"Пазар и регулации": Практическите аспекти на прилагането на REMIT II
През май влезе в сила т.нар. REMIT II - европейският регламент относно интегритета и прозрачността на пазара на едро с енергия. В българското национално право разпоредбите, касаещи REMIT II, са записани в Закона за енергетиката, където е разписана процедурната рамка, както и се дават правомощия на КЕВР да установява и санкционира нарушения. Интересното за REMIT II е, че той се базира на сходна регулация, която се прилага по отношение на финансовите пазари и на материята на конкурентното право. Това сподели Боряна Шотекова, съдружник в адвокатско дружество „Андрей Делчев и партньори" по време на Първата международна енергийна конференция "Пазар и регулации", която списание "Мениджър" организира днес.
"Основната материя на REMIT II засяга пазарите на енергия на едро. Продуктовият обхват на REMIT II се отнася до електрическата енергия, природния газ, включително втечнения природен газ. Основото за приложението на регламента е дали се извършва търговия с енергийни продукти на едро. Търговията може да се извършва борсово и извънборсово, и обхваща договори и деривати за доставка на електроенергия в Европейския съюз или които могат да доведат до доставка в ЕС в резултат на единното свързване на пазарите "Ден напред" и в рамките на деня. Това изискване е ново и въведено с REMIT II. Също така се покриват договорите и дериватите, свързани с пренос и съхранение. По отношение на географския обхват е от значение дали се търгуват само енергийни продукти на едро, така както са дефинирани в регламента. Тоест, търговията може да се извършва в страни извън ЕС, но е важно доставката да е за страни от ЕС. В българското законодателството процедурните правила при нарешния са разписани в Закона за енергетиката като едно проучване може да бъде образувано или по инициатива на комисията, или по сигнал", добави Шотекова.
Санкциите могат да достигнат до 10% от общия оборот на предприятието за предходната година, като с с новия REMIT II се въвеждат задължението тези санкции да достигнат дори до 15%. Тя отбеляза, че има предизвикателства при съдебната практика, защото много от решенията се обжалват.
Боряна Шотекова, съдружник в адвокатско дружество „Андрей Делчев и партньори". Снимка: Александър Николов
Регламентът REMIT е създаден през 2012 година и целта му е да се предпази пазара на електроенергия от манипулации от гледна точка защита на интересите на потребителите на електроенергия. Българският регулатор - КЕВР получава сигнали от институции и пазарни участници, които дават информация дали определен пазарен играч е нарушил правилата на регламента и ако се установи такова нарушение, участниците да бъдат санкционирани, разказа д-р Юлиан Войнов, директор на дирекция "Мониторинг и контрол на Регламент (ЕС) 1227/2011 (REMIT)" в КЕВР.
По думите му, има възможност за санкциониране на два вида нарушения - по член 5 за разслояване на поръчки (layering) и за фалшиви поръчки (spoofing), и второто нарушение - използване на вътрешна информация от търговски участници за манипулиране на цените на пазарните продукти и основна категория в това отношение са така наречените "изпрани сделки". В първия регламент се забранява търгуването с вътрешна информация, както и нарушенията на пазарните правила, има и други цели - разкриване на публична информация на пазарните участници и задължава определени институции на пазара да предоставят информация за съмнителни сделки. В България има четири такива компании - ЕСО, БНЕБ, Газов хъб "Балкан" и платформата за независима търговия на газ.
Д-р Юлиан Войнов разказа каква е процедурата, която се преминава от постъпването на сигнал за нарушение до налагането на конкретна санкция, като уточни, че се изисква и разяснение от пазарните участници на тяхното поведение, за да се провери дали наистина става въпрос за пазарно нарушение. Характерно за пазара в цяла Европа от 2012 до 2023 година основните нарушения са манипулация или опит за манипулация на пазара. По-малка част за злоупотреба с вътрешна информация.
"АСЕР е сериозен регулатор, който получава информация за всяка една оферта, която е влязла на борса в ЕС и е довела до някакво действие и влияние на пазара. Става въпрос за 8,3 млрд. транзакции, които постъпват в АСЕР и които се анализират от повече от 17 000 пазарни участници като тази информация се подава от 130 рапортуващи институции към АСЕР. 552 000 сигнала са подадени към АСЕР за нарушения", обясни д-р Войнов.
Той посочи, че България е на четвърто място по нарушния на европейския пазар като огромна част от тях са нарушения на член 5 и член 3 от REMIT - за злоупотреба с вътрешна информация. Нещо повече, разследвали са български участник, който извършва манипулация от рода на layering и spoofing - предлага голям обем количество за продажба на цена с една трета по-ниска от пазарната цена, която до този момент съществува на пазара по отношение на продажбите. В следващия момент пазарният участник, който вижда това драстично намаление на цената, решава, че цената тръгва надолу, защото има твърде голямо предлагане, той пуска оферта, по-ниска от пазарния участник, който манипулира цената. В този момент пазарен участник А купува това количество. В следващия момент пазарен участник Б решава, че ще продаде още малко електроенергия за 1,2 мегавата. Пазарен участник отново купува това количество и след тези сделки участник А изтрива своята оферта, след като вече е напазарувал необходимото му количество на цена с 30% по-ниска от пазарната.
д-р Юлиан Войнов, директор на дирекция "Мониторинг и контрол на Регламент (ЕС) 1227/2011 (REMIT)" в КЕВР. Снимка: Александър Николов
Д-р Нияз Валитов, ръководител на екипа за разследвания по REMIT на Германската федерална мрежова агенция (Bundesnetzagentur) и Александър Давид, главен юридически съветник в същата агенция разказаха за пазарните манипулации по смисъла на REMIT в Германия.
Подобно на България, има екип, който координира европейската дейност и участва в законодателни процеси като ревизията на REMIT. Проверките се фокусират на географско местоположение - в Германия или ако засяга германския пазар или ако е извършено от германска фирма. Нарушенията по член 3 и 5 са обект на резследване от страна на Прокуратурата.
Александър Давид, главен юридически съветник в Германската федерална мрежова агенция (Bundesnetzagentur). Снимка: Александър Николов
Освен докладите, които изготвят, се изисква допълнителна информация и изслушване от страна на участника, обект за извършване на подозрителна сделка относно неговите действия. На база на това разследване случаят или се затваря, или се налага санкция. Интересното в случая е, че ако се стигне до втора инстанция - съответно Федералния съд и там има решение, то решението е окончателно.
Д-р Нияз Валитов, ръководител на екипа за разследвания по REMIT на Германската федерална мрежова агенция (Bundesnetzagentur). Снимка: Александър Николов
Десислава Стефанова, служител по въпросите на политиките в отдела по Пазарна информация и прозрачност в Европейската агенция за сътрудничество на енергийните регулатори сподели какви са новостите с новия регламент при регистрация на пазарните участници, докладването на данни и оповестяването на вътрешна информация.
Новите неща по регламента са:
- за първи път регламентът въведе дефиниции за компаниите, които подават данни на АСЕР;
- относно регистрацията на пазарните участници се разширяват задълженията да се докладват алгоритмични търгувания и предоставянето на директен електронен достъп;
- важното е, че участници на пазара извън ЕС трябва да номинират свой представител в държава членка, в която участникът на пазара е регистриран;
- относно организираните пазари се разширява обхвата и сега има допълнителни задължения към тях да предоставят повече информация и достъп до пълния обсег на данни, които те притежават;
- новата дефиниция включва специално съхранението на електричество и природен газ, както и свързаните пазари, водородът също е в обхвата и втечнения природен газ;
- има два нови портала, които ще бъдат разработени и оперирани от АСЕР;
- има разширение на обхвата на някои от членовете на REMIT, за да обхванат по-широк спектър на финансовите деривати;
- разширени са задълженията за лицата, които организират сделки.
Десислава Стефанова, служител по въпросите на политиките в отдела по Пазарна информация и прозрачност в Европейската агенция за сътрудничество на енергийните регулатори. Снимка: Александър Николов
***
Основен партньор е IBEX.
Събитието се реализира и с подкрепата на Електрохолд , Power Partner Solutions, ВиК Енерджи.
Институционални партньори са Комисия за енергийно и водно регулиране (КЕВР) и Съюз на юристите в България.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.