Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Какво е необходимо за успешното внедряване на иновации в бизнеса
Христо Тенчев е основател на XS Software и съосновател на СофтУни и Locktrip.com, заедно с Иван Ненков и Светлин Наков. Като успешен бизнес предприемач, програмист и човек, който успешно намира реализация на редица иновативни идеи, днес Христо ще сподели с нас експертното си мнение над иновациите в бизнеса. Защо са толкова важни, как да ги внедрим успешно в бизнеса си и да ги поддържаме? Отговорите на тези въпроси вижте в следващите редове:
Какво представлява иновацията и защо набира все по-голяма скорост като част от бизнеса днес?
Иновацията стои в сърцето на технологичния напредък на човечеството днес и в бъдеще. Тя представлява разработването и прилагането на идеи, които по някакъв начин да подобрят настоящите услуги и продукти, които предлагаме. Иновациите, сами по себе си, могат да доведат до необходимостта от създаването на изцяло нов продукт/услуга или внедряването на нови бизнес процеси, промени в модела на работа или дори методите, по които предлагаме продуктите си. Тези подобрения са основната причина, която отвежда процеса по създаване на иновации на пиедестал за всеки бизнес днес. Те са ключовият инструмент, който помага на бизнеса да расте и да подобрява производителността и ефективността си, а оттам – да увеличи приходите, което в крайна сметка е и основната цел.
Какви видове иновации съществуват и какъв е пътят към тяхната реализация и съхранение?
Факт е, че иновации могат да се случват в разнообразни направления в бизнеса. Някои от по-ясно изразените такива могат да бъдат – иновации в продукти, услуги и процеси, иновации в маркетинга и редица други.
Процесът по реализирането на успешни иновации обаче не спира само с тяхното първоначално пускане на пазара. Необходимо е непрекъснато да работим над подобрението им, за да ги съхраним.
Давам бърз пример, за да стане нагледно – пазарът днес е изключително изменчив, особено предвид пандемичната ситуация. Ние от СофтУни работим пряко с редица технологични и дигитални компании, за да проследяваме нуждите на работодателите и основните качества, които те търсят в перфектните за тях кадри. По този начин буквално във всяка минута работим върху подобрението на всички процеси и продукти, които предлагаме. За да може образованието, което предоставяме на нашите студенти, да е в крак с времето днес и да отговаря на търсенето на пазара. През изминалите 7 години предложихме 3 иновативни за българския пазар продукта – първите цялостни практически-насочени образователни програми по софтуерна разработка, дигитален маркетинг и дизайн. Но независимо колко иновативни са били тези продукти сами по себе си, към момента, в който за първи път ги пуснахме, е необходимо неспирно да работим върху тяхното подобрение, за да запазим иновацията актуална и жива до днес. По този начин, от създаването на СофтУни до момента, нашите образователни програми претърпяха редица промени. Например, въведохме конкретни професионални направления, по които студентите могат да изберат да се специализират, предложихме нови технологии (като QA и Python), въведохме нови софтуерни инструменти за работа в програмата ни по дизайн и визуализация, и редица други.
Можеш ли да споделиш как според теб изглежда успешният модел за насърчаване на иновации в бизнеса?
Няма една „сигурна формула“ за насърчаване на иновациите. Тя трябва да е съобразена с конкретните нужди на бизнеса. Съществуват обаче различни методи, с които можем да стимулираме процеса вътрешно-фирмено. Някои от тях са - насърчаване на екипа да предлага идеи и възнаграждаване на иновативното мислене, търсене на обратна връзка от клиентите, инвестиране в ресурси, които насърчават иновациите, предприемане на развойна и изследователска дейност и др.
За да осъществяваме иновативните си идеи обаче е необходимо да поемаме изчислени рискове, които изискват адаптиране към промените и реагиране бързо на новопоявилите се възможности.
Какви са успешните стъпки по откриването и внедряването на иновативни продукти, услуги, процеси и подходи?
Това, което мога да споделя на база на своя опит, е че макар всяка иновация да е уникална сама по себе си, в действителност съществуват няколко стъпки, които се отличават като, един вид, „универсални“. Споделям кои са те според мен:
Откриването на иновативни възможности. Тоест, трябва да сме „нащрек“ и да ги търсим, както и да сме готови всеки ден да ги посрещнем, защото, при иновациите, нещата обикновено зависят от много кратки срокове за изпълнение, преди някой друг да е дошъл с подобна на нашата идея.
Поставяне на правилните приоритети. Никой не разполага с безкрайно време и ресурси, така че умението да приоритизираме иновациите е от ключово значение. Необходимо е да мислим стратегически - кое би дало най-добри резултати в замяна на възможно най-малко време и ресурси, спрямо останалите възможности?
Една много простичка дума идва тук – тествайте. Буквално. Създайте прототип на Вашата идея, представете го пред потребителите си по начин, по който те могат да си взаимодействат с него. Съберете колкото се може повече обратна връзка, критика и идеи за подобрение – така имате буквално разчертани следващите няколко стъпки до пускането на финалния продукт.
Създайте си план за поддръжка на иновациите, за да може, както споменах по-горе, те да продължават да бъдат живи и актуални.
Учете се от вашите иновационни усилия. Бъдете самокритични и будни, запишете всеки feature, който не е сработил добре, всяка идея, която не е намерила реализация. Може пък след години да успеете да ги осъществите. Будността не е просто клише, а ключово качество на успешния предприемач.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.