България падна от върха до дъното в класациите за интернет
Българският сектор на телекомуникациите губи вместо да развива конкурентните си предимства в последните години и това ощетява както развитието на икономиката ни, така и обикновения потребител. Това стана ясно по време на конференцията ecta Country Focus: Bulgaria. На нея бяха обсъдени предизвикателствата и възможностите за развитие на българския телекомуникационен пазар. Конференцията се организира от Европейската асоциация за конкурентни телекомуникации ecta.
„Въпреки че традиционно се гордеем, че сме сред страните с най-добър интернет в света, за съжаление това важеше до 2014 г. След окрупняването на пазара и поглъщането на малките и средни доставчици от мобилните оператори, конкуренцията значително намаля. А резултатът е, че към момента страната ни заема вече незавидното 50-о място в световната класация на Ookla за средна скорост на интернет. България е на последните места и в Европа. Според индекса на Европейската комисия за навлизане на цифровите технологии в икономиката и обществото (DESI), през 2018 година ние сме на 3-то място отзад напред, а през 2020 заставаме твърдо на последно място.“, коментира Невен Дилков, зам.-председателят на Управителния съвет на ecta.
От сравнението на цените и покупателната способност става ясно, че България e сред страните с малко по-евтин фиксиран интернет в сравнение със средното за ЕС. Цените на мобилната услуга у нас са на европейски нива. Още по-интересно е, че в отчета на ITU „The State of the Broadband“ за 2018 г. България и Черна гора са единствените 2 от развитите държави в света, където цената на мобилния интернет е повече от 2% от БВП на глава от населението.
Участниците в конференцията призоваха при предстоящите промени в законодателството да бъде взета предвид гледната точка не само на трите мобилни оператора (с общ пазарен дял при фиксирания интернет над 70%), а и на потребителите и на малкия и средния бизнес.
Анализите на телеком пазара показват, че през последните години забележителен ръст се отчита при пакетните услуги. Най-предпочитани са тези с включена мобилна услуга и те формират 90,7% от общия брой абонати, използващи пакети. Към момента мобилните оператори са единствените, които могат да предложат на клиентите си такъв пакет.
Едновременно с това официалните отчети на мобилните оператори показват, че при някои от тях средният приход на абонат за последните 3 години се е покачил с 22.8%, a броят на абонатите - с повече от 6%. И всичко това е на фона на устойчиво годишно понижаване на общите приходи на телеком пазара в България.
На база на споделения международен опит, премахването на пречките пред ефективната конкуренция е единственото решение за устойчивото развитие на целия сектор.
Конкуренцията у нас в сегмента на мобилния интернет коренно се различава от тази в сегмента на фиксирания достъп. При над 600 активни доставчика на фиксиран интернет в България, има само 3 мобилни оператора със значимо пазарно присъствие, посочиха участниците в конференцията.
„Ако всички доставчици на телеком услуги получат възможност за предоставяне на мобилни услуги, то състоянието на конкуренцията драматично би се променило. Това ще даде не само необходимия тласък в инвестициите, но и ще позволи на повече играчи на пазара да инвестират в нови услуги и по-добро обслужване на клиентите.“, добави Люк Хиндрикс, изпълнителен директор на ecta.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.