ЕС трябва да предприеме офанзива, за да спаси производителите на автомобили, според анализатори

 ЕС трябва да предприеме офанзива, за да спаси производителите на автомобили, според анализатори

Време е Европа да се събуди от дългия си сън и да започне настъпление, преди да е загубила онова, което е останало от автомобилния ѝ сектор. Някога смятани за световен лидер в автомобилното инженерство и репутацията на марката, производителите на автомобили в Европейския съюз са в криза, докато се борят да преминат към електрически превозни средства и да се конкурират с китайски съперници, които са спечелили надмощие в технологията, пише POLITICO.

„Трябва да видим промяна в мисленето, за да бъдем по-офанзивни и иновативни, а не реакционни и отбранителни“, каза Франк Нидерлендер, вицепрезидент на BMW, който говори пред работна група, организирана от POLITICO за превръщането на европейския автомобилен сектор в конкурентен.

Иновациите изискват да сме готови за провал и „ние не сме добри в това в Европа“, каза Джулия Полисканова, директор за превозни средства в зелената неправителствена организация Transport & Environment, посочвайки борбите в компанията за батерии Northvolt.

Шведската фирма се смяташе за знаменосец на блока за предоставяне на алтернатива на азиатските батерии, но наскоро подаде молба за фалит по глава 11 в Съединените щати, след като не успя да осигури частно финансиране или публична помощ от ЕС.

Неговите финансови проблеми започнаха, когато производители на автомобили като BMW се оттеглиха от договори, като се позоваха на забавяне на продажбите на EV. Това предизвика борба за пари и клиенти, подобно на сценариите, които се разиграват при автомобилните доставчици в блока и които сега съкращават хиляди работници.

Никоя компания не е перфектна, каза Полисканова, имайки предвид мениджмънта и финансовите проблеми на Northvolt, но неуспехът на ЕС и националните правителства да се намесят, за да запазят стартъпа на повърхността, "е като да гледаш как потъва "Титаник" и да не правиш нищо. Това е истинска трагедия."

Повече рискове за партньорство

Тъй като европейските производители на автомобили отстъпват повече пазарен дял на китайски конкуренти, политиците се ориентират към идеята Европа да преработи модела на съвместното предприятие, въведен от Китай през 80-те години, за да получи технологично ноу-хау.

Според китайската схема чуждестранни компании като Volkswagen могат да навлязат на пазара, стига да създадат партньорство с местна фирма, която ще има контролен дял в съвместното предприятие.

Сега идеята е европейски фирми да създадат съвместни предприятия с китайски компании в Европа, което ще им позволи да се научат как да създават по-добри батерии и електрически автомобили.

Световната геополитическа шахматна дъска обаче прави подобни сделки сложни, каза Нидерлендер.

Администрацията на Джо Байдън предложи забрана на китайския софтуер в превозните средства например, а преизбирането на Доналд Тръмп прави износа на превозни средства за САЩ по-проблематичен.

Автомобилните производители трябва да преценят "какви партньори ще бъдат приети на пазара", каза изпълнителният директор на BMW.

Тъй като ЕС също обмисля дали да следва стъпките на Америка в изграждането на повече предпазни мерки за данните, подобни партньорства могат да станат още по-тромави.

Рискове за сигурността

Но рискът да не се направи нищо нараства. Автомобилната индустрия дава работа на близо 14 милиона души в цяла Европа, но съкращава работни места, което причинява политически сътресения в страни като Германия.

Политическите рискове, породени от нахлуването на Русия в Украйна и желанието на Китай да върне Тайван обратно в лоното, също засилват необходимостта Европа да поддържа силен и независим индустриален сектор.

Континентът трябва да бъде "готов за най-лошото", каза френският евродепутат Томас Пелерин-Карлин от социалистите и демократите.

Това означава да се гарантира, че ЕС има собствена верига за доставки на критични компоненти и производство.

Това включва също преосмисляне на търговската политика на блока и „макроикономическо мислене около факта, че сега живеем в свят на хулигани“, каза Пелерин-Карлин, особено като се има предвид повторното излизане на Тръмп на глобалната сцена и неговите възгледи „Америка на първо място“.

Изместване на фокуса

Икономическата сигурност на Европа и бъдещето на нейния автомобилен сектор зависи от излизането от „режим на пенсиониране“, каза Нидерлендер.

Той се надяваше, че натискът от страна на китайските конкуренти и множеството инвестиции в САЩ благодарение на Закона за намаляване на инфлацията ще бъдат достатъчни за блока да „създаде различна динамика“.

IRA, с потенциален размер от над 1 трилион долара, провокира ревност и страхопочитание в Европа, откакто премина през 2022 г., което постави началото на производството на електрически превозни средства и инвестициите в батерии в САЩ.

ЕС би се възползвал от „черпенето на вдъхновение“ от законодателството, казаха запознати с индустрията, и създаването на бизнес възможности, които биха подкрепили целта на Зелената сделка на Европейската комисия да направи континента въглеродно неутрален, като същевременно не унищожава индустриалната му база.

Вместо да се съсредоточават върху добавянето на повече регулации, законодателите трябва да насочат вниманието си към прилагането на съществуващите цели, ако континентът иска да извади автомобилния сектор от низходящата спирала.

„Най-слабото ни място са инвестициите“, каза Полисканова. „Ако нямаме по-европейски и търговски фокусиран подход, това няма да се случи.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ