След златната треска: Азиатски и близкоизточни търговци заливат пазара на бижута

След златната треска: Азиатски и близкоизточни търговци заливат пазара на бижута

Цените на златото се покачват до поредни върхове и бижутерите в Азия и Близкия изток се борят с проблемите на предлагането, което губи блясъка си, тъй като клиентите се надпреварват да пласират старите си бижута и монети.

Ако напливът за продажба продължи, това в крайна сметка може да доведе до намаляване на вноса на основните пазари, което потенциално може да отслаби поскъпването на златото, твърдят търговци на дребно и експерти от бранша, пише "Ройтерс"

Спот златото надхвърли 3000 долара за тройунция за първи път на 14 март и продължи да се покачва през миналата седмица, за да достигне ръст от над 15 % от началото на годината, задвижван от мощна комбинация от политическа и финансова несигурност.

Зашеметяващото покачване следва почти 30% ръст през 2024 г. и доведе до ръст на бизнеса на често пренебрегваните купувачи на злато за скрап в Завери Базар, най-големия пазар на злато в Индия.

Търговецът на текстил Унмеш Пател заяви, че е реализирал печалба от над 25% от продажбата на четири 10-грамови златни монети, закупени преди по-малко от седем месеца, след като индийското правителство намали вносните мита върху метала.

„Просто реших да продам, вместо да чакам цените да се повишат още повече“, каза той.

Цените на златото на вътрешния пазар в Индия се повишиха с повече от 32 %, откакто правителството намали вносните мита през юли, до рекордните 89 796 рупии за 10 грама.

„Ако цените останат толкова високи през цялата година, общото търсене в Индия може да спадне с повече от 30 % през 2025 г.“, казва Притхвирадж Котари, председател на Индийската асоциация на производителите на кюлчета и бижута (IBJA).

„Купувачите се затрудняват да се справят с рязкото покачване на цените, а и бюджетите им не растат“, допълва той.

Спад в сватбения сезон

Въпреки че сватбеният сезон в Индия е в разгара си, според търговците бижутерите виждат по-малко от половината от типичния си клиентски поток.

Дори тези, които правят покупки, като бъдещата булка Вайшнави М., предпочитат да заменят старите бижута с нови, за да намалят разходите си.

„Цените са толкова високи, че това напълно ще обърка бюджета ми за сватбата... планът е да заменя някои от старите бижута на майка ми“, казва Вайшнави М. от южния щат Керала.

Миналата година предлагането на злато за скрап в Индия възлизаше на 114,3 тона, като според прогнозите на Световния съвет по златото тази цифра ще се увеличи през 2025 г.

Индия задоволява по-голямата част от нуждите си от злато чрез внос. Китай, най-големият потребител, също задоволява две трети от търсенето чрез внос.

Според базирания в Дубай търговец на злато ювелирните центрове в Близкия изток отбелязват подобен спад в търсенето.

„Много индийски туристи обикновено пазаруват в Дубай, за да избегнат данъците върху вноса, но дори те се въздържат“, казва дилърът.

Около 60% от търсенето на злато в ОАЕ е за бижута, а когато цените са високи, потребителите купуват продукти с по-ниско тегло, каза Андрю Нейлър, ръководител на отдела за Близкия изток и обществената политика в Световния съвет по златото.

„Въпреки това нашите данни показват, че стойността на закупените бижута през миналата година се е увеличила, въпреки по-малките обеми“, каза той.

В Китай се запазва слабата покупателна активност на дребно, наблюдавана през 2024 г. Тъй като бижутерите начисляват допълнителни премии за изработка, хората, които просто искат да притежават физическо злато, ще купуват монети и кюлчета, каза Питър Фънг, ръководител на отдела за търговия във Wing Fung Precious Metals.

На други големи азиатски пазари също се наблюдава спад в търсенето на златни бижута, като продавачите са повече от купувачите.

Потребителите се ориентират към по-евтини бижута или избират да продадат наличното си злато, а също и да го използват като обезпечение на кредит, вместо да правят нови покупки.

Брайън Лан, управляващ директор на GoldSilver Central, базиран в Сингапур, заяви, че наскоро около Китайския квартал са били открити близо пет магазина за продажба на сребро със златно покритие.

„Виждали сме някои клиенти, които се прибират вкъщи и търсят бижута, които не носят или са счупени, и ги връщат, за да ги пласират“, добави Лан.

Тези тенденции подчертават деликатния баланс между ролята на златото като традиционна културна стока и стойността му като финансов актив.

В перспектива анализаторите твърдят, че перспективите за търсенето на бижута остават мрачни, въпреки че инвестиционното търсене на злато вероятно ще остане силно.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ