Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Да опазиш бъдещето
Стратегията и политиките на Siemens в сферата на устойчивостта надграждат наследството на Вернер фон Сименс
„Няма да продам бъдещето за бърза печалба!“ Когато изобретателят, предприемач и основател на Siemens AG Вернер фон Сименс пише това в писмо до брат си Карл от 29 декември 1884 г., темата за устойчивостта, дори самото понятие като такова, все още тепърва предстои да бъде „изобретено“. Трябва да мине близо век, преди компаниите по цял свят да започнат да припознават устойчивостта като своя цел и движещ принцип.
Но в средата на 19. век, когато Фон Сименс основава в Берлин и започва да развива своята компания Telegraphen-Bauanstalt von Siemens&Halske, грижата за работниците, местните общности и околната среда е нещо почти непознато в бързо индустриализиращата се Европа. 10-часовият работен ден е норма, а възрастните или боледуващите служители обикновено са оставени на произвола на съдбата.
Когато през 1872 г. Вернер фон Сименс създава своя Фонд за пенсии, вдовици и сираци – пенсионна схема, която предшества създаването на германската национална пенсионна система с над десетилетие, той е воден от убеждението, че подобни придобивки са „не просто грижа за хората, а по същество здрав егоизъм“. Предприемачът визионер осъзнава, че само ако една компания действа като отговорен член на обществото и се грижи за служителите си, тя може да просперира и да се развива. В резултат от този начин на мислене работниците на Siemens&Halske се радват на необичайни за времето си социални нововъведения като споделяне на печалбите, годишни бонуси, намалено работно време, здравни грижи и други.
Самият Вернер фон Сименс се налага като щедър дарител за различни благотворителни каузи. Малко известен факт е, че дава 20 хил. златни марки, за да спаси от продажба в чужбина изключително запазен скелет на археоптерикс, който след това дарява на Берлинския музей по естествена история. Скелетът на фосила, живял преди около 150 млн. години, е наречен на негово име – Archaeornis siemensii.
Днес основаната от него компания Siemens AG продължава да вгражда принципите на устойчивостта във всеки свой бизнес, политика или действие. Германският концерн неизменно е на челните места в престижни международни класации за устойчивост като Dow Jones Sustainability World Index (DJSI).
ГЛОБАЛНИЯТ ПРИНОС
Компанията подкрепя целите на Програмата на ООН за устойчиво развитие, балансирайки между грижата за служителите, околната среда, обществените интереси и финансовите резултати.
Нулев въглероден отпечатък
През 2015 г. Siemens стана първият индустриален концерн, който обяви публично, че се ангажира да постигне пълна климатична неутралност в своите бизнес операции до 2030 г. До момента компанията е намалила с повече от половината (54%) въглеродния отпечатък на своята верига за създаване на стойност. Концернът прилага 4 подхода: разширяване на програмата за енергийна ефективност, използване на разпределени енергийни системи, закупуване на зелена енергия и намаляване на емисиите от автомобилния си парк.
Технологии
Като един от водещите глобални доставчици на пестящи ресурси и иновативни решения, продукти и услуги Siemens помага на своите клиенти, както и на градовете и държавите, да станат по-„зелени“ и по-устойчиви. От създаването на т.нар. Екологично портфолио на компанията през 2008 г., което обединява нейните енергийноефективни и ориентирани към устойчиво бъдеще технологии, неговият дял в приходите на концерна нараства с всяка година. За миналата 2020 финансова година приходите от Екологичното портфолио възлизат 44,5% от общите. Благодарение на продуктите и решенията, включени в него, за същия период клиентите на концерна са намалили въглеродните си емисии със 149,6 млн. метрични тона.
Грижа за служителите
Сигурната и спокойна среда, множеството социални придобивки, възможностите за развитие, достъпът до обучения, насърчаването на разнообразието и на баланса работа – личен живот налагат компанията сред лидерите в класациите за работодателски мерки. През 2020 г. Siemens е в челната десетка на най-добрите работодатели в света – The World’s Best Employers.
През миналата година компанията стана и една от първите глобални фирми, обявили официално, че служителите ѝ ще могат да запазят режима на дистанционна работа, въведен заради коронакризата, и след края на пандемията.
БЪЛГАРСКИЯТ ПРИНОС
Като част от световния концерн „Siemens България“ прилага глобални политики и процедури в сферата на устойчивостта, които целят да осъществят на практика визията и ценностите на компанията по отношение на екологията, грижата за служителите, отговорността към обществото и управлението. Сред локалните инициативи на компанията са подкрепата за социално уязвими групи и домове за деца без родителска грижа в България, активното сътрудничество с водещите университети в страната, регулярните дарителски и доброволчески кампании и много други. Регионалното дружество дори назначи специален мениджър по устойчивостта, който да координира и подпомага изпълнението на тези инициативи.
Зелени офис практики
Разделно събиране на отпадъците, дигитализирани процеси, използване на диспенсъри за вода в офиса вместо пластмасови бутилки, насърчаване на екологични форми на транспорт за служителите като велосипеди и електромобили чрез изграждането на подходяща инфраструктура – това са само част от дейностите на „Siemens България“, насочени към намаляване на екологичния отпечатък на компанията. Целта е да се промотират отговорни зелени модели на поведение сред служителите, без това да се отразява върху тяхната продуктивност и комфорт на работното място.
Здрави и активни
Локалната компания насърчава служителите си да водят активен и здравословен начин на живот. Фитнес зала в офиса, масажи, кът със забавления като дартс и тенис на маса, стена за катерене, тренировки по пилатес и други придобивки са само част от възможностите.
Заради пандемията от коронавирус „Siemens България“ въведе допълнителни мерки, насочени, от една страна, към гарантиране на здравето и безопасността на служителите като ограничено присъствие в офиса, регулярна дезинфекция и измерване на температурата на влизане, а от друга – към насърчаване на активен и здравословен начин на живот в условията на домашен офис. В рамките на програмата Healthy@Home бе предоставена възможност на всички желаещи да участват в онлайн тренировки по аеробика, йога и фитнес наред с лекции по здравословно хранене и ментално благополучие.
Алек Вучков. Текстът е от бр. 06/2021 г. на сп. "Мениджър"
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.