Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Кои са най-честите измами при онлайн търговията у нас
Най-честите онлайн измами у нас са при търговията с автомобили втора употреба, съобщи Игнат Арсенов от Европейския потребителски център, цитиран от „Дарик”.
По думите на експерта онлайн измамите с колите са много сериозни. „Тук се говори за крупни суми и тежки последствия. Става въпрос за обяви в известни сайтове. Оказва, че обявената за продан кола, просто не съществува, а се цели част от парите да бъдат преведени по сметка на търговеца, след което той изчезва”, обясни Арсенов.
На второ място са онлайн измамите с маркови продукти - главно парфюми и маркови дрехи, които се продават чрез интернет.
Увеличават се измамите и с осиновяване на животни, както и с фалшиви ескроу фирми (трети фирми, гарантиращи плащането между две страни). В 99 на сто от случаите, в които се предлага покупко-продажба чрез ескроу фирма, става въпрос за измама, предупреждават експертите.
Основните проблеми при онлайн пазаруването са свързани с доставката – стоката изобщо не пристига или пък идва с огромно закъснение. Около 30 процента от жалбите са свързани със самите продукт или услуга – те не са отговаряли на поръчаното или са били дефектни. „Например са поръчани два чифта обувки, а се доставят три или са поръчани черни, а се доставят кафяви, или пък са друг размер", разказа Арсенов.
10 на сто са проблемите, свързани с цената и плащането, както и с договорните условия, обясни още Арсенов. Той изброи и основните съвети към онлайн потребителите, като на първо място е да знаем с кого си имаме работа. „Внимателно да проверим от кой търговец пазаруваме. Това е важно и с оглед на упражняване на най-важното право, а именно когато пазаруваме онлайн, да имаме право да върнем стоката в седем дневен срок", каза той. Препоръчват се проверени и доверени сайтове, каза специалистът.
Сред другите съвети е да се плаща безопасно, като например с кредитна карта, защото така лесно може да се оспори плащането и да се върнат парите. Внимателно да се чете дребният шрифт, защото там са скрити много задължения, които потребителят се ангажира да приеме. Експертите съветват да се пазарува онлайн основно от страни от ЕС и САЩ, за да може да се прилага някакъв контрол над тях.
Експертите напомнят, че всеки закупен от разстояние продукт или услуга може да бъде върнат до седем работни дни и то без никакво основание за това. Правилото важи за седем работни дни след получаване на стоката, а не след поръчването й, обясни Иван Бъчваров, главен секретар на Комисията за защита на потребителите.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.