Какви коли карат българите

Какви коли карат българите

Автопаркът на България все още е съставен от предимно стари автомобили, коментираха от КАТ. Към края на юни в страната са регистрирани общо 2,86 млн. автомобила. Най-много от леките автомобили са над 20 години - около 36% от общо регистрираните. Като възраст ги следват колите на възраст между 15 и 20 години - 32 на сто. Това означава, че 68% от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни. Това заяви пред БТА главен инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция".

Новите лични автомобили - до 5-годишни са 75 хил. от всички регистрирани. Всяка година пък на около 50 хиляди автомобила се прекратява регистрацията - обикновено много стари. Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците са около 40 000 на година.

През 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 000, а употребяваните с първа регистрация у нас - 182 000.

От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили у нас са 8900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други държави в Европа - 108 000, посочи Рановски.

Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.

Интензивният трафик в големите градове е една от основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, са посочвали нееднократно от Министерство на околната среда и водите. Подновяването на автопарка на градските автобуси пък е една от основните мерки, залегнали в общинските програми за преодоляване на проблема с въздушните замърсявания.

Към момента не се водят разговори между Министерство на околната среда и водите и Министерство на финансите за въвеждане на финансови стимули за собствениците на по-нови автомобили, с цел подновяване на автопарка в страната, коментираха от екоминистерството. От ведомството посочиха, че нямат компетенции да налагат ограничителни мерки по отношение използването на автомобили в зависимост от възрастта им.

Емисиите на вредни вещества в отработените газове от всеки автомобил следва да отговарят на съответния европейски стандарт EURO. Контролът на моторните превозни средства, в това число на съдържанието на вредни вещества и съответствието с европейските стандарти се осъществява чрез наредбата за периодичните технически прегледи на автомобилите, издадена от министъра на транспорта, коментираха още от МОСВ. Общинските власти са тези, които могат и трябва да осъществяват контрол при избора на превозни средства, които да замърсяват възможно най-малко атмосферния въздух на тяхна територия, посочиха от екологичното ведомство.

Според МОСВ възможността за подобряване на качеството на въздуха чрез по-добра организация на транспорта е подценена от страна на общинските власти, вероятно поради очаквани негативни реакции от страна на засегнатата част от населението.

Запитани за евентуалното въвеждане на стимули за ползването на електромобили, от МОСВ припомниха, че с решение на Министерски съвет от 19 октомври 2012 г. е приет

Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в България за периода 2012-2014 г.

В плана са заложени редица насърчителни мерки по отношение на въвеждането на стимули за търсенето на екологични превозни средства от страна на фирмите и гражданите, коментираха още от МОСВ.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ