Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Изкуството да казваме "не"
В бизнеса често чувстваме, че има твърде много да се направи, а времето е малко. Може да не ви се вярва, но това не е задължително правило. Вероятно разпределяте присъствието си на твърде много места. Това може да се промени.
Съществуват много полезни начини за постигане на продуктивност и практики на тайм мениджмънта. Сред тях е най-силно „изкуството“ да казваме „не“. Става дума за това да отказваме на себе си, на служителите си, на приятелите, дори понякога на клиенти. Замислете се за случаите, в които сте съжалявали, че сте казали „да“ на нещо, което ви е отклонило от фокуса ви. Колко ли време и стрес бихте си спестили, само ако бяхте отказали?
Повечето от нас обаче не умеят да кажат „не“, особено когато става въпрос за най-близките им хора. Или пък, какво ще кажете за казуса: „Как да откажа на клиент, който изисква все повече от мен, без дори да се сеща, че трябва да плати за допълненията по проекта?“ „Ами всички тези страхотни идеи, които ми идват наум? Как да каже „не“ на някоя от тях и да остана фокусиран върху най-важното?“
Можем да отказваме и без да изричаме самата дума за отказ, коментира Мария Табака в Inc.com. Има три начина да го направим.
1. Не отговаряйте веднага. Когато ви помолят да сторите нещо, което не е част от основния ви фокус, просто кажете на човека отсреща, че по-късно ще се свържете с него. Така ще спечелите малко време, за да обмислите предимствата и недостатъците на предложението му. Размислете над целите си и това как ще се отрази върху тях, ако му кажете „да“.
2. Обмислете творчески решения. Понякога отговаряме с „да“ само защото искаме да сме мили. Но да откажем не значи, че сме лоши или неотзивчиви. А че сме си поставили лични приоритети и граници. Когато някой се обърне към вас с молба, която бихте искали да изпълните но не се вписва в графика ви, помислете как да му поднесете частичен отказ - например, предложете му друго решение.
3. Никога не се обяснявай и не се оправдавай. Няма нужда да се извинявате за това, че правите това, което е правилно за вас или за бизнеса ви. Ако сте мили в отговора си и поднесете обяснение с простички думи, повечето хора ще ви уважават за това. Поставете се на мястото на конкретния човек отсреща и изберете слова, които изглеждат най-удачни за неговия тип личност. Ако той е директен, вие също бъдете директни и кратки. Ако е емоционален, използвайте по-състрадателен тон.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.