Бъдещето - без тютюнев дим!
Нови продукти с потенциално намален риск ще заменят традиционните цигари, казва Джордж Маргонис, генерален мениджър на "Филип Морис България"
- Господин Маргонис, светът от години води непрекъсната битка с тютюнопушенето. Как се отразяват на пазара на тютюневи изделия все по-строгите ограничения?
- Тютюневата индустрия в момента претърпява голяма промяна, която няма прецедент в миналото, и аз смятам, че бъдещето ще бъде бъдеще без дим. Очакванията на обществото и на пълнолетните потребители се променят и ние трябва да можем да отговорим на тях, като осигурим по-добри алтернативи за всички мъже и жени, които в противен случай биха продължили да пушат. Според данни на СЗО днес в света има над 1 милиард пушачи и този брой се очаква да остане непроменен през следващото десетилетие. За да предоставим на тези хора по-добри алтернативи в сравнение с традиционните цигари, преди 10 години ние във "Филип Морис Интернешънъл" стартирахме разработката на бездимни продукти с потенциал за намален риск.
Ясно е, че най-добрият начин всеки от нас да избегне вредата е никога да не започва да пуши или да се откаже от пушенето. Същевременно обаче редица експерти по обществено здраве и регулаторни органи вече приемат, че намаляването на вредата от тютюнопушенето може да се постигне, като в допълнение към мерките за превенция и контрол на тютюнопушенето на пълнолетните пушачи бъдат предложени алтернативи с намален риск. Американската агенция по храни и лекарства и Агенцията по обществено здраве в Англия например посочват, че наред с мерките за превенция и контрол на тютюнопушенето на пълнолетните пушачи трябва да бъде предоставена възможността за избор на по-малко вредни алтернативи в сравнение с продължаване на пушенето. Ние от "Филип Морис" вярваме, че това е правилният път за развитие на компанията и на индустрията като цяло, и сме горди, че сме лидери в изграждането на бъдеще без дим.
- Бихте ли разказали повече за бездимните продукти и защо именно една от водещите тютюневи компании в света - "Филип Морис" - търси алтернативи на традиционните цигари?
- Нормално е да се зададе въпросът защо една от най-големите тютюневи компании в света би загърбила успешния си бизнес модел и би променила изцяло своята визия, като инвестира в нещо ново. Отговорът е прост - както казах, обществото и потребителите се променят и очакват същото и от нас. В глобален мащаб "Филип Морис Интернешънъл" e една от водещите тютюневи компании, а в България ние имаме успешен бизнес благодарение на международно признатите си марки. Но днес компанията ни осъществява най-голямата трансформация в своята 170-годишна история и нашата амбиция и основен приоритет са един ден новите бездимни продукти напълно да заменят цигарите. Ние вярваме, че по този начин можем да намалим вредите от тютюнопушенето, което ще е от полза както за пълнолетните пушачи, така и за цялото общество.
Всички знаят, че пушенето е вредно и води до различни заболявания. Но малко хора знаят, че основният причинител на тези заболявания всъщност е процесът на горене. Никотинът води до пристрастяване, но именно горенето на тютюна формира основно вредните и потенциално вредни вещества, които причиняват заболяванията, а не само никотинът. Отчитайки това, през последните над 10 години ние направихме сериозни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност за по-добри алтернативи за пушачите, при които няма горене. Затова и принципът в основата на нашите революционни продукти е премахване на процеса на горене и заменянето му с метод за стриктен контрол на нагряването на тютюна. Чрез нашата високотехнологична система с прецизен контрол на температурата се намаляват значително концентрациите на вредни вещества, като същевременно се запазват вкусът на тютюна и доставянето на никотин, които потребителите търсят. За да се постигне обаче намалената вреда за пушачите, е важно не просто да осигурим наличието на изделия с намален риск, а и тези изделия да бъдат приети от потребителите, които да изберат да преминат на тези продукти. Радваме се, че резултатите от нашите научни изследвания и приемането от страна на потребителите до момента са много обнадеждаващи. От първото представяне на нашите продукти в Япония през 2014 г. досега вече 3,7 милиона пушачи са спрели да пушат и са преминали на нашата нова бездимна платформа, наречена IQOS. До момента регистрираме високи нива на преминаване към новата алтернатива, което е позитивен сигнал, че сме на прав път в усилията си да изградим бъдеще без дим.
- От колко време компанията работи над този иновативен подход и каква научна експертиза и инвестиции са ангажирани в процеса?
- Нашите първи научни опити да произведем продукти с потенциал за намален риск започват още преди 10 години в Швейцария. Оттогава сме инвестирали над 3 млрд. долара в научноизследователска и развойна дейност за тези бездимни продукти и 1,5 млрд. долара в нови производствени мощности. В нашите два научноизследователски центъра в Швейцария и Сингапур по разработката на тези алтернативи работят повече от 430 научни експерти, които прилагат многостепенна научна програма по модела на програмите, прилагани във фармацевтичната индустрия. Провеждането на толкова комплексна научна работа за разработването на нови продукти и представянето є на многобройни научни конференции по света е истинска революция за тютюнева компания. А и резултатите до момента са наистина обещаващи. Но ние си даваме сметка, че научните изследвания изискват време. Наясно сме и че прозрачността и независимата външна проверка са много важни както за нас, така и за институциите и потребителите. Затова всички наши научни данни и резултати са публикувани на нашия уебсайт и са предмет на над 200 научни публикации с експертен преглед. Ние насърчаваме независимата проверка на нашите данни, включително и от българските учени. Прилагаме иновативни технологии и методологии за оценка и имаме хиляди регистрирани патенти, което нарежда "Филип Морис" като единствена тютюнева компания сред 100-те компании с най-много регистрирани патенти.
- Кога да очакваме новата алтернатива на пушенето в България?
- Днес България е една от 32-те държави, където вече се предлага първият бездимен продукт IQOS. Силно вярвам, че визията за бъдеще без дим може да стане реалност в България, тъй като хората тук ми изглеждат много любознателни по отношение на науката, иновациите и новите технологии и българите трябва да се гордеят с това.
*Интервюто е публикувано в сп. "Мениджър" със съдействието на "Филип Морис България".
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.