КЗП предупреждава за подвеждащи рекламни практики в големите търговски вериги

КЗП предупреждава за подвеждащи рекламни практики в големите търговски вериги

Над 15 000 жалби и сигнали на граждани по различни въпроси са постъпили в Комисията за защита на потребителите (КЗП) от началото на годината. Техният брой продължава да нараства.

Същевременно, при извършени над 26 000 проверки, са констатирани около 2200 нарушения, което е по-малко в сравнение със същия период на миналата година.

По-големият брой на търсещите контакт с институцията граждани и спадът на нарушенията означават промяна на манталитета на потребителите и на търговците, коментира председателят на комисията Димитър Маргаритов пред в. „Телеграф”.

„Обобщението на резултатите от нашите проверки показва, че броят на нарушенията като процент спрямо минали периоди намалява. Основната причина за повечето жалби е повишената потребителска култура на хората и тяхната готовност да реагират във всеки един момент, в който има риск за накърняване на правата им”, посочва Маргаритов.

Оплакванията са свързани предимно със съмнения за нелоялни практики или некачествени стоки в сферата на телекомуникациите, при продажбата на облекла и обувки, черна и бяла техника. Най-малко са жалбите за туристически услуги и потребителски кредити.

Маргаритов коментира, че с интерес ще проследи как се развива динамиката на жалбите на телекомуникационния пазар. С дейността си комисията наложи промени, сред които намаляване на неустойките при предсрочно прекратяване на срочни договори, отпадане на задължението за плащане на оспорена фактура до произнасянето на търговеца, забрана за спиране на коректно заплащани услуги заради задължения по друг договор. Наскоро регулаторът излезе и с решение, че изпращането на „неискани платени SMS-и” е нелоялна търговска практика, която следа да се преустанови.

Маргаритов предупреждава и за трикове в големите търговски вериги: „Изпращат се рекламни брошури в огромен тираж с анонс за много изгодни стоки с голямо намаление, които обаче не са налични в търговския обект. Друг тип нарушение са несъществуващите намаления и несъвпадането на цената на етикета с таксуваното на касата. Има и промоции от типа „плащаш едно, получаваш две” без уточнението, че двете стоки трябва да са абсолютно еднакви. Провеждаме информационни кампании - предупреждаваме хората да са по-бдителни, стимулираме и промяната на поведението на търговците, за да намалеят подобен тип нелоялни практики”.

Преди старта на активния зимен сезон КЗП и Министерството на туризма ще извършат съвместни проверки в планинските курорти. Целта е да се вземат навременни мерки преди туристите да са пристигнали. В разгара на сезона инспекторите ще контролират качеството на туристическия продукт, а за удобство на гражданите ще бъдат разкрити временни приемни.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
Цитат на деня