Стоте най-големи военни компании в света продали оръжия за близо $420 млрд.
Обемът на продажбите на оръжия и военни услуги на 100-те най-големи компании във военно-промишления сектор в света е нараснал с 4,6% през 2018 година като е достигнал 420 млрд. долара. Това отчита новият годишен доклад на Стокхолмския международен институт за изследване на проблемте на мира (SIPRI). В един по-голям мащаб, от 2002 до 2018 година обемът на търговия с оръжие се е увеличил с 47%.
80 компании от Топ 100 са базирани в САЩ, Европа и Русия. От останалите 20, 6 са базирани в Япония, 3 в Израел, 3 в Индия и 3 в Южна Корея, 2 в Турция и по 1 в Австралия, Канада и Сингапур. Най-голям дял на глобалния пазар на оръжие държат САЩ - 59%, а първите 5 места в съставения от организацията Топ 100 на най-големите търговци на оръжия се държат от американски компании, начело с Lockheed Martin с общ обем на продажбите от порядъка на 148 млрд. долара (35% от общия обем продажби).
Ключово събитие във военната промишленост на САЩ през 2018 е растящата тенденция към консолидация в сектора. Така например, две от пет от водещите американски компании –Northrop Grumman и General Dynamics, направиха сделки за придобивания за милиарди. Американските компании се готвят за нова програма за модернизация на въоръжението, която бе обявена още през 2017 година от президента Тръмп. Големите американски компании се стремят към окрупняване, за да имат възможност да произвеждат системи за въоръжение от ново поколение и да разполагат с повече възможности за сключване на нови договори с првителството на САЩ.
Съвкупният обем продажби на 27 европейски компании, влизащи в рейтинга Топ 100 на SIPRI леко нараства през 2018 и съставлява $102млрд. Продажбите на оръжия на компаниите, базирани във Великобритания са отбелязали спад с 4.8%, до $35.1 млрд., и въпреки това, остават най-високи в Европа- 8,4% от общия обем. Втори в Европа е френският военно-отбранителен сектор, със съвкупен обем продажби на оръжия от $23.2 млрд. Франция отбелязва ръст, обусловен главно от 30-процентното увеличение на продажбите на производителя на бойни самолети Dassault Aviation и държи 5,5% от общия обем продажби.
Четири немски компании също са в рейтинга, като при техния съвкупен обем се забелязва спад от 3,8% в продажбите за миналата година.
Десет руски компании пък държат 8,6% от общия обем продажби, което се равнява на 36,2 млрд. долара. Сравнено с 2017г. руските оръжейни производители и търговци губят 1,1% от пазарния си дял, което авторите на доклада обясняват с увеличаването на продажбите от страна на американски и европейски компании. Значителен ръст се отчита отчита при турските оръжейни компании, което експертите обясняват със стремежа на Турция да модернизира отбранителната си промишленост. В доклада няма данни за една от най-големите икономики в света към момента - китайската.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.