Големите застрахователи обърнаха гръб на Гърция

Големите застрахователи обърнаха гръб на Гърция

Несигурната икономическа и политическа обстановка в Гърция кара все повече търговски застрахователи да отказват да покриват рисковете за компаниите, изнасящи за Южната ни съседка.

Измежду тях са най-големият света застраховател за търговско кредитиране Euler Hermes и Coface - третият по големина играч в световния застрахователен бизнес за търговски кредити. Като причина компаниите посочват растящите опасения, че вносителите няма да си получат парите, ако притиснатата от дългове страна бъде принудена да напусне Еврозоната.

„Euler Hermes реши за неопределено време да не застрахова доставките за Гърция", заяви говорител на компанията, в която мажоритарен собственик е германската група Allianz. „Досегашните договори ще бъдат изпълнени, но повече няма да се ангажираме с нов бизнес с Гърция“, допълва говорителят.

Винсънт Маккю от застрахователния брокер Marsh твърди, че в индустрията постепенно ограничават експозицията си към бизнеса на вносителите в Испания и Италия. И двете страни имат проблеми със задлъжнялостта си, макар че не са в непосредствен риск да напуснат еврото, допълва Маккю.

Излизане на Гърция от Еврозоната ще принуди компаниите да преминат към драхма, която вероятно ще се обезцени силно спрямо единната европейска валута. Това означава, че вносителите трудно ще плащат фактурите в евро, което пък потенциално ще нанесе на доставчиците от Европа щети. На свой ред те биха си ги потърсили от застрахователите.

Euler Hermes вече предупреди, че може да ограничи дейността си за Гърция, но ситуацията се следи внимателно от всички, които подготвят планове за реагиране, ако след изборите на 17 юни новата власт в Атина се окаже в ръцете на противници на сделката за помощ от Международния валутен фонд и ЕС.

„Това е вододел - всеки чака да види какво ще се случи. В Гърция гори и дими и не знаем дали ще угасят пожара, или ще налеят масло в огъня", коментира Ричард Толбойс от застрахователния брокер Willis. Според Маккю оттеглянето на застраховките прави по-трудно дори за най-стабилните гръцки производители да се снабдяват с вносни компоненти и материали.

Този тип застрахователи бяха критикувани за действията си през кризата от 2008 г., когато внезапно спряха да покриват търговските рискове, което разтърси веригите за доставки и принуди няколко европейски правителства за запълнят отворилата се дупка със схеми за държавно застраховане, обяснява БГНЕС. В последвалите години те опитаха да изградят по-добра база данни за партньорите на своите клиенти с цел да изчислят по-прецизно рисковете да не се плаща по договори.

През април Германия е задействала отново същата схема след като Европейската комисия позволи на всички правителства в съюза да предприемат подобни стъпки, разказва Грегор Волф, ръководител на външния отдел в германската асоциация на износителите BGA. Според него има нужда от държавно застраховане след като за известно време частният сектор не покрива достатъчно рискове.

Повечето операции в рамките на ЕС и Еврозоната не се застраховат - според неофициални данни от индустрията това правят около 15% от британските и 25% от германските износители.

По изчисления на МВФ през миналата година Гърция е внесла стоки за 45,6 млрд. евро и е изнесла за 20,2 млрд. Германският внос е бил за 5,1 млрд. евро - с 14% по-малко спрямо предходната година, сочат данните на BGA. Заради кризата бързо намалява вътрешното търсене в Гърция, над 20% от магазините за вносни стоки са затворили и вече се усеща отсъствието на импортни продукти от рафтовете на супермаркетите.

Костас Михалос, председател на Атинската търговска камара, коментира пред Financial Times, че „това поставя вносителите пред много труден избор - да открият алтернативен застраховател и платеното да им излезе през носа или на рискуват сами да си поемат риска, което и някои компании вече правят".

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Цитат на деня