Никола Илчев дава 50 стъпки за успешен международен е-комерс бизнес  

Никола Илчев дава 50 стъпки за успешен международен е-комерс бизнес  

Никола Илчев е сред най-разпознаваемите лица в България, а все повече и на Балканите, когато говорим за електронна търговия и трансгранични онлайн магазини. Създател е на eCommerce Academy, която обединява бранша на електронните търговци и му предоставя и полезно съдържание, чрез видео, аудио и конферентни формати. Той е признат и разпознаваем лектор на международни конференции за електронна търговия. В България Никола организира някои от най-успешните събития за eCommerce, включително набралото огромна популярност в цяла Източна Европа Balkan eCommerce Summit

Никола има доста опит в изграждането на общности, а най-новият му проект обещава да обедини балканските страни в сферата на екомерса, да подобри междудържавните връзки по отношение на бизнеса в региона и да им предостави изходна точка за по-лесна комуникация. През 2023 той успя да посети 7 балкански държави и да се включи в World eCommerce Forum, проведен в Истанбул, Турция, InnFest 2023 в албанската столица Тирана, eCommerce Talks и GPeC Summit 2023, проведени в Букурещ, CRO Commerce 2023 в Загреб, Хърватска, eCommerce Day в Сараево, Redefining e-Commerce: A(I) New Era, проведено в Скопие, Северна Македония и eCommerce & Digital Marketing Expo 2023 в Солун, където бе в роли на лектор, модератор или специален гост.  Основната обединяваща тема беше трансгранична електронна търговия, онлайн магазини и маркетплейси, възможности за нови партньорства по държави в сферата на е-комерса.

- Разкажете ни за вашата балканска обиколка, за събитията, в които се включихте - кое беше обединяващото и съвсем различното в тях? 

- През 2023 година успях да посетя всички водещи събития за електронна търговия на Балканите, което ми позволи да срещна и обменя опит и идеи с хора от всички тези пазари. Истината е, че те са различни като манталитет, нагласи спрямо онлайн предлагането и пазаруването, ниво на навлизане на дигитализацията, пенетрация на Интернет и много други, но категорично има една тема, която ги обединява и това е трансграничната търговия. Независимо колко млад или зрял е пазарът във всяка от балканските държави, всеки онлайн търговец гледа с оптимизъм към това да започне дейност на поне един чужд пазар. Сякаш вече е съвсем естествено да имаш клон на онлайн магазина си поне на един съседен пазар и това е напълно разбираемо, защото вече има много услуги, които позволяват по-лесен старт на cross-border дейността. 

- Коя беше основната тема по време на тези събития, за какво собствениците на онлайн магазини и доставчиците на услуги се вълнуват най-силно или се тревожат? Какво им е важно? 

- Във връзка с желанието на всеки да продава на чужди пазари, една от най-горещите теми е как това да се случи с най-малък риск и при най-ниската възможна инвестиция от страна на бизнеса. Съвсем естествено това отвежда търговците до маркетплейс платформите, които предоставят такива възможности, особено тези, които оперират на два или повече пазари. С цел спечелването на бутона "Купи” в дадена платформа, честа тема са и различните стратегии и алгоритми, които позволяват това. По-ниски цени, по-бързи и икономични доставки, по-добри условия за връщане и замяна, по-добри гаранционни условия и други подобни са част от акцентите, които винаги са обект на внимание в лекции, коментарни панели или дискусии по време на почивките. 

- Какви съвети давате по време на тези събития? Имате ли готови стъпки за по-лесно навлизане на чужди пазари, особено на Балканите? За какво ги съветвате да внимават? 

- Съветите, които аз лично винаги давам на компании, започващи дейност на нов пазар са свързани с това предварително да проверят всичко и подредят внимателно процесите си. Целта на това е те да са сигурни, че всичко е добре подредено, за всеки отделен аспект е помислено предварително и няма да се наложи в движение да се правят промени, които на нов, непознат пазар може да се окажат трудни. За да сме полезни на всички търговци от региона, които поглеждат към съседен пазар, ние разработихме специален eCommerce Checklist за трансгранична търговия, който дава възможност на търговците да направят проверка на 50 фактора в техния бизнес, преди да предприемат важната стъпка. Бих препоръчал на всеки да се запознае с този списък и наистина да се опита да провери всичко по него, преди да отвори бизнес на нов пазар. Списъкът е напълно безплатен и достъпен за всеки. 

- Къде стои България на фона на балканските държави и региона на Източна и Централна Европа като цяло по отношение на електронната търговия? 

- На фона на съседите си от Източна Европа и Балканите България е на една много добра позиция. У нас все още се наблюдава ръст на онлайн продажбите, увеличаване на общия брой търговци и значително подобряване на средата. Очевидно е, че България се превръща в интересна дестинация и за много западни магазини и такива от Централна Европа, защото се наблюдава изключително засиленото им присъствие в последните 2 години. В края на 2023 година, по данни на наши партньори, поръчките, направени от българи в чуждестранни сайтове, са достигнали сериозни обеми. 

- Каква е основната цел на събитието, което организирате Balkan Ecommerce Summit? С какво то може да бъде полезно и на кого? Само за онлайн търговци ли е? 

- Balkan eCommerce Summit 2024 не е нашето първо международно събитие. Всички предходни са имали за цел да съберат на едно място, в България, експерти от различни държави и доставчици на услуги за електронна търговия, за да помогнат на местни търговци да започнат бизнес на нови пазари. Тази година си поставяме малко по-голяма цел - да съберем търговци и доставчици на различни услуги от 15+ държави и чрез качествено съдържание и огромна networking зона, с над 150+ изложители, да предоставим възможност на всички тях да научат за предимствата на съседните пазари и намерят най-лесния и достъпен начин да започнат търговия там. По тази причина в събитието участват водещи платформи за магазин, маркетплейси, куриерски компании, платежни институции и много други. 

- Бихте ли посочили 3 ключови причини, поради които гости от съседните държави да пътуват до София специално за Balkan Ecommerce Summit? 

 - Всеки път когато ми задават този въпрос отговарям така: 

  • Качествено съдържание, поднесено от международни експерти; 
  • Огромни networking възможности с бизнес представители от над 15 държави; 
  • Проучване на нови и различни доставчици на услуги в експо зона с над 150 изложители. 

- Съществува ли балканска организация, която да следи и оповестява данни за пазарите, да обединява онлайн търговците и доставчици на услуги в региона? 

- Във всяка от Балканските държави работят асоциации, които се грижат да създават и разрастват екосистеми от електронни търговци. Те полагат усилия  да има актуални данни и информация аз пазарите, както и да се организират локални конференции, обучения, срещи и други. Отскоро, в регион Западни Балкани, който включва Сърбия, Северна Македония, Босна и Херцеговина, Албания и Черна Гора, оперира и Balkan eCommerce Alliance, който се опитва да помогне за по-лесното трансгранично сътрудничество между тези пазари. Това е една много необходима структура, тъй като тези държави не са част от Европейския съюз и при тях придвижването на стоки е с доста усложнен режим. В източната част на Балканите няма подобна структура, тъй като Гърция, България, Румъния и Унгария са част от ЕС и за нас не съществуват сериозни препятствия за организиране икономическа дейност в нови пазари. 

- Какво очаквате след събитието на 4 и 5 април в Арена София? Смятате ли, че от него ще произтече видима промяна за онлайн търговията на Балканите, например да създадете нов хъб или обединяващо звено за нуждите на членовете на тази общност? 

- Очакванията ми са най-вече свързани с това, че много бизнеси ще гледат все по-смело към новите пазари и ще намерят своите нови партньори, които ще им помогнат за това. Събитието вече се е превърнало в нещо като хъб, който събира водещи компании и експерти и осигурява възможност за обмяна на контакти, идеи и ноу-хау. Дали това може да прерастне в някаква друга организация е въпрос на желание от страна на участниците в него. 

- А каква новост се очаква да се появи в онлайн търговията през 2024, нещо, взето от Запада, от Изтока или несъществуващо досега, свързано с технологии, с AI? 

- Може би единственото, което ми се струва същевременно ново и лесно за имплементиране в бизнеса, биха били различни AI инструменти, които да позволят на всяка организация да е по-ефективна по отношение на генериране на съдържание, обработка на данни и анализ на съществуващите такива. AI е с огромен потенциал и вече виждаме много компании, които се възползват от него. 

За всичко ново в света на електронната търговия ще си говорим на 4 и 5 април в Арена София по време на Balkan eCommerce Summit 2024. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Скуката – тайната съставка на успеха
Lexus отбелязва 25 години от „December to Remember“ с носталгични реклами
Цитат на деня
Тръмп назначи бивш експерт на Сорос за министър на финансите и някогашен футболист за градоустройството
The Washington Post: Генералният секретар на НАТО предвижда да обсъди с Тръмп решение за войната в Украйна
Шефът на OpenAI Сам Алтман спечели само 76 хиляди долара за миналата година, имението му е за 27 млн.
Борисов с предложение към ПП-ДБ: Атанас Атанасов да бъде председател на НС, той - премиер