Светът все повече търси craft напитки

Светът все повече търси craft напитки

България е избрана да бъде домакин това лято на престижния световен конкурс за високоалкохолни напитки Spirits Selection by Concours Mondial du Bruxelles. Защо страната ни е предпочетена пред много други утвърдени производители и как се вписва в модерните тенденции в тази област, разказва Тиери Хейнс, директор на единственият пътуващ конкурс в света Spirits Selection

- След Китай през 2015 г., Мексико през 2016 г., Чили през 2017 г., единственият пътуващ конкурс в света Spirits Selection се завръща в Европа и ще се проведе в България. Защо избрахте страната ни?

- През последните години българската индустрия на високоалкохолни напитки претърпя огромна промяна. Предлагате страхотни напитки на много високо ниво. Малцина знаят, че България е преди всичко производител на високоалкохолни напитки и произвежда 180 милиона литра алкохол годишно в сравнение със 120 милиона литра вино на година. Една от основните цели на Spirits Selection by Concours Mondial du Bruxelles е да запознае членовете на межународното жури с нови производители и с автентични напитки.

Ракията е традиционна за Балканите напитка, с дългогодишна история, и е националната напитка на българите. Но извън Балканите за тази категория се знае малко. В света се наблюдава тенденция към по-голямо потребление на “craft” напитки – на по-малки производители и занаятчии, в ограничени количества, но с високо качество. Потребителите искат да знаят какво пият, откъде идва, кой го произвежда...В известна степен производителите искат да се върнат към корените си. Те се обръщат отново към продукти с история и наследство и неподправено усещане за мястото, на което са направени. България може да предложи всички тези неща. Провеждането на Spirits Selection в България е отлична възможност светът да открие ракията. Интересно е, освен това, че домашно произведената ракия все още е много популярна и позволена от правителството в България. Традиция, която е изчезнала в много от западните страни.

- Кога ще се проведе конкурсът? Каква е програмата му?

- По време на 4-дневната програма членовете на журито на Spirits Selection ще имат възможност да научат повече за произхода и традициите в производството на българска ракия, да посетят местни производители, да разговарят с тях за производствения процес и, разбира се, да опитат българска ракия и други високоалкохолни напитки.

Дегустациите са от 21 до 23 август 2018 г., до обяд. Посещенията на местните производители са планирани за следобедите на всеки един от тези три дни. Преди Конкурса, на 20 август 2018 г., ще има няколко майсторски класа за членовете на международното жури и за представители на българската високоалкохолна индустрия. Сред темите, които ще се обсъждат, са: “Влиянието на вида бъчва върху oтлежаването на високоалкохолнитe напитки”, „Дефекти при високоалкохолните напитки“, „Дегустация на емблематично уиски от цял свят“ и др. Разбира се, ще има и няколко майсторски класа за българската ракия и дегустация на българска ракия. Българските производители са поканени да вземат участие в тези майсторски класове.

За онези от членовете на международното жури, които искат да научат повече за българската индустрия на високоалкохолни напитки и за българската история и култура, ще има разширена програма с посещения на производители и туристически забележителности в централната и източна част на България.

- Кои от световните тенденции при производство и консумация на високоалкохолни напитки наблюдавате в България?

- Една от тях вече споменах - очакваният огромен ръст на всички пречистени напитки, направени с голяма майсторство (т.нар. craft напитки). Устойчивостта в производството е друга водеща световна тенденция. В момента craft тенденцията засяга най-високия клас напитки, но ще се окаже важна и за всички останали. Потребителите предпочитат продукти с дългогодишна история и наследство и с неподправено усещане за мястото, на което са произведени. Те търсят нещо различно. С все по-голям ентусиазъм избират именно такъв тип продукт (доказва го посещаемостта на различни високоалкохолни изложения, включително специализирани изложения за ракия, каквото вие направихте миналата година). Интересът към по-малки производители и към произведени в определени региони напитки расте.

България трябва да „яхне вълната“ на тази craft тенденция и да подкрепи това с подобаваща комуникация. Няма съмнение в дългогодишното наследство при производството и консумация на ракия, но, за да има ракията по-голяма видимост и извън България, комуникацията е първата най-важна стъпка.

-  Какви са ползите от Spirits Selection за страната ни и за българските производители?

- Една от основните цели на Spirits Selection by Concours Mondial du Bruxelles е да запознае международните съдии с нови региони и автентични местни спиртни напитки. Членовете на международното жури ще открият историческото и културно наследство на Пловдив и България и със сигурност ще разкажат за него в своите публикации. Целта на Spirits Selection е да рекламира по света региона-домакин и местните партньори в организацията на конкурса.

Провеждането на Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles в България тази година е отлична възможност за представяне на българската високоалкохолна индустрия пред световни лидери на мнение, вносители и дистрибутори, които участват в това 4-дневно събитие тук. Българските производители трябва да се възползват като участват масово в Конкурса, в мастъркласовете, в посрещането на международното жури в своите производствени бази, в дегустациите на български напитки...Очакваме активно участие от тях, защото ползите са наистина неоспорими.

-  А ползите за крайния потребител?

- Една от целите на Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles е да помогне на крайния потребител да се ориентира при избора си и да му предостави гаранция за качество.

На един изключително конкурентен пазар потребителите са нерядко озадачени и объркани, а понякога дори обезкуражени, когато трябва да избират сред множество продукти и марки. Да се спрат на една напитка от рафта в магазина е меко казано предизвикателно. Стикерите с медал от Конкурса дават гаранция особено на онези, които не са опитвали преди даден продукт или нямат опит с дадена марка.

- Какво е Вашето мнение за високоалкохолните напитки, произведени в България?

- Гроздовите ракии имат същото качество като хубавите брендида, произведени в други части на света. И това се доказва например от Grand Gold медала, който миналата година присъдихме на „Черноморско злато“.

Неотлежалите (свежи) ракии от дюля, круша, синя слива, кайсия и др. са много фини, ароматни и комплексни напитки. Има толкова много плодове, от които се прави плодова ракия, че трудно се правят обобщения!

По време на последното си идване тук опитах и интересно уиски. Вашето Black Ram уиски получи Златен медал от Spirits Selection миналата година, в една доста конкурентна категория. Доказателство за качество!

- Очаквате ли българската ракия да получи отличие през 2018 г.?

- Spirits Selection е справедлив и взискателен конкурс и процесът на оценка е много строг. Всеки производител регистрира в този ежегоден конкурс своите най-добри напитки, така че това е надпревара на високо ниво. Гроздовите ракии се състезават с бренди високо качество от други краища на света. Другите плодови ракии се оценяват на едно с плодови дестилати от цял свят.

Ракията е дълбоко вкоренена в традициите и културата на Балканите и е национална напитка на българите. Но извън този регион за тази категория се знае много малко. Конкурсът ще предостави отлична възможност на членовете на международното жури да открият тази традиционна българска напитка.

Бихме искали тази година повече производители на ракия от България да участват активно и да регистрират своите най-добри продукти. И ако това стане, е възможно да се очаква повече от един медал за различните видове ракия.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Цитат на деня