Български проект полуфиналист в европейски конкурс за социални иновации

Български проект полуфиналист в европейски конкурс за социални иновации

Български проект е полуфиналист в европейски конкурс за социални иновации. Инициативата "Чешмите в България" се класира сред 30 полуфиналисти от над 500 проекта от цяла Европа, борещи се срещу пластмасата за еднократна употреба. 

Проектът представлява интерактивна карта на свободните източници на питейна вода у нас. Той цели да насърчи ползването на чешмяна вода, вместо бутилирана, като по този начин доведе до намаляване на замърсяването с пластмасови бутилки за еднократна употреба. Картата е отворена и се попълва от доброволци. Всеки желаещ може да добави чешма директно върху нея или като изпрати координати на zerowastesofia@gmail.com.

Авторът на "Чешмите в България" - Симона Стилиянова, споделя, че достъпът до питейна вода е основно човешко право и според Световния икономически форум именно недостигът на вода ще бъде най-голямата заплаха, пред която ще се изправи човечеството ни в следващото десетилетие. "Вярвам, че осъзнатото използване на изчерпаемите природни ресурси от бизнеса и потребителите е в основата на решението на проблема", казва тя. 

Един милион пластмасови бутилки с вода се купуват всяка минута по света, по данни на Earth Day network, а за направата на всяка от тях са нужни 3 литра вода и 250 грама петрол. Изследвания показват, че 91% от тях след това не се рециклират.

Хората купуват бутилирана вода поради нейното удобство и убеждението, че тя е по-чиста и безопасна от чешмяната. В България има много източници на качествена питейна вода, включително стотици минерални извори. Провеждането на допълнителни тестове на качеството, възможности за сигнализиране за неработещи чешми са част от следващите стъпки в реализацията на проекта.

На следващия етап от конкурса през юли "Чешмите в България" ще стане част от академия за иновации в Торино, а през есента ще се състезава за финансиране от 50 000 евро.

Създаден в памет на първопроходеца в социалните нововъведения Диого Васконселуш, европейският конкурс за социални нововъведения се провежда от Европейската комисия във всички държави – членки на ЕС, и всички асоциирани държави по "Хоризонт 2020". На седмата година от съществуването си конкурсът вече служи като маяк за социалните новатори в Европа, тъй като използва доказана методика за подкрепа на идеи на ранен етап и за поддържане на мрежа от радикални новатори, които променят обществото към по-добро. Всяка година конкурсът е посветен на различен въпрос, засягащ Европа. Тази година темата е "Справяне с пластмасовите отпадъци".

Целта му е да се подкрепят идеи и проекти, които осигуряват намаление на пластмасовите отпадъци и замърсяването с тях чрез изменение и подобряване на съществуващите процеси или чрез въвеждане на съвсем нови продукти и начинания. С помощта на тези нововъведения трябва да се понижи количеството на създаваните пластмасови отпадъци или да се осигурят условия и да се насърчат повторната употреба и рециклирането им. Решенията следва да дават възможност за надграждане и да бъдат насочени към промяна на системно равнище.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Цитат на деня