Каталуния въведе данък CO2 за автомобили

Каталуния въведе данък CO2 за автомобили

Четири години след одобрението на мярката, от следващия ноември правителството на Каталуния ще започне да събира т. нар. "данък за въглероден диоксид" - нов данък в Испания, с който всяка година ще се облагат собствениците на най-замърсяващите превозни средства (автомобили, микробуси и мотоциклети), пише испанският ежедневник El Pais.

Данъкът е прогресивен (който произвежда най-много емисии, плаща повече) и по предварителни изчисления ще засегне 2,3 милиона превозни средства и ще генерира приходи от 67 милиона евро през първата пълна година. Парите ще отиват за "климатичен фонд" и за финансиране на "мерки за опазване на биологичното разнообразие".   

"Това е добър знак, който ни показва пътя, но не мисля, че това ще има значително въздействие върху намаляването на емисиите", казва Джорди Рока, професор по икономика в Университета на Барселона. 

Налогът беше въведен в Закона за изменението на климата, одобрен от каталунския парламент през 2017 г., но седем месеца по-късно той беше временно спрян след обжалване от правителството на Мариано Рахой. Държавата счита, че данъкът се е припокрил с данъка за регистрация, който вече се начислява върху най-замърсяващите автомобили въз основа на грамовете въглероден диоксид, които отделят на изминат километър.

Разликата е, че докато с данъка за регистрация собствениците плащат само за прекомерно замърсяване веднъж [когато купуват превозното средство], с новата каталунска ставка те ще го правят всяка година. Освен това е новост, че всички приходи отиват за финансиране на наскоро създадена Служба за изменение на климата. Конституционният съд отмени спирането си през 2018 г., след като отхвърли аргументите на централния изпълнителен орган, пише изданието.

Каталунското правителство избра прогресивна ставка, при която тези, които замърсяват най-много, плащат най-много. През тази първа година автомобилите и мотоциклетите, които замърсяват повече от 120 грама на километър, и микробусите, които надвишават 160 грама, ще започнат да плащат. Първоначалните изчисления показват, че собствениците на леки автомобили, които замърсяват между 120 и 140 грама на километър, ще трябва да платят средно 8,8 евро. Тези, които замърсяват между 140 и 160 грама на километър, ще трябва да платят 17,8 евро и 38 евро за тези, които го правят между 160 и 200 грама. Най-замърсяващите (тези, които надвишават 200 грама на километър) трябва да платят 96 евро.

Вземайки предвид тези скали и сегашния автопарк в областта, правителството изчисли обща средна стойност, при която всеки собственик на замърсяващ автомобил ще плаща около 35 евро годишно. Въпреки че това изчисление може да бъде подвеждащо, тъй като колебанията в сумата, която трябва да се плати между автомобил, който замърсява малко, и друг, който замърсява повече от 200 грама, са значителни, отбелязва изданието. 

Що се отнася до мотоциклетите, изчисленията на правителството показват, че автомобилистите с превозни средства, които замърсяват повече от 120 грама, ще плащат средно 26,5 евро. И шофьори на ван, които надвишават 160 грама около 21 евро. Историческите автомобили и линейки, както и служебните превозни средства и тези, пригодени за хора с намалена подвижност, ще бъдат освободени от този данък. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 23 ноември. Имен ден празнуват Александър, Александра, Сашо
Борисов с предложение към ПП-ДБ: Атанас Атанасов да бъде председател на НС, той - премиер
Скуката – тайната съставка на успеха
Тръмп назначи бивш експерт на Сорос за министър на финансите и някогашен футболист за градоустройството
Lexus отбелязва 25 години от „December to Remember“ с носталгични реклами
Цитат на деня
Шефът на OpenAI Сам Алтман спечели само 76 хиляди долара за миналата година, имението му е за 27 млн.
The Washington Post: Генералният секретар на НАТО предвижда да обсъди с Тръмп решение за войната в Украйна