Как всъщност работи търсачката на Google + 5 съвета полезни съвета
Google е универсална отправна точка за всички към богатството на интернет, където ежедневно се извършват милиарди търсения по интереси, новини, географски локации и др. Предмствата на тази вездесъща и лесна за употреба платформа са очевидни. От друга страна, търсенето в Google предоставя връзки със съдържание, написано от известни или неизвестни автори, които може или не могат да имат познания в тази област, въз основа на система за класиране, която следва или предпочитанията на потребителя, или колективната популярност на определени сайтове.
С други думи, алгоритмите на Google могат да накажат истината за това, че не е популярна.
Системата за класиране на Google Search разполага с част от секундата, за да сортира стотици милиарди уеб страници и да ги индексира, за да намери най-подходящата и (в идеалния случай) полезна информация.
Някъде по пътя обаче понякога се допускат грешки. И ще мине известно време, преди тези алгоритми да станат сигурни - ако изобщо някога стане така. Дотогава какво можете да направите, за да сте сигурни, че не получавате противоречива, неактуална или направо опасно невярна информация?
Един въпрос, милиони отговори
Съществуват около 200 известни фактора, по които даден уебсайт се анализира и класира от алгоритмите на Google. Някои от основните са:
►конкретните ключови думи, използвани в търсенето
►значението на ключовите думи
►уместността на уеб страницата, оценена от алгоритъма за класиране
►„качеството“ на съдържанието
►използваемостта на уеб страницата
и специфични за потребителя фактори, като тяхното местоположение и данни за профилиране, взети от свързани продукти на Google, включително Gmail, YouTube и Google Maps.
Изследванията показват, че потребителите обръщат повече внимание на по-високо класираните резултати на първата страница. Успоредно с това има известни начини да се гарантира, че уебсайтът ще стигне до първата страница. Едно от тях е „оптимизацията за търсачки“, която може да помогне на уеб страница да изплува в най-добрите резултати, дори ако съдържанието ѝ не е непременно качествено.
Другият проблем е, че резултатите от търсенето в Google понякога са различни за различните хора, дори ако имат една и съща заявка за търсене. Резултатите са съобразени с потребителя, който извършва търсенето. Опасностите от това – особено когато темата е от спорен характер - са очевидни.
Персонализираните резултати от търсене създават алтернативни версии на потока от информация. Потребителите получават повече от това, с което вече са се ангажирали (което вероятно е и това, в което вече вярват).
Това води до опасен цикъл, който може допълнително да поляризира възгледите на хората и в който повече търсене не означава непременно приближаване до истината.Довършителни работи
Въпреки че Google Search е брилянтна търсачка, тя също е в процес на постоянна разработка. Google непрекъснато се занимава с различни проблеми, свързани с нейната производителност.
Едно голямо предизвикателство е свързано с обществените пристрастия по отношение на расата и пола. Например, търсенето на изображения в Google за „шофьор на камион“ или „президент“ връща изображения на предимно мъже, докато „модел“ и „учител“ връщат изображения предимно на жени.
Въпреки че резултатите може да представляват това, което е било вярно в исторически план (като в случая с мъже президенти), това не винаги е същото като това, което е вярно в момента – да не говорим за представата на света, в който искаме да живеем. Преди няколко години Google трябваше да блокира своите алгоритми за разпознаване на изображения да идентифицират „горили“, след като започнаха да класифицират изображения на чернокожи с термина.
Друг проблем, подчертан от здравните рабботници и лекарите, се отнася до хората, които се самодиагностицират въз основа на симптомите. Смята се, че около 40% от австралийците търсят онлайн за самодиагностика и има около 70 000 търсения, свързани със здравето, извършвани в Google всяка минута. Това също създава опасни прецеденти, особено в годините на пандемията от COVID-19.
Това може да има сериозни последици за тези, които неправилно тълкуват информацията, намерена чрез „Доктор Google“ – да не говорим какво означава това в разгара на пандемия, белязана от фалшиви новини и конспиративни теории. Google предостави изобилие от дезинформация за COVID, свързана с нерегистрирани лекарства, фалшиви лекарства, ефективност на маските, проследяване на контакти, блокиране и, разбира се, ваксини. Според едно проучване приблизително 6000 хоспитализации и 800 смъртни случая през първите няколко месеца на пандемията в Съединените щати се дължат на дезинформация (по-специално на фалшивото твърдение, че пиенето на метанол може да излекува COVID).
За да се бори с това, Google в крайна сметка даде приоритет на авторитетни източници в резултатите от търсенето си. Но Google може да направи само толкова, за да осигури рационалната рамка на боравенето с предоставяната от търсачката информация.
Всеки от нас носи отговорност да се уверим, че мислим критично за информацията, на която се натъкваме. Какво можете да направите, за да сте сигурни, че задавате на Google най-добрия въпрос за отговора, от който се нуждаете?Как да търсим умно в Google?
В обобщение, потребителят на Google Search трябва да е наясно със следните факти:
1. Google Search ще ви предложи най-високо класираните уеб страници, които също са най-подходящи за вашите думи за търсене. Резултатите ви ще бъдат толкова добри, колкото и вашите термини, така че винаги имайте предвид контекста и как включването на определени термини може да повлияе на резултата.
2. По-добре е да започнете с обикновено търсене и да добавите повече описателни термини по-късно. Например, кое от следните смятате, че е по-ефективен въпрос: „хидроксихлорохинът ще помогне ли да излекувам моя COVID?“ или "за какво се използва хидроксихлорохин?"
3. Качественото съдържание идва от проверени (или проверими) източници. Докато преглеждате резултатите, погледнете отделните URL адреси и помислете дали този източник има голямо влияние или тежест (например правителствен уебсайт ли е?). Продължете този процес, след като сте на страницата, като винаги проверявате за идентификационни данни на автора и източници на информация.
4. Google може да персонализира резултатите ви въз основа на предишната ви история на търсене, текущо местоположение и интереси (извлечени чрез други продукти като Gmail, YouTube или Maps). Можете да използвате режим инкогнито на вашия браузър, за да предотвратите влиянието на тези фактори върху резултатите от търсенето ви.
5. Google Search не е единствената опция и не е нужно просто да оставите получаваната информация на преценката на неговите алгоритми. Налични са няколко други търсачки, включително Bing, Yahoo, Baidu, DuckDuckGo и Ecosia. Понякога е добре да излезете извън филтърния балон на този корпоративен гигант и да потърсите пресечна точка с информация, подадена от другаде.
Автор: Иво Цеков, специално за "Мениджър Нюз"
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.