Три урока, които бизнесът може да научи от 11 септември

Три урока, които бизнесът може да научи от 11 септември

В десетилетието след 11 септември, 2001 г. американците се научиха как да живеят заедно в един нов свят. За повечето от нас, това означава, че отиваме по-рано на летището и не се оплакваме, когато ни свалят обувките. Но за американските военни, последното десетилетие беше, за да разберет как да успеят в един нов свят, където възможностите, които имаха в миналото често са спъвани от новите предизвикателства.

Почти всички успешни организации ще бъдат изправени пред това предизвикателство в някакъв момент. Тъй като те растат и постигат успех, бизнеса, организациите с нестопанска цел, както и правителствените бюра развиват начин, по който решават проблемите, пред които са изправени на дневна база. Тъй като тези процеси се оказват ефективни, те стават навик. Така Едгар Шейн определя културата на организацията, като съвкупност от навици, които тя е разработила за изпълнение на повтарящите се задачи.

Проблемът, пред, който най-успешните организации са изправени, е как да променят курса, когато задачите и проблемите, които трябва да решават в бъдеще, не са едни и същи като тези в миналото. Когато успешните организации се намират в един нов свят, където те трябва да отговорят на новите предизвикателства по нови начини, как да се гарантира, че ще постигнат напредък? Това са уроци, които можем да получим от отговора на военните към новите реалности, след 11.09.2001г.

На първо място, когато американските военни свалиха талибаните в Афганистан и отстраниха Саддам Хюсеин от властта в Ирак, техният образ като на видни конвенционални военни в историята на света се затвърди. Технологичното превъзходство на Америка и несравнимите ресурси им позволиха да заличат седмата по големина армия в света за седмици.

Американските военни се оказаха толкова страховит опоненти, защото те са обучавани в продължение на 50 години да изпълняват точно такава кампания. С мисията срещу Съветския съюз по време на Студената война, Америка инвестира във високотехнологични оръжия и разви мащабни тактики, техники и процедури за ангажиране на механизирани въоръжени сили на полето на Европа. Йерархичната верига на командване и обширните планове позволиха на американските военни да изпълняват съзнателното стратегии, които са разработени сред най-високите редици на военните.

В рамките на месец от първоначалното нашествие в Афганистан, стана ясно, че това, което е работило толкова добре за американските военни в миналото, вече не работи. Вместо да се бори с механизираните сили на нацията американците се борихак в градските райони срещу врагове, които са се предрешили като цивилни. Атаките от въздуха бяха трудни, защото трудно могат да бъдат направени в гъсто населени райони. Сложните планове, които слязоха надолу по веригата на командването само задълбочиха проблемите.

Американските военни са се сблъскали с партизански противници и преди, във Виетнам, но това не влизаше в стратегията. Цената на войната са повиши и все по-малко американци я подкрепяха.

В дългосрочен план успешните организации като американските военни ще се изправят срещу кризи като тази. Често се задвижва от отчаяние, командирите, високо в йерархията на командването децентрализирано вземат решения орган на най-ниските нива. Затова ето малко повече за лидерството от войната до заседателната зала:

1. Разберете какво е различното и действайте върху него. Трябва да разберете кои успехи са временни, когато светът се е променил много. Кога вашите тактики вече не работят. Това е, с което се срещат, командирите, които децентрализирано вземат решения. И хората отдолу се чудят на какво се основават те.

2. Освободете хората си. Освен просто да признаят, че обстоятелствата в организацията са се променили, ефективните лидери разбират, че за успешното справяне с нови и различни предизвикателства, те трябва да развият нови и различни възможности. Лидерите трябва да създадат автономни единици, които са свободни да експериментират и да се провалят в търсене на най-ефективните начини за справяне с нови проблеми.

3. Продължавайте да наблюдавате. След като се е появила нова култура в рамките на организацията, за да се справите със задачите, които ще донесат успех в бъдеще, лидерите трябва да останат бдителни. Светът ще се промени отново.

Роб Уилър за Harvard Business Review

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Милиардерът Уорън Бъфет написа писмо със съвет към всички родители, „независимо от тяхното богатство“
Бизнес перспективи: Митата на Тръмп заплашат бъдещето на „европейския Детройт“
Защо имейл маркетингът остава мощен инструмент в дигиталната ера
Фандъкова: Подозираме, че се подготвя коалиция между ПП-ДБ, "Възраждане", ИТН, БСП и МЕЧ
На днешната дата, 27 ноември. Рождениците днес
Цитат на деня
„Пазар и регулации“: Дигитализацията е ключова за развитието на енергийната инфраструктура
Премиум лайфстайл услуги: Новият символ на лукса