Изтребител F-16 летя 17 часа под контрола на изкуствен интелект
Специалисти от Управлението за перспективни изследователски програми (DARPA) на Пентагона завършиха разработката и започнаха реални тестове на системата за изкуствен интелект Air Combat Evolution (ACE). Тя е предназначена да превърне изтребители от клас F-16 в безпилотни, способни самостоятелно да летят и да вземат участие във военни действия. Тестовете бяха проведени във военновъздушната база Едуардс в Калифорния. По време на тези тестове учебният изтребител летя повече от 17 часа, а системата за изкуствен интелект се справи с всички задачи без никакви проблеми.
При тестовете е използван самолетът VISTA X-62A, произведен от Lockheed Martin, който е модернизирана версия на изтребителя F-16D Block 30 Peace Marble Il. Оборудван е с по-модерна авионика Block 40. Този самолет се използва в процеса на обучение и тренировка на пилоти. По тази причина самолетът е оборудван с маса допълнителни сензори, които контролират много параметри на полета и поведението на пилота.
Като предпазна мярка в пилотската кабина имаше и истински пилот, готов да поеме управлението във всеки момент. Но както показват събраните данни, нямаше особена нужда от това. Програмата ACE се справи отлично с управлението на самолета и не направи нито една грешка.
По време на тестовете, VISTA X-62A под управлението на изкуствен интелект излиташе и кацаше в различни условия, включително присъствието на условен враг, летя по предварително определени маршрути и използва тренировъчни оръжия. Освен това бяха проведени допълнителни тестове в условията на тренировъчен близък бой. Целта на тези тестове беше да се установи дали пилотите могат да поверят провеждането на подобни битки на изкуствен интелект, което да им позволи да се съсредоточат върху изпълнението на задачи от по-голям тактически мащаб.
Според представители на DARPA наличието на бойни изтребители, управлявани от изкуствен интелект, ще позволи да се реализира концепцията за така наречената „мозаечна война“, при която се допускат ограничени целеви загуби. Тъй като на борда на такъв самолет няма да има живи хора, на машините могат да бъдат възложени сложни мисии, чието изпълнение е свързано с голям риск.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.