, стимулирани от последиците на кризата. Фирмите започнаха да мислят за това как най-добре да се подобри ефективността на тяхната дейност, което води до аутсорсинг на цели бизнес процеси, до централизиране на някои бек офиси. Източна и Централна Европа са в отлична позиция да се включат активно в този процес. Ако Китай и Индия са естествени възможности за масов аутсорсинг или за логистичен аутсорсинг, Централна и Източна Европа имат капацитет за "бутиково" производство. В същото време, класическото производство и преработка са все още много конкурентни в Източна и Централна Европа. Виждам това конкурентно предимство да продължи най-малко още 10 години. Координираните законодателства също улесняват европейските и американските компании да инвестират в тези страни.

- Коя страна в Европа според вас се справя най-добре с насърчаването на таланти и стимулирането на икономически растеж?

- Полша се справя много добре, привличайки селективно инвестиции, които да запазят икономическата конкурентноспособност на страната. Скандинавските страни също имат добър напредък. Разработват иновационни концепции за развитие на бизнеса.

- Кой е най-важният съвет, който бихте дали на мениджърите , издигащи се в йерархията?

- Продължавайте да се учите, независимо колко високо в йерархията сте. Поддържайте контакт във всички нива на организацията и не забравяйте да черпите свежи идеи от новите кадри и младите хора. Създайте среда на доверие. Излезте зад граница, така че да може да научите нови бизнес практики, и да адаптирате вашия стил на управление, както и стратегиите си в съответствие с различните идеи, които са на разположение на пазара днес.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ