10 неща, които добрите лидери никога не казват
„Разликата между почти правилната и правилната дума е огромна колкото разликата между светулката и светкавицата“, пише Марк Твен.
Без значение дали ви харесва, или не, думите, които използвате, могат сериозно да се отразят на успеха ви. Това важи с особена сила за лидерите.
„Най-успешните лидери могат да изразяват мисията на организацията по начин, който вдъхновява другите да я осъществят“, казва Дарлийн Прайс, президент на Well Said Inc. и автор на книгата „Добре казано! Презентации и разговори, които носят резултати“.
„Въпреки че за лидерството се изискват и други качества, поведение и умения, това е начело на списъка“, добавя тя и уточнява, че великите лидери разбират силата на словото.
„Те разбират какво влияние има то и как се отразява на сърцата и умовете на хората.“
Ето защо добрите лидери често използват позитивни и ефективни фрази, когато говорят с екипа си. Например, „Ролята Ви е ключова, защото...“, „Бих искал/а да знам какво мислите“, „Как мога да помогна?“, „Заедно можем да...“, „Поздравления!“ и „Благодаря!“.
„В същото време има някои унищожителни думи и фрази, които големите лидери никога няма да изрекат“, предупреждава Прайс.
Ето 10 от тях.
„Аз съм шефът.“
„Като обявявате този факт, вие го отричате“, казва Прайс. „Както веднъж каза бившият премиер на Великобритания Маргарет Тачър, „Властта прилича на това да бъдеш дама. Ако се налага да казвате на хората, че сте такава, значи не сте.“
Като декларирате титлата си, казвате: „Без въпроси. Без спорове. Ще направим всичко по моя начин.“
„Хората следват добрите лидери и им се възхищават, а от диктаторите се страхуват и ги мразят“, смята експертът. „Разбира се, че сте шефът, но да го кажете не означава, че е истина. По-добре използвайте властта си, за да дадете сила на другите. Попитайте, „Какво ви е нужно, за да успеете?“ или „Какво мога да направя, за да помогна?“.
„Вината не е моя.“
Най-добрите лидери поемат отговорност за действията си. Те не сочат с пръст, не търсят оправдания и не подливат вода на колегите си. „Въпреки че никой не обича да се чувства виновен, добрият лидер поема удара, показва отговорност и събира екипа си, за да открие решение“, казва експертът. „Вместо да обвинявате предишния мениджър, предишната администрация, другите отдели или икономиката, кажете, „Да поговорим за нещата, които ще направим, за да подсигурим успеха“.
Както е казал Хенри Форд, „Не търсете грешката, търсете лекарството“.
„Сам/а ще го направя.“
Лидерството не е солово изпълнение. „Тази нагласа често е наричана „Направи си сам“, което е добра стратегия за дома, но не и за лидерството. Колкото по-високо се издигате по корпоративната стълбица, толкова по-малко неща трябва да правите лично и повече – чрез другите.“
Целта ви е да поставите правилните хора на правилните места и да им дадете възможност да успеят.
„Знам това – помислил/а съм за всичко.“
Легендарният баскетболен треньор Джон Удън казваше, „Важно е онова, което научавате, след като вече знаете всичко“.
„Избягвайте да отхвърляте или подценявате приноса на другите със самодоволно поведение на всезнайко“, казва Прайс. „Дори и да знаете нещо, останете отворени към нова информация. Когато приемате и цените интелигентността и приноса на служителите си, ги карате да изглеждат добре и да се чувстват умни.“
„Провалът не е вариант.“
„Това мото може и да работи като верую на НАСА, но когато един лидер отрони тази фраза в бизнеса, често я интерпретират като „не разрешавам да правите грешки“, казва експертът.
Това кара хората да се страхуват, намалява креативността и спира иновациите. Добрите лидери не само позволяват, но и поощряват хората си да се провалят; да превръщат гафовете в строителен материал за успех. Затова основателят на IBM Томас Уотсън съветва, „Пътят към успеха е да удвоите броя на провалите“. Или, по думите на Ариана Хъфингтън, „Провалът не е обратното на успеха; той е част от него“.
„Тук не правим така.“
Успешните лидери изпитват страст към иновациите – да намериш по-добър начин да правиш нещо. „Стив Джобс дори казваше, „Иновацията прави разликата между лидера и последователя“, припомня Прайс. „Затова най-добрите лидери ценят служителите, които показват творческо мислене, гъвкавост и умения да решават проблеми.“
„Думи като тези изведнъж ви показват като обратния случай – заседнал в миналото човек, който разсъждава старомодно, не е гъвкав и има затворено мислене.“
Дори и да не сте съгласни с нечия идея, по-добре кажете, „Е, това е интересно. Как може да сработи?“. Или, „Това е нов подход. Да обсъдим плюсовете и минусите.“
„Искам резултати, не взаимоотношения.“
Добрите лидери знаят, че резултатите се постигат чрез хората, което означава, че трябва да градите здрави взаимоотношения със служителите, другите лидери, клиентите, бизнес партньорите, търговците и другите важни фигури. „Точно както и в речника, взаимоотношенията идват преди резултатите“, казва Прайс.
„Не ми пука, че не е етично. Щом не е незаконно, направете го.“
Добрите лидери нито поощряват, нито подкрепят корупционните и неетични практики в името на някакви финансови или организационни резултати. Подходът „целта оправдава средствата“ не е оправдание за съзнателна измама, отклоняване от корпоративните политики и незаконни действия. Както е казал Линкълн, „Почти всички хора могат да изтърпят злополучията, но ако искате да проверите нечий характер, дайте му власт.“
„Не ми носете лоши новини или изненади.“
Това, че изричате тези думи, не означава, че лошите неща ще изчезнат. Те просто ще бъдат замитани под килима. „Добрите лидери искат да знаят всичко за проблемите, които се нуждаят от незабавно внимание; затова те казват, „Ако има лоши новини или изненади, искам пръв да науча“, казва Прайс. „Те създават среда, в която от хората се очаква да повдигат важните въпроси веднага, щом се появят, а не да ги крият. По думите на бившия държавен секретар на САЩ Колин Пауъл, „Лошите новини не са като виното. Те не стават по-добри с времето.“
„Имате късмет, че сме ви дали работа тук.“
Това изявление абсолютно унищожава желанието за работа и мотивацията. То намеква, че правите на служителите си услуга, че сте ги наели, и те ви дължат нещо за привилегията да работят за вас. „Служителят сам трябва да реши дали това е вярно“, казва Прайс. Вместо тази фраза, кажете например, „Късметлии сме, че работите в екипа ни.“
Една обща черта на великите лидери е, че думите и действията им вдъхновяват другите да „мечтаят повече и да станат нещо повече“, казва Джон Куинси Адамс.
Business Insider
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.