Триатлонът - новият "голф" за бизнеса
Калоян Илиев е регионален финансов директор за Югоизточна Европа във водеща научнa и технологична компания в областта на здравеопазването, науката за живота и производствени решения. Той отговаря за 10 страни в региона. Управлява стотици милиони евро приходи и десетки милиони бюджет, както и екипи от хора във всички страни. Член е на УС на Българската асоциация по триатлон. Калоян е на 33 години и е баща на дъщеря на 1 година. Вярва, че децата трябва да бъдат научени от малки, че движението, спортът и активният начин на живот не са просто слогани от рекламна кампания на здравна организация, а реален фактор за успешен и щастлив живот.
- Триатлонът - новият голф в бизнес средите. Това сравнение се появява все по-често в интернет пространството, но някак е трудно да си представим, че аматьори ще заменят спокойния спорт голф с доста по-тежкия физически триатлон. Какви хора от бизнеса се насочват към триатлона?
- На пръв поглед двата спорта нямат нищо общо, но в същото време имат и много прилики. Като начало голфът вече не адресира новите изисквания към спорта на модерните мениджъри. Това, което те искат от спорта, е да ги държи в добра форма и да е здравословен. В същото време триатлонът привлича бизнеса с няколко важни характеристики. Това е ексклузивен и скъп спорт. Изисква закупуване на голям брой оборудване, отнема много време и макар да е индивидуален спорт, обикновено всеки състезател членува в клуб. Триатлонът става все по-популярен, както в световен мащаб, така и в България.
Състезанията от веригата IRONMAN и Challenge, които имат около 100 старта в годината, предлагат слотове за участие на 2500-3000 състезатели. В някои случаи местата свършват само за няколко минути, а таксата за участие започва от 500 евро. В България спортът също набира все повече последователи, над 2000 са атлетите, практикуващи го и все по-често чувам за триатлон в различна бизнес и лична среда. Професионалните атлети вече са над 500 във всички възрастови групи от 6-годишни до мъже и жени, като за сравнение миналата година бяха малко под 200.
Профилът на любителя триатлет е мъж между 30-60 години, въпреки че в последно време все повече дами също се занимават с този спорт. Практикуващите триатлон са с високо образование, висок доход и с добра способност за управление на времето си. На пръв поглед спортовете плуване, колоездене и бягане не предполагат големи разходи, но това е погрешно мнение. Като професионалист във финансите ще дам и малко повече информация в цифри и проценти. Разходите за триатлон могат да надхвърлят 100 000 лв. Годишната карта за плуване и фитнес е около 1000 лв., оборудването за плуване също може да достигне над 2000-3000 лв. Само за пример, един неопрен може да струва 1400 лв. Бягането може би изисква най-малко разходи, но отново маратонките варират от 100 лв. до 600 лв. и в зависимост от тренировъчния план, може да се сменят 2-3 пъти в годината. Колоезденето е дисциплината, в която може се развихриш и да покажеш статус. Цената на велосипеда може да достигне и над 20 000 лв., а понякога имаш нужда от 3 различни вида. Каската е около 1000 лв. , обувките за колоездене 1000 лв. и още много други аксесоари на обща сума около 4000-5000 лв. Но накрая най-скъпият ресурс остава времето. В зависимост от дисциплината, в която се състезаваш, подготовката може да изисква от 6 до 30 часа на седмица.
- Какво дава триатлонът на хората от бизнеса, което не могат да получат от други спортове?
- Приликите между триатлона и бизнеса са изключително много. Триатлонът е спорт за издръжливост, като състезанието може да продължи над 10 часа и всичко може да се случи, затова е важно да имаш правилната подготовка, баланс в тренировките между трите различни спорта и успешна дългосрочна стратегия. Тези качества са изключително важни и в бизнеса, в семейството, в живота. Човек трябва да изгради успешна дългосрочна стратегия, да се адаптира към променящата се среда и да има възможността да взема бързи решения под стрес. Дисциплината и последователността са другите изключително важни качества, както в спорта триатлон, така и в бизнеса. Балансът между тренировките, работата и семейството е ключов за успешното представяне във всяко поприще. Както в спорта, така и в бизнеса, екипът е основополагащ за успешното представяне. Дори и понякога да си сам на арената на спорта или бизнеса, зад теб има цял екип от хора, с които трябва да си изградил доверие и да си работил дълго, преди да дойде ключовият момент, в който да покажеш какво си създал. Хората харесват атлетите, защото имат мечти и ги следват. Същото е и в бизнеса. Екипите и партньорите харесват лидери, които имат мечти, следват ги и успяват да запалят тези около себе си.
- На първото голямо състезание тази година, организирано от БАТ в Бургас, ще има за първи път състезание за корпоративни щафети. Какви са предимствата, за които спортуващите хора от бизнеса е добре да научат?
- Благополучието (физическото и психичното здраве) на служителите става все по-важен фактор за всеки един работодател, особено във времена на предизвикателства, в които живеем днес. Инвестициите в такъв тип програми отбелязват неколкократен ръст през последната година, тъй като те спомагат за подобряване здравето на служителите, увеличават продуктивността и ангажираността им. В крайна сметка това е правопропорционално свързано и с резултатите на компанията.
Триатлонът е привилегирован спорт, тъй като състезанията се провеждат изцяло навън и рисковете, свързани с коронавирусната инфекция са максимално лимитирани. Бизнесът ще може да излъчи един или няколко отбора, които ще се състезават на щафетен принцип, като ще има плувец, колоездач и бегач. Това ще даде възможност за сплотяване на екипа, мотивиране на служителите, забавление и не на последно място ще предостави възможност на хората от бизнеса да обменят опит и да общуват в неформална среда.
Регистрацията за корпоративните щафети е отворена на www.burgas.triathlon.bg и www.plovdiv.triathlon.bg до края на месец май, а самите състезания ще са в кратки дистанции, изпълними от повечето хора и ще предложат незабравими преживявания в Морската градина в Бургас и на Гребната база в Пловдив.
- Във вашата лична история как се движи интересът ви към спорта в рамките на бизнес кариерата ви - има ли занимания, които сте променяли, адаптирайки се към ангажиментите си?
- “Anything is possible” или “Всичко е възможно” - това е мотото на най-трудното и дълго състезание в рамките на един ден IRONMAN. Това е мотото, с което се припознавам и аз. В зависимост от графика, построявам и тренировъчната си програма, като има седмици, в които ми се налага да тренирам над 20 часа. Понякога тренирам много рано сутрин, понякога в обедната почивка - отскоро имаме и бягаща пътека в офиса. Случвало се е по време на телеконферентен разговор да бягам на нея. Може би най-фрапиращите ми тренировки бяха, когато ми се налагаше да пътувам по-често в региона. Тогава съм правил клекове и лицеви опори в самолета. Триатлонът е история за човешките възможности, за ограниченията, които умът ни поставя, а реално можем много повече, отколкото мислим и е само въпрос на воля да го покажем на себе си и на околните, за да ги мотивираме.
Продуктивността в работата и в живота е уравнение, включващо не само броя часове труд в офиса, а броя и разнообразието от дейности, които съпътстват ежедневието. Сред тях най-основните са спортът, семейството и приятелите. Човек трябва да отделя време и да приоритизира и тези елементи, за да може да е креативен, уверен и щастлив.
- Как бизнесът от своя страна може да помогне на триатлона?
- Всеки бизнес иска да добави допълнителна стойност към своя бранд и да покаже своята социална отговорност към обществото. Триатлонът предоставя уникална възможност в това отношение. Спортът е един от най-бързо развиващите се в световен мащаб. България следва тази тенденция, както в професионален, така и в любителски план. Триатлонът влиза в семейството на олимпийските спортове през 2000 година в Сидни и това допълнително подпомага развитието му, като той е един от най-гледаните олимпийски спортове на живо.
Българската асоциация по триатлон изповядва принципи на прозрачност, етичност и е силно фокусирана върху привличането на максимално много деца, които да започнат да тренират. Много водещи международни и български компании припознаха принципите и плановете за развитие на БАТ и подкрепиха асоциацията. Това са компании като Уника, Мерцедес, Модис, Кортева, Девин, Asics, КЦМ 2000, Remixshop.com, Smile Credit и други.
Подкрепата на бизнеса може да бъде в различен тип инициативи, които сме заложили за 2021 година или в дългосрочна перспектива. Стипендията „Млад триатлонист“, насочена към талантливи деца и подрастващи с цел подпомагане на техния тренировъчен цикъл и закупуване на оборудване, е една от възможностите бизнесът да се включи, като има и много силно изразен социален елемент. За първа година сформирахме национален отбор, който ще представя страната на балкански, европейски и световни купи, като целта ни е в следващите два олимпийски цикъла да имаме представители и на олимпийски игри. За подготовката на този отбор сме планирали тренировъчни лагери и сме поканили професионален треньорски екип от Испания. Тази година организираме две мащабни държавни първенства в Морската градина на Бургас, на 26-27 юни, и в Пловдив - Гребен канал на 10-11 юли. Очакваме да се включат над 500 души, надяваме се вече да има възможност да бъдат подкрепени от възторжена публика. Ще присъстват официални гости от общините, Министерството на младежта и спорта, Българския олимпийски комитет и Американското посолство.
- Вие сте активно спортуващ, доста ангажиран човек от бизнеса, който подпомага про боно работата на БАТ. Как се намира баланс "в бягането на толкова много и различни писти", ако добавим и семейството?
- Цял живот се занимавам със спорт. Още от ученическите си години играех волейбол в Лески, след което продължих да спортувам активно, опитвайки много различни спортове, като фитнес, плажен тенис, плуване, колоездене и бягане, докато открих новата си страст триатлона преди 5 години. Имам големи лични амбиции в този спорт от гледна точка на състезателна кариера. Тази година ще участвам на Европейското първенство на IRONMAN във Франкфурт, Германия и се надявам да съм първият българин, спечелил квота за Световното първенство в Кона, Хавай.
[[{"fid":"373916","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1360,"width":2040,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Именно семейството е мотиваторът да започна да се занимавам с развитието на този спорт в България. Може би повратният момент беше раждането на дъщеря ми. В момента, в който станах баща, целите и приоритети ми доста се промениха. Те вече не са само индивидуални, свързани с моето лично представяне, но дори точно обратното. Развитието на този спорт и клубовете в страната допринасят да отгледаме едно по-здраво поколение деца и подрастващи. Заседналият начин на живот в работата, онлайн училището, електронните игри, са в основата на чумата на нашето съвремие, а именно метаболитният синдром и диабета. Няма как да избягаме от екраните, защото това е бъдещето, но има как да ги съчетаем с активен спорт, който да ни балансира.
Не само аз, но целият Управителен съвет на БАТ работим про боно. Всички сме хора от бизнеса и знаем че е много по-важно да създаваш, отколкото да притежаваш. Носи ни огромно удовлетворение и не може да се бъде измерено с парично възнаграждение.
"Мениджър Нюз"
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.