Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Оптимизацията на софтуерни разходи става все по-важна
За промяната в нагласите на компаниите към софтуерните им разходи разказва Димитър Кушвалиев, търговски директор в „SQUALIO България“
- Пандемията промени много процеси и накара много компании да се адаптират бързо към променения ритъм на работа. Това се отрази сериозно при администрирането на IT инфраструктурата на различни бизнеси, което пък показа нуждата от правилни инструменти за проследяване на софтуерните активи. Колко належаща е тя?
- Covid наистина тласна много организации към дигитална трансформация и промяна на вътрешните им процеси. Наблюдаваме, че повечето от тях не бяха готови за подобни промени и дори на сляпо се впуснаха към адаптирането на технологии, които не отговарят точно на нуждите им. При доста компании това води до преразход и на дневен ред дойде и нуждата от управление на софтуерните активи. Всяка организация, която се интересува от разходите си за софтуер и има нужда от проследяемост на инвестициите си в IT, се нуждае от подобен тип услуга за управление на софтуерните активи. По време на пандемията видяхме рекорден брой корпорации, които потърсиха подобна услуга за първи път, като работата им с нас доведе до спестяването на десетки милиони евро в преразходи.
- Променя ли се начинът, по който бизнесът планира своите технологични инвестиции?
- В днешно време бизнесът и информационните технологии вървят ръка за ръка и са взаимозависими. Ако една компания изостава технологично, тя рискува да загуби позиции спрямо развиващата се конкуренция. При повечето компании на запад се наблюдава по-голяма зрялост при планирането на технологични инвестиции, защото са наясно, че без технологии няма прогрес. В България има много зрели компании и в последно време се наблюдава нарастващ интерес към услугите за планиране и оптимизация на инвестициите в IT, което е много добър сигнал.
- Колко важна е оптимизацията на разходите за различните видове софтуер, ползвани от една компания?
- Оптимизацията на софтуерни разходи може да има критична роля в една компания. Ако гледаме от позитивната страна на нещата, мога да спомена случай, в който помогнахме на сериозна финансова институция да намали разходите си за конкретен производител, което доведе до освобождаване на съществена част от бюджета им и го релокираха към други належащи проекти. От негативната страна обаче, ако компания бъде одитирана от големите софтуерни производители и се установят несъответствия с лицензионните политики на вендора в закупения и използван софтуер, налице е риск с налагане на глоби в размер на милиони левове, а това би застрашило съществуването на тази компания. Идеята за структурирано управление на софтуерните активи е да има проследяемост на всичко случващо се в една IT инфраструктура, което да даде поглед върху правилното разходване на IT бюджета. Това дава сигурност, че няма опасност от потенциалните глоби, за които споменах. Когато има изградени процеси, шансът за проблеми с бъдещето развитие на компанията е сведен до минимум, а възможността за планиран и здравословен растеж – възможно най-добра.
- Какъв тип компании най-много могат да спечелят или загубят от подобно оптимизиране на разходите?
- Колкото по-голяма е една организация, толкова по-големи са възможностите за оптимизация на софтуерните разходи, тъй като инфраструктурата им е по-сложна и по-трудна за управление. Големите компании са най-печелившите от подобен тип услуги, докато за губещи (ако можем да приемем, че има такива) могат да се посочат софтуерните производители, чиито договори и продукти биват оптимизирани. Ако предстои подновяване на договор с производители като Microsoft, IBM, Oracle, SAP и др., то тогава със сигурност имаме за какво да си говорим независимо от сектора, в който компанията оперира. Много от тези така наречени обемни лицензирания струват на компаниите милиони левове, а опитът ни показва, че има ли такъв договор, има и възможност за неговата оптимизация. Опитът ни в България показва, че този тип услуги навлизат все повече и последната година беше рекордна за нас в това отношение. Имахме успешни проекти с някои от най-големите структури в България сред банки, университети, IT компании и други. На база на тези резултати мога да кажа, че определено бизнесът в България започва по-сериозно да гледа на възможностите за оптимизация на IT разходите си и разбира важността на този процес. Но ако трябва да се сравняваме с готовността на западните компании в това отношение, определено има какво още да се желае. На запад тези услуги и процеси имат дълга история и са се превърнали в рутина, докато у нас тепърва навлизат. С други думи все още нямаме базата за сравнение на подходите, тъй като са напълно различни.
- Кои са част от съветите за по-добро управление на IT активи, които бихте дали при една бизнес консултация?
- Трябва да се започне отнякъде и да се поставят дългосрочни и краткосрочни цели. Компанията трябва да знае какво прави и какво иска да постигне от ползването на подобен тип услуга. Задължително е да има възможност за контролиране на процеса по управление и за непрестанен контакт с партньори и доставчици, както и да се следят тенденциите на софтуерния пазар. Бих посочил следните като по-конкретни:
- Създайте централизирана система за репортинг и прозрачност.
- Анализирайте как се използват софтуерните активи в организацията ви.
- Използвайте информацията за предоговаряне на цените с доставчици/вендори.
- Контролирайте процесите за избор на конкретен софтуер и апликация.
- Оптимизирайте както от финансова гледна точка, така и от технологична.
[[{"fid":"381823","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":419,"width":801,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
SQUALIO е международна технологична компания, която е на пазара от 24 години и предоставя прогресивни облачни решения, софтуерно лицензиране и управление на софтуерните активи на клиент с цел по-ефективно IT управление. Оперира на 4 континента в над 16 държави предимно в Европа, като дейността си в България стартира през 2016 г.
Екип на "Мениджър". Текстът е публикуван в бр.09/2021 на сп. "Мениджър"
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.