Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Хедж фондовете натрупват кобалт на фона на спад в цената на метала, използван в батерии
Хедж фондовете, включително Anchorage Capital Advisors и Squarepoint Capital LLP, изграждат позиции в индустрията с кобалт чрез изкупуване на физически материал, тъй като падащите спот цени и по-ликвидният фючърсен пазар създават нови възможности за търговия с метала, който е ключов компонент за направата на литиево-йонните батерии, пише Блумбърг.
Пазарът на кобалт е сравнително малък и специализиран в сравнение със стоки като мед или петрол, като цените са паднали до най-ниските си нива от повече от седем години, тъй като пазарът е наводнен с продукция от Демократична република Конго и Индонезия.
Движенията на хедж фондовете са най-новият знак, че финансовите играчи се намесват във физическите сделки с метали, тъй като парите се връщат обратно в стоки, докато свръхпредлаганите пазари на метали създават възможности за печалба чрез закупуване на евтини спот цени.
Това съживява спомени отпреди почти десетилетие, когато фондове, включително Pala Investments, се възползваха от ниските цени на кобалта, за да придобият купища метал в началото на зараждащия се енергиен преход. (Залогът се изплати, тъй като цените скочиха през следващите няколко години.)
По онова време липсата на ликвиден фючърсен пазар означаваше, че купуването на кобалт в реалния свят беше един от единствените налични начини за залагане на нарастващите цени.
Днес ситуацията изглежда малко по-различна. Търговията с фючърси на кобалт започна да се развива на борсата Comex на CME Group, създавайки начин за търговците да хеджират своите физически позиции на новия ликвиден фючърсен пазар.
Увеличаващият се излишък също доведе до разширяваща се разлика между понижените спот цени и по-високите цени на фючърсите на Comex, като договорите за доставка за една година се търгуваха с до 20% над спот цените.
Широката отстъпка между спот и фючърсните цени създава възможности за „кеш-енд-кери” сделки, — ако спот цените скочат, собствениците на физически метал ще могат да продадат своя кобалт с голяма печалба, а дори и да не го направят, те могат да заключат възвръщаемост чрез продажба на фючърси.
Squarepoint е купувал метален кобалт от търговци, според хора, запознати с въпроса, докато Anchorage е купувал както метален кобалт, така и кобалтов хидроксид – междинен продукт в производството на кобалтов сулфат, който се използва в батериите за електрически автомобили. Anchorage също е бил активен в търговията на CME, твърдят запознати източници.
Представители на Anchorage и Squarepoint са отказали коментар пред Блумбърг.
Въпреки че „кеш-енд-кери“ сделките са обичайни за по-големи стоки като алуминий и мед, има допълнителен слой риск и сложност за търговците, които искат да уловят разпространението на пазара на кобалт, тъй като договорите CME се уреждат в брой. Това означава, че фондовете не могат да доставят своя кобалт на борсата, когато са готови да приключат търговията, и ще трябва да намерят купувач за метала на малък и неликвиден физически пазар.
Това може да не е лесно, като се има предвид, че пазарът вече е препълнен с излишък от метал. Нарастващото предлагане и по-слабите от очакваното продажби в сектора на електромобилите допринесоха за рекорден излишък на пазара тази година и мнозина в индустрията са песимисти относно перспективите за възстановяване. Нарастването на популярността на литиево-железните фосфатни батерии, които не изискват кобалт, също представлява заплаха за търсенето.
Една причина за оптимизъм идва от китайската агенция за стратегическо складиране, която събира излишни запаси в рекордни обеми тази година - тенденция, която подчертава стратегическата стойност на метала както в електрическите превозни средства, така и в отбраната. САЩ също са правили запитвания за закупуване на метал от търговци в миналото и се стремят да съживят собствената си програма за складиране.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.