Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Устойчивост в 1 л., eд. ч.
Промяната изисква обединените усилия на бизнеса, правителствата, организациите и гражданите
А ти всъщност какво точно правиш? Въпросът на 9-годишния ми син прекъсва ентусиазираните ми обяснения за готините неща, с които се занимавам като мениджър по устойчивостта на „Siemens България“. Все пак успявам да се съвзема от изненадата и импровизирам: „Помниш ли филмчето за Капитан Планета, което гледахме? Там той заедно със своя екип се бореше срещу лошите, защитаваше природата и океаните и се грижеше хората да живеят по-добре. Е, мама и колегите й от Siemens правят подобни неща“. И за мое огромно удоволствие и изумление виждам как първоначално скептичното изражение на Боян постепенно e заменено от неохотно възхищение. „И аз ще работя това, като порасна“, отсича той. „Ама ще имам по-готин костюм като на Спайдърмен“.
За да могат обаче Боян и неговите връстници един ден да поемат щафетата, е необходимо ние, възрастните, да направим така, че промяната да започне да се случва. При това тук и сега!
Новите предизвикателства изискват нови решения
Защото, независимо дали живеем в многомилионен мегаполис или в изолирана занаятчийска общност – ежедневието (и бъдещето, нашето и на децата ни) е подвластно на мегатенденции като измененията в климата, урбанизацията, демографските промени, които изискват спешни и дългосрочни решения.
Няма да можем да се справим с тези нови предизвикателства със старо мислене, стари технологии, стари нагласи. Това, от което светът се нуждае сега, е нов, цялостен подход към устойчивостта и нейните ESG аспекти, който да обединява усилията на правителства, международни организации, компании, браншови сдружения, граждани. И глобални технологични лидери като Siemens имат не само привилегията, но и отговорността да бъдат сред двигателите на тази трансформация.
От десетилетия Siemens използва устойчивостта като основа за растеж, трансформира веригите за доставки и се грижи за служителите си. Същевременно компанията създава и нови възможности в един бързо променящ се свят. През 2015 г. ние бяхме един от първите големи индустриални концерни, които поеха ангажимент да постигнат въглеродна неутралност до 2030 г. Оттогава вече сме намалили повече от наполовина емисиите си на CO2.
През миналата година направихме следващата стъпка, обединявайки своите политики и ангажименти в нова рамкова концепция за устойчивост, наречена DEGREE (Decarbonization, Ethics, Governance, Resource efficiency, Equity, Employability). Тя представлява 360-градусов подход спрямо всички заинтересовани страни. А това включва нашите клиенти, доставчици, инвеститори, служители, обществата и не на последно място планетата ни. Всяка буква в DEGREE изразява област, в която сме си поставили и преследваме ясни измерими цели – декарбонизация, етика, управление, ефикасност на ресурсите, справедливост и пригодност за работа.
Но изграждането и налагането на работещи модели за устойчиво развитие на компаниите и обществата със сигурност е дълъг и изпълнен с предизвикателства процес. Той изисква цялостно пренастройване не само на основите на нашите икономики, политики и приоритети, но и на мисленето и възприемането на устойчивостта като ключов императив. И технологиите могат да играят важна роля в ускоряването на тази трансформация. Чрез комбинирането на реалния и дигиталния свят можем да направим индустриите, инфраструктурата, транспорта, градовете и обществата ни по-умни, по-зелени и по-устойчиви, и то още днес.
Нека вземем за пример автомобилната индустрия, където Siemens си сътрудничи с Mercedes-Benz. Партньорството ни помага на автомобилния гигант да изгради гъвкави, CO2 неутрални фабрики на бъдещето. Наше решение за микромрежи на Азорския архипелаг позволява делът на възобновяемите източници да се увеличи до 60%, като същевременно намалява значително емисиите на CO2. Или пък регионалният и градски влак Mireo, който не само използва 25% по-малко енергия, но в края на експлоатационния му цикъл 95% от частите му могат да бъдат рециклирани.
Устойчивото бъдеще е дигитално
Иновативни технологии като цифровите близнаци позволяват изцяло да преосмислим и оптимизираме дизайна на нашите продукти и производствени процеси още във фазата на проектиране. Същевременно те дават възможност да използваме данни от приложението им в реалността през целия жизнен цикъл, за да подобрим работата им и да подпомогнем бъдещите разработки.
Адитивното производство може да осигури спестяване на материали и намаляване на теглото с над 50%. Наред с това то позволява компоненти и цели продукти да бъдат създавани по-близо до мястото на използването им, като по този начин елиминира емисиите, свързани с транспорта. Същевременно то разкрива нови бизнес модели. Например като този на германския производител на очила You Mawo, който използва 3D печат за създаване на очила по индивидуален проект при 58% по-нисък въглероден отпечатък.
Но дигитализацията може да помогне за намаляване на екологичния отпечатък по цялата верига на доставки. Защото, нека си го кажем – именно там се случват над 90% от въглеродните емисии. Софтуерни инструменти като SiGREEN на Siemens, базиран на блокчейн, позволяват на компаниите да изчисляват и обменят сигурно данните за отпечатъка върху околната среда на своите продукти по целия път от добива на суровини до края на жизнения им цикъл. И така да разработват базирани на данни стратегии за устойчивост заедно с доставчиците си.
Силата на задругата
Пандемията ни показа, че човечеството може да се адаптира – и то изключително бързо – с помощта на технологиите. Иновациите могат да ни помогнат да постигнем целите си за устойчивост, без това да накърни икономическия растеж и конкурентоспособността ни.
Но колкото и да са добри технологиите, те не могат да преобърнат играта. Освен, ако не бъдат подкрепени от радикална промяна в начина, по който хората, общностите, бизнесите и нациите живеят, работят и възприемат всичко около нас. Ние сме двигателите на промяната със своите индивидуални избори и решения. Защото Капитан Планета има нужда от Суперсилата на обединението, за да успее.
Румяна Парушева, мениджър по устойчивостта, „Siemens България“. Материалът е част от брой 9/2022 на списание „Мениджър“. Може да бъде намерен в дистрибуторската мрежа, както и онлайн в мобилното приложение ZinZin.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.