Какво ще се случи с живота ни, ако сме извън ЕС?

Какво ще се случи с живота ни, ако сме извън ЕС?

Потребителски стоки, самолетни билети, телефони и какво ли още не ще поскъпне, ако България не е член на ЕС. Само токът евентуално ще е по-евтин. Това показва проверка на “24 часа” по повод думите от вицепремиера Томислав Дончев да има “Ден без ЕС”.

Ако този ден е утре, то нискотарифните компании няма да летят до София. Защото липсват двустранни договори между държавата, в която са базирани, и България. Само така една авиокомпания, която се назначаваше за национален превозвач, можеше да изпълнява полети до друга държава, когато бяхме извън ЕС, а цените бяха високи.

Превозвач в същия този ден е натоварил камион и е на митницата. Ще трябва да плати мито и да мине гранична проверка със задграничен паспорт. Той трябва предварително да се е сдобил и с виза. Самата проверка няма да е много по-дълга от сегашната, тъй като и в момента границата минават и хора от трети страни. Но ще се удължи с поне 3-4 минути, което все пак ще доведе до опашки.

Да не говорим, че извън ЕС България беше в черен списък за Шенген и за авиацията и мина време на промени, докато отпаднем от тях.

В този въображаем ден роумингът ще се таксува по старите цени. И вместо да говорим без пари, ще се наложи да плащаме по няколко лева на минута.

А българските студенти, които учат в европейски вузове, ще трябва да плащат такси като за външни държави, които са поне 2-3 пъти по-високи. Ако България не беше член на ЕС и чужденците трябваше да си вадят виза, за да ни посетят, сегашният огромен туристически поток би се свил значително. Причината е, че близо 70% от чуждите туристи у нас са от страни от общността.

До декември 2018 г. България е посетена от 6,8 млн. чужденци от ЕС. Те са оставили за нощувки в хотелите 1,4 млрд. лв., без да се смятат останалите им разходи - храна, развлечения, транспорт и други.

Износът на България към държави от ЕС е двойно по-голям, отколкото към целия останал свят. Например от януари до октомври 2018 г. български фирми са изнесли стоки и услуги за 31 млрд. лв. към останалите 27 държави членки, докато за целия останал свят - за 16 млрд. лв. Не че износът за ЕС ще секне изцяло, ако България не е член на общността, но преди 2007 г. съотношението беше съвсем друго - около половината беше за държави от ЕС, а другата част за трети страни. Измерено в днешни стойности това означава, че вместо 31 млрд. лв., сумата ще падне на 16 млрд. лв.

В областта на околната среда и водите страната щеше да спечели краткотрайно от липсата на строгите европейски регулации по отношение на биологичното разнообразие. Например нямаше да има толкова много защитени зони “Натура 2000” и забавени инвестиционни проекти. Но можеше да се стигне до презастрояване.

За сметка на това у нас нямаше да влязат 1,7 млрд. лв. за оправяне на водоснабдяването из цялата страна по сегашния програмен период, нито близо 2 млрд. лв. за изграждане на десетки депа за депониране на битови отпадъци и пречиствателни станции за битовите води.

Има и няколко бизнеса, които теоретично биха спечелили от това, че България не е в ЕС

В енергетиката няма да е нужно да се купуват квоти въглеродни емисии и тецовете ще правят по-евтин ток. Тогава обаче въздухът ще е по-мръсен. Няма да се съобразяваме с правилата за либерализация на пазара, а тръбата, която ще транспортира газ от “Турски поток”, ще мине безпрепятствено. България си плати членството в ЕС и със затварянето на четирите малки блока на АЕЦ “Козлодуй” и така се лиши от много евтин ток.

Цигари и горива също щяха да се по-евтини, защото нямаше да се спазва задължението за минимални нива на акциза, които сега ЕС налага. Преди влизането ни в Евросъюза кутия цигари например стуваше двойно по-евтино, отколкото е сега.

Но пък идея нямаме колко от аутобаните и жп линиите щяха да бъдат построени, ако това ставаше само с национални пари.

Едни от най-пострадалите ще са българите зад граница

България няма точни данни колко българи в момента живеят и работят в страни от ЕС заради свободното движение на хора. Изчисленията са обаче, че става въпрос за поне 1 млн. души, които в момента работят в други държави от съюза, без за това да им се налага да вземат специални разрешителни или визи. Без правилата на ЕС за свободното движение и правото на труд, тези хора ще трябва да се приберат в България. Това освен всичко друго ще завиши чувствително и разходите на бюджета за програми за заетост, за да бъде намерена работа на тези хора.

Достъпът до лекар извън България също ще бъде чувствително затруднен в деня без ЕС. В момента всеки българин може да ползва лекар навсякъде в ЕС със своята Европейска здравна карта. Тя се издава от НЗОК и с нея медикът от другата държава получава заплащането си чрез внесените в касата осигуровки. Без тази здравна карта обаче ще се наложи всеки да плати сам за лечението си извън България, дори и да е по спешност.

Нашенски Брекзит би облагодетелствал любителите на скъпи покупки в чужбина например, тъй като българските данъчни ще излязат от автоматичния обмен на данни и ще трябва да уреждат получаването на такава информация след двустранни спогодби със съответните държави.

Финансовият ресурс за банките ще поскъпне, тъй като ще бъдем извън зоната на контрол на ЕЦБ. Това означава, че кредитите може да поскъпнат, тъй като ще спрат да получават евтини заемни пари от банките майки. Финансови експерти прогнозираха, че е напълно възможно някои от могъщите финансови групи, които са собственици на банки, да се оттеглят, тъй като те са у нас заради сигурността на двойния надзор - от ЕЦБ и БНБ.

Могат да се оттеглят и други големи чужди инвеститори, защото ще трябва да работят при различни данъчни и счетоводни режими.

Томислав Дончев: Да обясним какво е ЕС, без да звучи скучно

Спонтанно ми дойде идеята за един ден без ЕС, защото израсна поколение, което не помни какво е било преди Европейския съюз, преди еврото и Шенген. Съчетано с това, че е трудно да обясним сложните правила как работят институциите в ЕС, без да звучи скучно.

А понякога недотам честни политици приватизират ползите и в същото време се оплакват в Брюксел и Страсбург.

Идеята е в един ден във всички държави членка да се сложи една табела “Затворено”, защото е ден без ЕС. Да си представим търговците, които трябва да платят мито, когато търгуват с друга държава, защото сме забравили митническите такси преди ЕС.

Или някой да опита да премине между две държави, да го спрат и да му поискат паспорт и виза, само за да му напомнят какво е било. Да си припомним, че за да отидеш от Гърция до Дания, трябваше да се мине през 5-6 гранични контрола.

Казваме, че ЕС стана лош, праща ни мигранти, кара ни да изправяме краставиците, пише десетки страници с регламенти и заради чиновническото говорене постиженията не стигат до хората.

Критиките трябва да ги има, защото ЕС трябва да се променя. Допуснахме Европа да стане скучна, неразбираема. Да, решаваме проблема с мигрантите, с дълговите кризи, правим политики - социални, инфраструктура, но няма цел, която да е толкова дръзка, че да кара хората да се гордеят, че са в ЕС.

Ако сравним БВП на Европейския съюз, той е съизмерим с този на САЩ и Китай. Но не присъстваме в науката. Не искам да гледаме само магистрали и железопътни линии, говоря за космически и нанотехнологии, например. Да изберем нещо, с което да бъдем първи. Имаме икономическия ресурс и интелектуалния капацитет за това.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
Цитат на деня