Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Помагат ли мобилните устройства за продуктивността?
Консултантът Дебора Лович постигна най-големия мениджърски подвиг в мобилната ера. Тя убеди стотици души, пристрастени към своите устройства, да оставят настрани своите умни джаджи и да престанат да проверяват пощата си по цяла нощ.
Да, тази „почивка" се случва веднъж седмично. Тя обаче се оказа особено успешна в Бостънската консултантска група (BCG). От въвеждането си през 2009 г., тази практика е засегнала над 900 вътрешни екипа. Тя е стандартна за почти всички офиси на BCG - както в Северна Америка, така и в Европа.
Лович, която е ръководител на екипа на BCG в Бостън, разработва програмата съвместно с харварския професор Лесли Перлоу. През 2005 г. тя открива, че консултантите на компанията се чувствали максимално изтощени не само заради дългия работен ден, но и поради простата причина, че не можели да предскажат или контролират своите почивки.
Основни виновници за всичко това били мобилните устройства като смартфоните. Работниците в BCG се чувствали задължени да отговарят на имейли от шефа или от клиенти на мига, дори и те да не били спешни. Отговорът на едно подобно съобщение би могло да задвижи верига от нови съобщения, което да трае чак до самото лягане на служителя.
„Животът ни се върти през цялото време около това или да сме онлайн, или да сме на телефона", коментира Перлоу, която наскоро публикува книгата „В легло със смартфона: Как да разбиеш 24/7 навика и да промениш начина, по който работиш". Това е книга, която описва работата й с BCG и други компании. „Това е един фундаментално любопитен въпрос: Какво представлява работата днес? Как я определяме? Работим ли, когато сме на плажа и си мислим, че трябва да си проверим имейла?"
В своето изследване Перлоу разглежда 1600 мениджъри от множество компании. Тя открива, че половината от тях проверяват пощата си постоянно, когато са на ваканция или малко преди да заспят. Някои не спират с това: 26 процента признават, че взимат мобилното си устройство в леглото.
Днес екипите на BCG, които си взимат редовните почивки, се срещат редовно, за да разпределят графиците си така, че всеки да може да си взима официален отдих от имейла си веднъж седмично (без да броим уикендите).
Макар и дигиталната комуникация и компютрите да доведоха до по-висока продуктивност, съществуват доказателства, че прекомерната употреба на смартфони може да попречи на самия работен процес. Статистиките, събрани от Перлоу например, показват, че консултантите, които си взимат почивки, се чувствали по-щастливи и били по-добри в своята работа от онези, които не го правят. Първите са и по-ефективни. Един от екипите намалил средната си работна седмица от 65 на 58 часа. Същевременно обаче можел да върши абсолютно същото количество работа, както и преди.
Някои компании, особено в Европа, започват да налагат на своите служители почивки от имейла в неработни часове. Volkswagen например е програмирала своя имейл сървър така, че да спре да изпраща писма до много от своите немски служители след приключването на тяхната смяна. Atos Origin - френска ИТ компания пък - планира да елиминира изцяло вътрешната поща. Според нея тя представлява пълна загуба на време - едва 15 от общо 100 имейла, които средният й служител получава, се смятат за полезни.
Тук обаче не става въпрос само за почивки. В някои професии имейлите и въобще - целият уеб - се смятат за опасни за взимането на трезви решения по време на работа. Някои компании, инвестиращи в мобилни устройства, твърдят, че таблетите и телефоните трябва да бъдат забранени на срещи на бордовете на директорите. Особено тогава, когато трябва да бъдат взимани критични решения. Други експерти пък са на мнение, че устройствата разсейват докторите в болниците.
Смесването на професионалния и личния живот не засяга единствено високоплатените костюмирани предприемачи. Обикновения служител на нормален работен ден също използва мобилното си устройство постоянно. Това повдига нови правни въпроси: в Бразилия например бе прокаран нов закон, който задължава работодателите да плащат допълнително на своите служители в случаите, които те използват своите телефони или отговарят на имейли от вкъщи.
В САЩ сержант Джефри Алън от Чикаго заведе дело срещу своите работодатели, тъй като не са му платили извънредно, когато той е трябвало да проверява пощата си от вкъщи и да отговаря на писма, обаждания и съобщения, свързани с работа.
„Ако вашият работодател иска да ви надене верига с огромна стоманена топка на краката и да ви кара да работите и извънработно време, те трябва да си платят допълнително затова", коментира Пол Гигър, адвокат и съветник на Съюза на градските полицаи.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.