Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Запомнете тези имена!
Те са елитът на бъдещето: в страните с бързо развиващи се икономики се появява цяло поколение от концерни, които запретват ръкави за скок към най-високия връх. Ето кои са те.
Кои са концерните на бъдещето?
Може би тези, които ще се изкачат на световния връх и ще диктуват положението през идните десет години? Консултантската фирма Boston Consulting Group (BCG) дава отговор на този въпрос със своя обширна студия. От 2006 година насам BCG води и постоянно актуализира списък с около 100 имена на фирми от страните с бързо развиващи се икономики, чиито претенции за лидерство са най-ясно изразени. Сред тях са и някои познати имена - като бразилската самолетостроителна компания Embraer или китайския технологичен концерн за оборудване на телекомуникационни структури Huawei.
Познат на редица потребители е също така китайският производител на компютри Lenovo, който през 2005 година пое компютърния бранш на IBM. Голяма част от останалите фирми в списъка обаче са почти неизвестни на широката публика: например индийският автомобилопроизводител Bajaj, който в момента се готви да се разшири към Индонезия и Бразилия. Или Falabella - чилийски търговски концерн, който има верига от магазини и супермаркети в цяла Южна Америка. Голяма част от съдържащите се в списъка фирми имат потенциала след около 20 години да станат това, което днес е General Electrics. Половината от фирмите в списъка са от Китай и Индия, но се срещат и имена от някои малки икономики като Малайзия, Египет и Колумбия.
Какви са изискванията за върха?
Какви са критериите, по които фирмите се превръщат в "глобални конкуренти"? Отговорът гласи: повече от един милиард долара годишен оборот, силен износ, както и приходи и печалби, които да са значително над средните за бранша през последните години. Но това не е всичко. Фирмите трябва да са направили впечатление и с амбициозното си поведение на международните пазари, а освен това трябва и да се съобразяват с потребителските изисквания.
От елитния списък през тази година са отпаднали някои имена - като това на дубайската авиокомпания Emirates, но не защото е показала по-лоши резултати, а точно обратното: защото е твърде добра, за да се оценява само като конкурент за върха. Тя всъщност е на върха. От 24 години насам авиолинията лети само на печалба, представлява силна фирма с глобално присъствие и междувременно е най-големият купувач на новия Airbus 380.
Китай - над всички?
В списъка на "глобалните конкуренти" през тази година се изкачиха 26 нови имена, повечето от които са от Китай - например платформата за търговия в интернет Alibaba, фирмата за кредитни карти China UnionPay, най-големият китайски производител на медицинска техника Mindray, финансовият концерн Citic, самолетостроителната компания AVIC, петролнитe гиганти Petrochina и Sinopec. Сред дебютантите има и редица фирми от други бурно развиващи се икономики, които демонстрират растящата мощ и самочувствие на средното съсловие - например производителят на генерични препарати от Южна Африка Aspen Farmacare, индонезийският производител на палмово масло Golden Agri, руският мобилен оператор VimpelCom, турската авиокомпания Turkish Airlines и др.
Източник: "Дойче веле"
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.