Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|България напредва все повече в потреблението на облачни технологии
Калин Димчев е част от регионалния лидерски екип на Microsoft. През април 2023 поема ролята на Country Manager на новосформирания регион Southeast Europe Adriatics (включващ 9 пазара – Албания, Босна и Херцеговина, България, Косово, Северна Македония, Словения, Сърбия, Хърватия и Черна гора), към вече изпълняваната роля Country Manager за България.
- Г-н Димчев, наскоро поехте управлението на новосформирания регион Югоизточна Европа – Адриатика. Как бихте сравнили пазара на облачни услуги в България със страните от новия регион относно това, което бизнесът търси? Има ли някакви видими разлики?
- Преди всичко бизнесът търси начини да се адаптира към съвременната икономическа ситуация. На множество организации се налага да се научат да правят повече с по-малко средства. В този контекст, инвестициите в нови технологии и преминаването към облачни услуги са решения, които са не само икономически ефективни, но и много по-сигурни. С тяхна помощ компаниите стават по-гъвкави и могат да функционират без собствени инфраструктура и обучени кадри.
Що се отнася до регион Адриатика, който управлявам, водещата страна в дигитализацията, особено в областта на образованието и интегрирането на дигитални технологии в бизнеса е Словения. Използването на облачни услуги в страната е с 38% над средното равнище за ЕС. Друг пазар, на който облачните услуги са добре развити е Хърватия. Голям напредък в прилагането на политиката “облак на първо място” показва и Сърбия с ускоряването на дигитализацията на обществените услуги и модернизацията на образователния сектор.
В България можем да гордеем с навлизането на иновативните и облачните технологии в различните сектори. На пазара има близо 65 000 специалисти, заети в ИТ сектора, които работят с най-новите технологии като изкуствен интелект, големи данни и облачни технологии. Вярвам, че България има предпоставки да увеличи темповете на икономическия си растеж като продължи да инвестира в тези области и продължава да привлича големи международни компании да базират технологични хъбове в страната.
- Майкрософт е една от най-големите компании на облачни услуги на световния пазар. Прогнозите показват, че в рамките на няколко години този пазар ще се удвои. Каква е движещата сила на този процес? Кои компании започват да използват облачните услуги все повече и повече?
- Точно така, Майкрософт е водещият световен доставчик на SaaS (софтуер като услуга) с пазарен дял от над 17% и годишен ръст на приходите от 45%. Проучване, проведено сред 166 ИТ лидери, показва, че има различни причини, поради които компаниите прехвърлят изчислителната си дейност в облачна среда. Най-често срещаната причина (61%) е свързана с оптимизация на разходите, на второ място това са новите функции и възможности (57%), а за 30% от компаниите облачните услуги са въведени като решение за управление на складовите наличности. Над 95% от компаниите от Fortune 500 работят с Azure, включително FedEx, Kroger, NBA, Starbucks, BMW и други.
Microsoft продължава да разширява своите решения и платформи, защото вярваме, че дигиталната трансформация има изключителни ползи, които са видими във всеки сектор – държавно управление, здравеопазване, финансови услуги, промишлено производство, търговия на дребно и неправителствени организации. Активно допринасяме за развитието на общността на отворения код и работим с широка мрежа от партньори, за да предоставим най-надеждното, гъвкаво и открито облачно решение на пазара. Облачната среда е ключов елемент както за решаването на сложни бизнес нужди, така и за дигиталната трансформация на клиентите.
- Какви услуги се търсят? Облачна инфраструктура или облачни приложения?
- Дигиталната трансформация променя начина, по който клиентите ни работят, независимо в кой сектор се намират. Тъй като изчислителните облаци стават все по-широко разпространени, клиентите се нуждаят от помощ, за да стимулират иновациите, да създават нови преживявания и да подобряват своите резултати. Всеки клиент има свои уникални нужди на различните етапи от своята трансформация, ето защо изборът е толкова важен за организациите, които трябва да адаптират решенията за своя бизнес, за да вървят напред.
Днес, бизнес лидерите се нуждаят от технологии, на които да могат да се доверят. Темите, свързани със сигурността, надеждността, поверителността и съответствието с политиките са едни от основните въпроси, които ги вълнуват, когато инвестират в облачни услуги. Ние даваме възможност на клиентите да избират точните решения за своята собствена трансформация, като предлагаме най-всеобхватния, отворен и гъвкав облак.
Силата на технологиите е в подкрепата, която оказват на организациите да разгърнат своя потенциал – за служителите, клиентите, индустриите и дори за обществото в по-широк план. Клиентите на Microsoft Azure са от стартиращи компании до космически станции, ползват хибридни облачни структури или изцяло облачни системи, и все повече се възползват от стойността на Microsoft Cloud, за да създават иновации с помощта на интегрирани решения, които отговарят на техните специфики. С Microsoft Cloud, компаниите поставят своите служители в центъра на иновациите като им дават възможност да трансформират всякакви процеси с помощта на партньор, на когото могат да се доверят.
- Едно от предимствата на Майкрософт по отношение на облачните услуги е дълбоката интеграция, която тя може да предложи в рамките на собствените си услуги. Търсят ли компаниите по-дълбока интеграция?
- Да, несъмнено. Microsoft Azure предоставя на най-различни клиенти – от стартъпи до големи компании – облачните услуги, инструментите за разработчици, мащаба и сигурността, от които се нуждаят. Azure осигурява отворен и гъвкав подход, за да посрещне клиентите там, където са, предлагайки повече региони от всеки друг доставчик на облачни услуги (над 60 региона обхващащи 140 държави), а с най-всеобхватния облак – от локални, хибридни и мултиоблачни технологии до бързо разширяващото се портфолио от облачни услуги за данни, изкуствен интелект, интернет на нещата, смесена реалност/метавселена, Azure Space и Quantum – ние предоставяме инструментите, необходими за бъдещето.
Настоящата геополитическа ситуация постави акцент върху киберсигурността като ключов приоритет както за бизнеса, така и за правителствата: достъп до данни, сигурност на данните, хора, които боравят с тях, защита на данните и дали хората използват лицензиран софтуер и подходящи инструменти. Ние разбираме, че това е и основно предизвикателство за състоянието на бизнеса и за публичната администрация и предизвикателство, пред което сме изправени непрекъснато.
Нека дам един пример. Според статистиката на Майкрософт преди две години размерът на щетите от киберпрестъпления е бил 6 млрд. долара в световен мащаб. През следващите две години, до 2025 г., се очаква тя да достигне 12 млрд. долара. Този пример демонстрира мащаба на предизвикателството, за което става дума. Ние от Microsoft предотвратяваме близо 1000 кражби на пароли всяка секунда.
В България Уникредит Булбанк в сътрудничество с Microsoft и Crayon стартира инициативата Together4Digital, чиято цел е да подкрепи малките и средните предприятия в дигитализацията и киберсигурността, като им предостави безплатни консултации, финансови съвети, умения и препоръки за дигитални инструменти за устойчив икономически растеж.
- Как очаквате да изглежда облачното пространство след 5 години?
- Организациите по целия свят имат невероятната възможност да подобрят продуктите и услугите си, като отключат иновации и добавена стойност за бизнеса, които да оформят бъдещето на индустриите. Темпото и мащабът на технологичните иновации, които се случват днес, са безпрецедентни и вдъхват оптимизъм на изискващата икономика. Тези, които използват Microsoft Cloud – най-надеждния, всеобхватен и интегриран облак – са в най-добра позиция да се възползват от тези постижения.
Облакът е и основата за по-нататъшното развитие на решенията за изкуствен интелект. Напредъкът на Microsoft в областта на ИИ се основава на и е в съответствие с мисията на нашата компания да помага на всеки човек и всяка организация на планетата да постигат повече. Инвестициите ни в изкуствен интелект обхващат цялата организация, от Teams и Outlook до Bing и Xbox, и целта ни е да демократизираме нашите пробиви в изкуствения интелект чрез Azure, за да помогнем на хората и организациите да бъдат по-продуктивни и да продължат да решават най-належащите проблеми на нашето общество. Отдадени сме на това да реализираме обещанието за изкуствения интелект, както и да го правим отговорно.
Днес сме свидетели на съдбоносни промени: геополитически, икономически, социални и технологични. Огромните възможности са съчетани със също толкова голяма отговорност към света около нас . Облакът трябва да бъде двигател на всеобхватен икономически просперитет. Той трябва да стимулира икономическия растеж във всяка страна, в която оперира. Като доставчик на облачни услуги с водещо глобално присъствие, ние знаем, че трябва непрекъснато да печелим доверието на тези, на които служим.
Геополитическата ситуация, заедно с нуждите на обществото и конкуренцията са двигател на развитието през последните няколко години. Дигиталната трансформация е един от най-бързите и ефикасни начини това да се случи. Преди две години Майкрософт стартира програмата „Global Skilling Initiative“ за подобряване на уменията, от която се възползваха близо 48 000 души в България. Тази програма е безплатна и обхваща различни умения – от дигитални умения за програмиране и работа с различни технологии до регионални нужди на бизнеса, като дигитален маркетинг, работни процеси, ефективност и финансово състояние. Целта на програмата е да предложим съответните дигитални умения за най-търсените работни места днес.
Компаниите с по-малко от 1000 служители са движещата сила на икономиката. Те са гъвкави, адаптивни към промените и лесно възприемат иновативни решения. Проучването показва, че 94% от малките и средните предприятия отчитат ползи за сигурността след преминаването към облачна среда. Що се отнася до по-големите играчи - броят на компаниите, които използват услуги за изчисления в облак, непрекъснато се увеличава от 2014 г. насам. Облакът им предлага по-голяма сигурност и стабилност, помага за намаляване на разходите и за по-голяма гъвкавост.
Допълнителни информация:
- За компанията: Майкрософт оперира в 190 страни по света и присъства на българския пазар от 23 години. Това, което наблюдаваме през цялото това време, особено през последното десетилетие, е мащабът на дигиталното развитие и неговата зрялост.. Днес няма нито една организация, частна или публична, която да няма дигитална трансформация в дневния си ред.
- За 23 години на в България Microsoft реализира множество успешни проекти. Заедно с партньорската ни мрежа продължаваме да работим в посока повишаване осведомеността за значението и силата на дигиталната трансформация. Нашата цел е да бъдем доверен партньор на бизнеса по пътя на дигитализацията и ускорението на местните иновации и растеж, както за компаниите от частния сектор, така и за публичния и неправителствения сектор.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.