Един месец в изолация - излизаме по-малко, пазаруваме повече
Как се променя потребителското поведение у нас от началото на пандемията? Днес се навършва точно един месец от въвеждането на извънредното положение в България и налагането на ограничителни противоепидемични мерки. Началото беше белязано от паническо изкупуване на стоки от магазините и презапасяване, но тази вълна бързо отмина. И настъпиха седмици на изолация, които пренаредиха потребителските навици. Свива ли се общият обем на потребление в периода на извънредното положение? Първият български дигитален портфейл, phyre споделя наблюдения от поведението на българските потребители в периода на обявеното извънредно положение. Предоставените от компанията данни изследват консуматорското поведение на активните потребители на приложението през месец март и открояват следните тенденции:
Излизаме по-малко, пазаруваме повече
Нaчинът на живот на българския потребител е силно повлиян от ограничителните мерки и този факт рефлектира най-ярко върху хранителната индустрия - в големите търговски вериги ръстът на средната стойност на покупката е 94%. Навиците на потребителите също обаче търпят изменения. Броят на посещенията на хранителни магазини се е понижил за сметка на обема на трансакциите - наблюдава се спад на разплащанията на физически терминали (12%), но средната стойност на покупката е нараснала с 33%. Компаниите за доставка на храна като Takeaway и Foodpanda са увеличили броя на трансакциите си с 89%.
Компании с най-високи ръстове
Няма особена изненада в данните кои бизнеси успяха да отбележат най-висок ръст в периода на изолация. На първо място, с растеж от 99% в броя на трансакциите са дигиталните стоки и услуги. Изследването на потребителското поведение сочи, че значителна част от този ръст се дължи на абонаменти за електронни игри и конзоли като Xbox и PlayStation. Фармацията е другият бизнес сегмент, чийто ръст не е изненадващ - броят на плащанията в аптеките е нараснал с 37%, сочат данните на phyre.
Кои са най-засегнати от кризата?
Данните на компанията показват значителен спад от 77% в броя транскации на местата за хранене като барове, кафенета и ресторанти. Търговците на дрехи, спортни стоки и аксесоари също са силно засегнати от приемането на кризисните мерки - броят на трансакциите в този сектор е намалял с 80%.
Дигитализация на пазаруването
Все повече бизнеси се ориентираха към онлайн алтернативи за функциониране, а потребителите се възползваха от промяната в името на безопасността си. Голяма част от тях вече избягват допир до кеш, банкомати и ПОС терминали. Това е причината за наблюдаван спад през този период на физическите трансакции с 12%. За сметка на това броят на плащанията в e-commerce сектора е нараснал с над 30%.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.