Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Airbus е в ужасна ситуация, но поне не е Boeing
Съвсем наскоро европейският авиационен гигант Airbus обяви, че планира да съкрати 15 хил работни места, или 11% от своя персонал. Реакциите не закъсняха. Френският министър на финансите Бруно Льо Мер определи съкращенията като „прекомерни“. Синдикатите също се обявиха срещу мерките. Това не е нищо ново в корпоративния свят, но залозите са особено високи, когато става въпрос за ключова фирма като Airbus, която има заводи на три континента и чиито основни акционери са Франция, Германия и Испания, пише Крис Брайънт за Блумбърг.
Съкращенията никога не са приятни и имат особено тежки последствия за индустрия като аерокосмическата, където служителите са висококвалифицирани и добре платени. Най-големият британски синдикат Unite определи закриването на 1700 работни места във Великобритания от Airbus като „индустриален вандализъм“.
Никога досега Airbus не е прибягвал до съкращения от подобни мащаби, но истината е, че служителите на компанията имат късмет, че щетите не са по-големи. Ударът, нанесен от пандемията от COVID-19 върху самолетния бизнес на Airbus е пагубен. През 2020 г. и 2021 г. европейската компания най-вероятно ще произведе 40% по-малко самолети от очакваното. Фирмата няма друг избор освен да намали своя персонал.
На фона на ускореното разпространение на коронавируса в някои американски щати, надеждите за подновяване на трансатлантическите полети бяха попарени. Авиопревовзачите също предвиждат големи съкращения (British Airways смята да съкрати 30% от персонала си), като много от тези фирми може да не оцелеят.
Вместо да атакуват производителя на самолети, европейските правителства трябва да са благодарни, че финансите и счетоводството на Airbus бяха в прилична форма преди пандемията. Проблемите на компанията са леки в сравнение с изпитанието, пред което е изправен нейният вечен съперник – Boeing, които все още не може да се съвземе от заземяването на самолетите модел 737 Max след два тежки инцидента, при които загинаха общо 346 души. Американската компания обяви съкращаване на 16 хил. работни места още през април, като финансите и са в значително по-лошо състояние от тези на европейския й конкурент.
Разбира се, Франция и Германия, където Airbus ще закрие най-много работни места, имат право да недоволстват от решението на компанията, особено като се има предвид голямата финансова подкрепа, която двете страни обещаха за авиационния сектор.
Важно е обаче да се отбележи, че на европейските държави не се е налагало да рекапилизират директно Airbus. В края на март самолетният производител разполагаше с 18 млрд. евро(20,2 млрд. долара) кеш и близо още толкова под формата на кредитни линии. Компанията ще похарчи много пари тази година, но ще я завърши с „скромна“ нетна задлъжнялост, смятат от Standard & Poor’s, които дават на дълга на компанията солиден рейтинг A, макар и с отрицателни перспективи.
Сравнете тези числа с резултатите на Boeing. В края на март американската компания имаше дълг от 39 млрд. долара. През април избегна принудителното спасяване от държавата само чрез издаването на облигации на стойност 25 милиарда долараСъщият месец S&P понижи кредитния рейтинг на Boeing до BBB-, едно ниво над „боклук“(junk). Тази година Boeing може да изразходва колосалните 16 млрд. долара, за да се стабилизира, сочат данни на анализатори.
Макар че сравнително стабилното финансово състояние на Airbus ще помогне на европейската компания да преодолее безпрецедентната криза, то не трябва да бъде използвано като оправдание за вливането на държавни пари във фирмата. Субсидирането на компаниите с цел запазването на работните места има смисъл, само когато се очаква бързо връщане на работа на пуснатите в принудителна отпуска служители. Ситуацията в авиационния сектор обаче не е такава. От Airbus прогнозират, че въздушният трафик няма да се върне на нивата от преди кризата по-рано от 2023 г. Дори това може да е оптимистична прогноза. Анализите показват, че приходите на Airbus няма да се възстановят напълно до 2024 г.
През последните седмици фондовите пазари не са особено благосклонни към Airbus. Този негативизъм бе подсилен от решението на компанията да не изплати дивиденти за 2019 г. В началото на годината европейската фирма имаше пазарна капитализация от над 110 млрд. евро, а днес тя е малко над 50 млрд.
Акциите на Boeing, от друга страна, са поскъпнали с над 90% от мартенските разпродажби на фона на надеждите, че самолетите 737 Max ще се върнат в експлоатация. Пакетите от стимули от Федералния резерв същи помогна. За същия период книжата на Airbus са се възстановили едва с 27%.
В крайна сметка обаче крайно надцененият американски фондов пазар е едно, а комфортът, който предоставя купчината от пари, върху който лежи европейският авиационен гигант, е съвсем друго.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.