Умирай трудно онлайн
Как се развива онлайн търговията през последните две години? Справят ли се търговците с предизвикателствата на правенето на бизнес по време на пандемия? Как едно технологично решение успява да промени перспективите пред малките играчи на пазара? Обяснява управляващият съдружник в GombaShop Георги Костов
Онлайн търговията е растящ сегмент. През последните осем години бележи двуцифрени ръстове. Ускорената дигитализация, катализирана от пандемията, забърза темповете на развитие дори повече. Традиционно, говорейки за електронна търговия, фокусът на прожекторите е насочен към големите ритейлъри и търговски вериги. Следвайки базовите икономически принципи обаче, големият процент в оборотите, реализирани онлайн, остават в ръцете на малките и средните търговци.
Технологията подава ръка на бизнеса
Допреди 10 години онлайн търговията беше привилегия на високотехнологичните компании. Малкото интернет магазини в България бяха зависими от софтуерната експертиза и капацитет, с които разполагат. Пазарът беше сравнително неразвит, а обемите по-скоро оставаха под радара на големите компании. В този период в България започват да се появяват редица решения, които отварят вратите на бизнеса в интернет за все повече български предприемачи. Такива са платформите с отворен код, а малко по-късно и SaaS (софтуер-като-услуга) решенията. Възможностите за дигитални разплащания стават все по-достъпни. Логистичната мрежа и куриерските компании у нас също се развиват с бързи темпове. През 2014 г. започва да работи GombaShop. Това e първата SaaS платформа, която разработва продукта си с фокус към българския пазар. Тя успява да извърви трудния път, по който непозната и непопулярна технология успява да се превърне в едно от най-използваните софтуерни решение за изграждане на електронен магазин в България.
„От самото си създаване до сега GombaShop е насочена изцяло към малкия и средния бизнес и основната цел на компанията е да предоставя възможност за лесен и безрисков старт на електронен магазин“, обяснява управителят GombaShop Георги Костов и допълва: „Отнемаме от търговците тежестта на „софтуерната експертиза“, за да им дадем възможност да се фокусират върху маркетинга и продажбите, това е основната причина, която прави нашата платформа толкова търсена“, казва Костов.
Моментът се оказва правилният и въпреки многото препятствия софтуерното решение постепенно набира популярност.
В началото на 2020 г. пейзажът на електронната търговия в България вече е коренно променен. Обемът на B2C сделките е почти 900 млн. евро, а бизнесът в интернет заема около 2% от БВП на страната. Логистичните компании са с изключително добре развита инфраструктура. Пазарът предлага редица софтуерни решения за управление и автоматизация на бизнес процесите в електронна среда. Възможностите за приемане на електронни разплащания са десетки. Дигиталният маркетинг е все по-достъпен, а маркетплейсите дават на търговците допълнителни възможности за продажби.
Електронната търговия и пандемията
В тази ситуация на добре развита екосистема и възможности за стартиране на онлайн бизнес се оказват българските търговци в момента на първия локдаун през пролетта на 2020 г.
Управителят на GombaShop споделя, че често му задават въпроса, как се отрази пандемията на бизнеса му? „Аз искам да поставя акцента върху това как се отрази GombaShop върху бизнеса на много офлайн търговци у нас и с какво ние като софтуерна компания успяхме да помогнем на тези предприемачи да съхранят (а защо не и да надградят) постигнатото в условия на невъзможност да работят по традиционно установения начин“, обяснява Костов.
Изглежда, че сред всички лоши новини все пак има и една добра – технологичните компании са подготвени и ускорената дигитализация може да се случи. „Първите 2–3 месеца бяха хаотични. Търсенето на нашата платформа нарасна неимоверно и в рамките на 50 дни увеличихме клиентите си с бройки, съответстващи на годишни периоди от преди появата на пандемията“, споделя още управителят на GombaShop.
След първоначалния шок пазарът започва да се адаптира към новите реалности и все повече бизнеси изграждат хибридни модели на работа, съчетавайки търговия във и извън интернет.
Почти две години по-късно статистиките са красноречиви. Обемите за 2021 г. в България надхвърлят 2,5 млрд. лв. по прогнозни данни на Българската е-комерс асоциация, като над 50% от тях се реализират от малки и средни търговци. Важно е да се уточни, че много силни до 2020 г. отрасли, като туризъм, транспорт и забавление, претърпяха драматични спадове, докато покупките на стоки и храни реализираха експоненциален ръст.
От GombaShop споделят, че общият оборот от продажби, реализиран от над 2000 търговци, които имат магазин, базиран на техния софтуер, е над 110 млн. лв. Това е около 10% от пазара в България в този сегмент.
Има ли шанс по-малкият бизнес в интернет?
Пазарът в интернет е либерализиран според Георги Костов, а механизмите на осъществяване на сделки често отнемат предимствата на големите играчи, давайки шанс на по-малките търговци. Капацитетът и обемите, разбира се, са от значение, но онлайн всеки може да намери своята реализация. Начинът на маркетиране, макар и зависещ от инвестирания бюджет, е достъпен както за малки, така и за големи (нещо, което в традиционните канали като телевизията например не е така). SaaS решенията правят достъпни различни софтуерни инструменти за управление и автоматизация на търговията онлайн. Дропшипинг моделите и логистичните и складовите услуги позволяват реализация на продажби с минимални инвестиции в стока и пространство. Не на последно място каналите за продажба в интернет стават повече и по-разнообразни (социални мрежи, платформи за обяви, маркетплейси, директни продажби и др.), а пазаруващите онлайн непрекъснато се увеличават.
Онлайн търговия 2.0
През последната година сме свидетели на сериозен възход на абонаментните модели и отложените плащания в сектора на е-търговията. Перспективите пред търговците в интернет изглеждат все по-обещаващи. Пандемията ускори процеси, свързани с дигитализацията на бизнесите, и промени начина, по който хората достъпват различни продукти и услуги. Всички прогнози сочат, че независимо от бъдещето развитие в медицински и икономически аспект, създадените инфраструктури и изградените потребителски навици ще останат, гарантирайки устойчивост и ръст на онлайн магазините.
Подобни са и предвижданията на експертите в GombaShop. През 2022 г. платформата ще се стреми да затвърди лидерските си позиции, предоставяйки на своите клиенти още по-лесен и функционален софтуер за изграждане на онлайн магазини. От компанията обещават редица нововъведения, свързани с възможности за персонализация, дизайн, както и множество функционалности, предоставящи опции за продажби в различни канали както в България, така и в чужбина. Позиционирането на европейски пазари също остава приоритет.
Текстът е публикуван в бр. 2 на списание "Мениджър", който е на пазара
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.