Някои от най-големите икономики на планетата - на ръба на рецесията

Някои от най-големите икономики на планетата - на ръба на рецесията

Пазарите приключиха миналата седмица с тревожна нота. Не е трудно да разберем причината: коронавирусът продължава да се разпространява и има признаци, че някои от най-големите икономика на планетата може да навлязат в рецесия, пише CNN Business.

Вземете за пример Япония – третата по-големина икономика в света се сви с 1,6% през четвъртото тримесечие на 2019 г. на фона на увеличението на данъците върху продажбите и щетите, нанесени от поредния мощен тайфун. Това е най-голямото свиване на икономика на тримесечна база от 2014 г. насам.

На следващото място идва Германия. Най-голямата европейска икономика на практика беше изпаднала в застой преди началото на епидемията в Китай, забавена от спада от затрудненото положение, в което се намират производствените заводи в страната. Месечният индекс за доверието в германска икономика на Центъра за европейски икономически изследвания ZEW се понижи рязко през февруари, отразявайки опасенията, че вирусът може да нанесе сериозни щети върху световната търговия.

Иĸoнoмиcтът Итън Xapиc oт Ваnk оf Аmеrіса обръща внимание и на редица по-малки икономики, които също са подложени на силен натиск от епидемията. Хонконг официално е в рецесия, а Сингапур скоро може да го последва. БВП на Индонезия нарасна с 4,97% на годишна база през последното тримесечие на 2019 г, като това е най-ниското темпо на растеж от три години насам. Същевременно с това Малайзия отчете най-лошите си икономически резултати от десетилетие, коментира Харис в бележка до инвеститори.

Междувременно двигателите на растеж като Китай и Индия забавиха темпото си през 2019 г., като данните за последното тримесечие за двете водещи икономики ще бъдат публикувани по-късно тази седмица.

Така на преден план излизат опасенията относно способността на световната икономика да устои на шока от коронавируса. По думите на Харис слабите резултати от последното тримесечие най-вероятно се дължат на щетите от търговската война между САЩ и Китай. Епидемията от COVID-19 обаче има потенциала да влоши значително нещата.

 „Глобалните акции се възстановиха, след като САЩ и Китай договориха примирие, но при компаниите с глобални вериги се наблюдава задълбочена несигурност“, добавя Харис.

Има голяма възможност дори САЩ да не са в толкова силна позиция, колкото се смяташе досега. Според данни на ІНЅ Маrkіt ceĸтopът нa ycлyгитe в най-голямата икономика на планетата се е стигнал до 76 месечно дъно през февруари, като това е първото свиване на сектора от четири години насам.

Същевременно с това днес започна двудневната визита на американският президент Доналд Тръмп в Индия, където той ще преговаря с премиера Нарендра Моди на фона на търговско напрежение между САЩ и една от най-важните развиващи се икономики.

Миналата година администрацията на Тръмп извади Делхи от Общата си система за преференции, която позволяваше безмитен внос от азиатската страна на стойност 5,6 млрд. долара. В отговор Индия увеличи митата върху някои американски вносни стоки.

В петък икономическият съветник на Белия дом Лари Къдлоу заяви пред репортери, че очаква търговските въпроси да са фокуса на срещата между Моди и Тръмп. „Мисля, че президентът ще покаже желание да преговаря с Индия. Двамата с Моди са приятели“, коментира Къдлоу.

Както обаче знаем, Тръмп редовно нарича китайския си колега Си Цзинпин приятел, така че предстои да видим какво означава това за държавния глава на Индия.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Настъпва ли обратното броене при биткойна?
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера